En dags försök till karpfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En dags försök till karpfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• En dags försök till karpfiske

Hur mycket bete/mäsk behöver man troligtvis? Räcker det med en påse på 1kg med boilies och kanske lite majs/havre?
    Vilken rigg är att föredra att fästa det med?

Helt omöjliga frågor att svara på egentligen. Ska du bara fiska över en dag med beten du aldrig tidigare använt i vattnet klarar du dig säkert med ett kilo bete eftersom du då ändå inte fiskar med ett bete fisken känner igen sen tidigare och söker upp. I det läget hade jag nog personligen satsat på att lägga ut beten och lite fria offerings runt betet, där jag vet/sett karparna äta tidigare. Hur många spön ska du fiska med? Tänk på att sockermajs och havre mm drar in annan fisk också så det kan vara läge att bara köra boilies om du så långt som möjligt vill undvika att braxen osv äter upp allt innan karparna hinner dit.

Ang riggen: Googla på hairrig.

Kommentera

Vilket vatten har du tänkt att fiska i?
      When Im feeling down.I just slide in something with Bob Nudd in the Dvd player.5 minutes after i cant help myslef smiling..

Kommentera

Ursprungligen postat av addicted2napp Visa inlägg
        Vilket vatten har du tänkt att fiska i?

Det är inte i närheten av Göteborg, ska iväg på semester
        Jag ska fiska med två spön, och brorsan 2 eller 3. Det är tillåtet med upp till 3 spön på fiskekortet men då jag flyger hem så kommer jag inte få med mig så mycket utrustning.

Tack för tipset med majs osv, hade inte alls tänkt på det. Antar att man får kolla vad sjön innehåller för fisk innan man kör annat än bara boilies. Annars kan det vara tanke att köra majs på ett spö och boilies på andra?

Kommentera

Ursprungligen postat av lethul Visa inlägg
          Det är inte i närheten av Göteborg, ska iväg på semester
          Jag ska fiska med två spön, och brorsan 2 eller 3. Det är tillåtet med upp till 3 spön på fiskekortet men då jag flyger hem så kommer jag inte få med mig så mycket utrustning.

Tack för tipset med majs osv, hade inte alls tänkt på det. Antar att man får kolla vad sjön innehåller för fisk innan man kör annat än bara boilies. Annars kan det vara tanke att köra majs på ett spö och boilies på andra?
          Visst kan man göra så.

Kommentera

Ska du ha dina spön i längre stunder och vill köra majs så rekommenderar jag att du kör fodermajs eller plastmajs så vet du att du har något på kroken hela tiden.Vanlig sockarmajs pillar småfisk loss från håret ganska enkelt ibland utan att man märker något alls.
            When Im feeling down.I just slide in something with Bob Nudd in the Dvd player.5 minutes after i cant help myslef smiling..

Kommentera

Då fyller jag på med ytterligare en fråga.
              Hur stora bör boiliesarna vara? Är 20mm bra? Eller blir de för smått om de finns sutare osv?

Karparna i dammen är runt 5kg vad jag vet.

Kommentera

Är Karparna i den storleken så jag jag kört mindre boilies,men 20mm funkar bra det med..Sutare kommer du att få ändå hur du än vrider och vänder på det om du ska köra Boltfiske.Frågan är ju
                hur stora Sutarna är,är det fin storlek på dom så är det ju inte så mycket att gnälla över.
                Denna dammen,Är boilies något som dom är vana vid sen innan? Om inte så kan det va lite knepigt att få dom till att ta det och då skulle
                jag välja något annat bete.
                Ha ett spö riggat klart för stalking/ytmete om du ska fiska mitt på dagen för det kan vara så att Karparna befinner sig högt uppe i vattnet och inte på botten.
                Har du då ett spö färdigt och får syn på fisk så har du större chans att ta dom på ytan än på dina boiliespön.

Kommentera

En liten fråga till, om vi vill köra ett spö med boilie och boltrig, hur stor bör sänket vara för att det skall fungera? Räcker det med 30-40gr eller är det bättre att köra annan taktik?

Kommentera

beror lite på botten mm. Personligen brukar jag köra ca 80g oftast. Är det dyigt räcker det oftast med mindre bly eftersom sänket sjunker ner i dyn en bit och därför sitter hårdare i botten. Ett bly som ligger platt på en stenbotten flyttas givetvis lättare och då är det en fördel om sänket är platt och väger mer.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
                    113 svar
                    18 284 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg -martin-  
                    Startad av -martin-, 2013-08-08, 17:59