Nya spön till seriöst gäddmete - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nya spön till seriöst gäddmete

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nya spön till seriöst gäddmete

Tänkte byta ut mina fyra karpspön mot spön tillverkade speciellt för gäddmete.

Detta på grund av att Jag enbart fiskar gädda och dom spöna jag har är fyra 12 fot 2½lb . 2½lb känns ibland lite väl klent när man ska lägga ut tunga betesfiskar.

Jag bedriver mitt fiske mestadels från båt i Stockholms skärgård så jag funderar på att skaffa två 10 fotare och två 12 fotare med en testkurva runt 3lb.
    jag kommer flötesmeta för det mesta men även köra lite flötestrolling/slowtrolling/bottombouncing.

Någon gång så kanske jag kommer fiska med deadbait från land med larm.

Dom spön jag har tittat på är:

Fox deadbait
    Fox elite boat rod
    Wychwood Agitator 10fot och 12fot
    Drennan e-sox

Någon som har erfarenhet av dessa spön eller rekomenderar något annat spö?

dom flesta av dessa spöna måste köpas via nätet och det känns rätt trist att slänga ut tusenlappar utan att få provvibba spöna innan köp.

MvH

Marcus

Jag har kört med Fox warrior deadbait 12fot 3,25lb nu i snart 3år och de är jag väldigt nöjd med!

Rekomenderas starkt!
    Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Tack för infon Mattias! Hur är aktionen? Toppig? Har dom linclips? Tunga/lätta?

Ingen som har info om Wychwood

MvH

Marcus

Kommentera

Hej!! Hittade denna tråd och undrar vad du, om du köpt några spön? Vilka blev det isf!? Är på jakt själv! Fått nån info om Wychwood spöna??
        Mvh

Kommentera

Tjena!

Blev inga nya spön utan körde på med mina 2.5, men nu har jag kollat på nya spön igen.
          Free spirit blir det. Två 10' och två 12' (piketamer), tror det blir 3lb och 3.25lb.

Beställde två free spirit tamer X-wrap 12' 1.5lb till sutare, borre, gös och lätt karp.
          Är dom fina, (vilket dom verkar!) så blir det garanterat gäddspöna från freespirit med. Man måste ju ha alla spön från samma fabrikat, det funkar ju inte att slampa runt bland märkena

Kommentera

Har fiskat ett par pass med mina freespirit och jag säger bara wow!
            Lätta, snygga, sköna komponenter och riktigt skön djup kraftfull aktion. Mycket spö för pengarna!

Polaren köpte agitator 12' och det var inte alls lika mycket wow.
            Korta bakhandtag och riktigt tunga med en riktigt trist aktion.
            Nä han var verkligen inte nöjd, jag är glad att jag gick på freespirit!

//Marcus

Kommentera

Vad man kan tycka olika

Själv köpte jag Agitator och gillar att bakhandtaget inte knockar någon bakom utan istället får lite mer längre fram, kraftigt byggt, snyggt(mattsvart, mums) och som du själv sa kraftfull djup aktion
              Ända jag hittar är att spöet är lite "framtungt", toppen vill gärna ner mot ytan när man balanserar vid rullen, kanske har med att det är lite kortare bakhandtag att göra! Eller om större spön helt enkelt blir så, någon kanske vet? Men jag vet inte om det är positivt eller negativt till mete...

Jag gillade inte alls Fox deadbait som kändes tunga och väldigt toppiga, vad jag fick veta så ska deadbaitspön vara toppiga ioförsig, men det kändes skumt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
              113 svar
              18 271 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg -martin-  
              Startad av -martin-, 2013-08-08, 17:59