Bottenmete! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bottenmete!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Arnefan Visa inlägg
    Jag fiskar ju mest öring, röding, rengbåge och abborre med bottenmete, och jag har bara ett sänke(typ päron bly) sen ett blyhagel som stopp och en krok.
    enklast möjliga glidtacklet alltså ,men ack så fungerande...är det sedan lite mjuk botten knyter man bara på en c.a decimetern lång lina på päronblyet med ett lekande som linan träs igenom så har man löst den biten precis som i Elvis sista länk, eller så tar man en örontops,klipper av "topparna och kör in i lekandet på päronblyt så har man helt plötsligt den bom som robban förespråkar...
    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Det absolut lättaste och vanligaste tacklet är ett glidande tackel. Det består helt enkelt av ett päronsänke eller en mäskkorg, pärla (för att skydda knuten), lekande, en tafslängd, samt en krok.

Med detta tackel känner fisken knappt något motstånd när den tar betet, vilket är bra om man känner att fisken kan nappa försiktigt.
      -

Det andra tacklet är ett s.k paternoster-tackel. Detta är ett fast tackel där man gör en kirurgknut (se länken nedan) och knyter på kroken i nedersta tafsen och sänket i tafslängden som är vid knuten.

Kirurgknuten:

Brukar använda detta tackel 9 av 10 gånger jag fiskar, särskilt när jag metar braxen och vill att dom ska kroka sig när dem tar krokbetet. Beroende på hur det ser ut på botten där man metar så justera längden därefter. Mycket sjögräs eller skräp på botten = längre tafslängd och sänkesstafs. Eller om man vill att fisken skall känna tyngden nästan direkt då den tar ditt bete, så minska längden på sänkestafsen (5-10cm kör jag på).
      Bifogade filer

Kommentera

Jag gör typ som gbgrobin, men jag har inte lekandet jag har bara blyhaglet.
        http://arnefansfiske.wordpress.com/ "Vad vore man utan fiske?"

Kommentera

Tre bra tackel:
          1) Glidande enligt ovan (med lekande, annars glider det på linan).
          2) Loop tackel (se meteskolan på Metetorget.com)
          3) Min favorit: Nick Larkin (gå långt ner i tråden): http://www.fiskesnack.com/forum/show...=nick%20larkin
          Senast ändrad av benste; 2011-08-08, 12:09.
          Mete framför allt!
          www.Metetorget.com

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
          113 svar
          18 284 visningar
          0 gillar