Karpstol - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Karpstol

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Karpstol

Jag tänkte köpa mig en karp stol och är osäker på vilken man skall ha.

Har ni några tips och erfarenheter att dela med er av? Vilka ni rekommenderar och vilka ni absolut inte rekommenderar?

Mvh Emil
    www.fiskepolare.se

Well, det beror lite på hur du ska fiska. Ska du ha den endast i jakten på karpen eller även till andra metearter? Dessutom bör man fundera på hur långa pass man tänker ta samt hur långt det är till fiskeplatsen.
    Själv tycker jag man ska välja en stol med utgångspunkt "hur man fiskar".
    Alltså, sitter du en vecka i sträck är ju stolens komfort betydligt viktigare än om du sitter i genomsnitt en till två nätter. Karpfiskare använder ju i regel sin karpstol väldigt mycket vilket gör att det är viktigt med bra kvalité, givetvis till ett acceptabelt pris.

Själv har jag JRC Relaxa Reclainer chair som jag är mycket nöjd med. http://popuptackle.com/item.php?pid=2042
    Väldigt skön stol med ställbara ben som är ett måste! Dessutom är den förhållandevis lätt vilket underlättar vid transport mellan bil och fiskeplats. Enda nackdelen är att den inte går under vissa parasoll samt shelters då modellen är ganska hög.

Välj stol utifrån fiskesätt
    Senast ändrad av Tobiasl; 2012-02-02, 08:19.
    ...går under namnet "Fiskarn"

Kommentera

Tack för tipset! Jag skall mesta dels ha stolen till mete efter sutare, braxen, färna, id t.ex.

Jag letar främst efter en ny stol då jag har så kass rygg så sitta bekvämt är ett måste. Gärna så att det går att ställa in ryggstödet om man vill luta bakåt lite eller sitta rakt. Och nackstöd är väldigt bra.

Mvh Emil
      www.fiskepolare.se

Kommentera

Stol??!! Jag ligger mestadels i sängen, antingen utanför bivvyt eller inne i... Oslagbart!

Om inte detta faller dig i smaken så är Tobias tips klockrena. Man får väga in olika faktorer.
        KNÆK OG BRÆK

http://trosansfiske.blogspot.se/

Kommentera

Jag ska också köpa karpstol men en sådan med hjul för lättare pass där jag inte behöver för många grejor. Jag menar stol som har några fack där man kan ha spö, boxar, etc.
          Tight lines!
          CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

Tobias, hur lång och vikt? Hur e d med armstödet när du feedermetar? I vägen om man vill kunna sitta med spöt till göger om stolen så man kan göra mothugg utan att behöva röra sig? Samt inte skava mot armen?
            www.fiskepolare.se

Kommentera

Okej, att din rygg krånglar gör det hela lite svårare. Till färna och idfisket hade jag egentligen rekommenderat en mindre lättviktsstol då fisket kan vara ganska rörligt, men jag är inte helt hundra på hur dessa stolar är i bekvämligheten.
              Det vore nog lättare om du hade någon lokal fiskebutik så att du kunde testa olika modeller. Eller kanske några av dina "lokala" fiskekompisar har stolar att rekommendera, som du också kan provsitta i?

Har inte haft några större problem med armstöden men det är min personliga åsikt. Vad jag kommer ihåg har jag inte upplevt att de varit i vägen, snarare fördelar då jag ibland kan vila armarna. Dock brukar jag inte feederfiska så mycket och jag tror någon annan "feederfiskare" kan uttala sig bättre om det!

Kan återkomma med vikt och längd ikväll
              Ska även göra ett litet feedertest med stolen så jag får feelingen..

Kommentera

Vet du inte hur lång du e? Och väger?;-)

Har kikat lite på wychwood superligth recliner på metebolaget. Nån som har en?
                www.fiskepolare.se

Kommentera

Hehe, trodde du menade stolens vikt och längd

Jag är ca 180 cm och väger väl ca 65..

Kommentera

What du får inte glömma maten när du feskar;-) e lika lång men väger 20 pannkakor mer:-)
                    www.fiskepolare.se

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Metamera, 2025-03-11, 21:46
                    12 svar
                    595 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg jimmy85
                    av jimmy85

Startad av efc__, 2025-06-04, 14:25
                    9 svar
                    462 visningar