Jerkbait rulle+spö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerkbait rulle+spö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jerkbait rulle+spö

Hej,
    - Jag undrar om det finns någon som har några tips om vad jag borde införskaffa mig för jerkutrustning.

- Jag vet att det står massa andra poster som handlar om samma sak men aldrig riktigt det som passar just mig (därför postar jag en ny post)

- Jag har redan ett sjöbjörnen 6ft (haspel jerkspö >120g) och använder min Super X haspelrulle till spöt som test utrustning (Var nyfiken på jerkbait och ville använda min vanliga haspelrulle) och fick blodad tand då en gädda på 11.17kg landades under sommarens fiske på just jerkbait.

- Nu tycker jag att det inte ger mig allt som jag kan få ut av jerkfisket, och ska därför införskaffa mig en Ambassadeur + ett passande jerkbait spinnspö.

- Och nu till frågan,
    Vad tycker ni är en bra Multi rulle och ett bra spinnspö till jerkfiske

Jag änvänder Manta, Pig, Buster jerk, Och andra jerkbeten på ca 40-100gram+. Fiskar gärna med flätlina såsom Power Pro

-Jag vill inte ha några skit grejer då jag vet hur de uppträder efter några veckor/månaders fiske.
    Men behöver hellre inte någon utrustning för 5000kr

- Och fiskar oftast i skärgården/skärgårdsvikar om det har någon betydelse

Kom gärna med tips.

Mvh Nils Nordling
    / Kämpar på.

Rulle:
    AMB 5601 JB (om du får tag på en)
    eller en
    Ambassadeur 5601 C3 HSS
    (provade en och blev mycket possitivt överraskad. Den högre utväxlingen var bara possitivt och det gick bra att köra med buzzerbaits utan att behöva veva ihjäl sig )

Spö:
    Lundgrens RST Heavy (grymt spö)
    Eller satsa på Busters nya spön.

Kommentera

Amb 6501 c3 är den bästa tycker jag,men har man små tjej händer kan det vara bättre med en mindre rulle.Håller med jst angående spö,går knappast att hitta bättre spön än LF-Premium serien.
      Kjelle Lundberg

Gädda allt annat är agn!

We're born alone, we live alone, we die alone. Only through our love and friendship can we create the illusion for the moment that we're not alone.
      Orson Welles

Kommentera

Jo jag har ganska små händer men inte extremt små.
        Tack för tipsen ska försöka få känna på någon av de rullarna så fort som möjligt.

men fler tips uppskattas
        /nisse
        / Kämpar på.

Kommentera

Originally posted by jst
          Rulle:
          AMB 5601 JB (om du får tag på en)
          eller en
          Ambassadeur 5601 C3 HSS
          (provade en och blev mycket possitivt överraskad. Den högre utväxlingen var bara possitivt och det gick bra att köra med buzzerbaits utan att behöva veva ihjäl sig )

Spö:
          Lundgrens RST Heavy (grymt spö)
          Eller satsa på Busters nya spön.

5501:an finns hos attitude baits (gröna bannern uppe till höger) för 799:-, den bör duga alldeles ypperligt.
          achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
          \m/

Kommentera

Då måste jag fråga hur du definierar duga, eftersom jag inte har någon som helt bekantskap med dessa rullar (endast ägt en Ambassadeur EON 5600 innan)
            Definierar du duga så att du menar att den "borde" funka till det jag ska använda den till
            eller är den en bra/skön/pålitlig rulle som jag kommer att vara nöjd med?

Jag beklagar om jag är så petig, men jag har varit med om att man har fått svar vid andra tillfällen där rekomendationen t.ex bygger på att en kollega har en liknande och han fick fisk vid ett tillfälle när han använde den.

Och självklart tror jag inte att det är så i detta fall för det låter som ni vet vad ni pratar om och är insatta i ämnet själva.
            (ville iallafall berätta så jag får bästa förslag som möjligt och
            så att inte någon tar illa upp om jag ber dem specifiera vad de menar med bra/dålig/underbar osv.)

/Nisse
            / Kämpar på.

Kommentera

vänner i forumet!

Originally posted by NisseN
              Då måste jag fråga hur du definierar duga, eftersom jag inte har någon som helt bekantskap med dessa rullar (endast ägt en Ambassadeur EON 5600 innan)
              Definierar du duga så att du menar att den "borde" funka till det jag ska använda den till
              eller är den en bra/skön/pålitlig rulle som jag kommer att vara nöjd med?

Jag beklagar om jag är så petig, men jag har varit med om att man har fått svar vid andra tillfällen där rekomendationen t.ex bygger på att en kollega har en liknande och han fick fisk vid ett tillfälle när han använde den.

Och självklart tror jag inte att det är så i detta fall för det låter som ni vet vad ni pratar om och är insatta i ämnet själva.
              (ville iallafall berätta så jag får bästa förslag som möjligt och
              så att inte någon tar illa upp om jag ber dem specifiera vad de menar med bra/dålig/underbar osv.)

/Nisse

förstår vad du menar!

men jag har under min tid på detta forum hunnit skaffa mig en ganska bra uppfattning om vem som kan vad, och också deras nivå av seriositet. när det kommer till ABU-rullar så är det FRB som är den okrönte konungen (det finns ett par till som kan aspirera på titeln, men FRB har jag ett totalt förtroende för). så för att vara riktigt säker så kan du söka igenom hans inlägg och bilda dig en uppfattning (på detaljnivå). när man är ute efter info om större multirullar är det Dr Rob som regerar, när det kommer till ytfiske kan man lugnt luta sig mot Push-Up, vill man ha gedigen information och råd om experimentellt regnbågsfiske frågar man Bebest, waterlog och jenk kan kopiöst mycket om rätt gäddutrustning, karpfisket har sin mästare i carpoholic (och hans vapendragare), osv osv jag har glömt/struntat i att nämna många, men detta var bara för att illustrera att hos dessa finns kunskapen och intresset som dessa herrar generöst delar med sig av till oss vanliga dödliga. för vad det är värt kan jag utan tvekan gå i god för dom råd och tips som dom lämnar.
              hoppas att detta kan guida dig till ett köp som du är nöjd med. vad det gäller petighet så kan jag lova att du inte kommer i närheten av ovannämda fanatiker.

själv kör jag mitt jerkande med en riktigt gammal och inkörd abu-promaxrulle, när den ger upp (vilket inte verkar ske på länge än) så kommer jag att köra vidare med en ambis.
              Senast ändrad av ALQ; 2004-08-26, 22:56.
              achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
              \m/

Kommentera

Själv säljer man ju ett bra spö med amba för bra pris e nog snarare tänkt för lättare bete men de e värt ett försök...

Kommentera

köp setet på lundgrens.. ambassadeur 4600 eller 4601 med pp och ett lf jerk spö för 1695
                  Fish On!

Kommentera

Tack för alla svar, ska åka och känna på dessa rullar senare idag
                    /nisse
                    / Kämpar på.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                    3 svar
                    2 868 visningar
                    0 gillar