Långspö metere titta hit! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Långspö metere titta hit!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Långspö metere titta hit!

Hej, jag fiskar i vatten som håller mycket sutare och får jag en hyffsad på 2.5kg och dom rusar iväg så går tafsen (vilket den ska göra om det behövs) Det jag använder är 0.12 huvud lina och 0.10 (laser shogun) som tafs. är detta verkligen för klent för att dra några sutare på? givetvist får jag upp en hel del sutare men just dom där lite större kommer aldrig upp.

Jag skulle kunna gå upp till 0.14 huvud lina och 0.12 som tafs men det känns som overkill kanske jag har fel. Vad kör ni med ni som tävlingsfiskar osv?

Och vad använder ni för tafs material till erat fiske med långspö?

är rätt missnöjd med krokarna jag har köpte en del olika kamasan series förra året för att testa vilka som passar mig bäst men alla har gått av eller böjts när jag har haft tyngre fisk på. (kör oftast små krok runt 16-20) så tips på bra metkrok är väldigt välkommnade (jag vet att kamasan har bra krok men jag har förmodligen valt fel sort).

Största probemet löser sig om några månader då jag köper take apart. men tills dess så vill jag gärna landa några sutare av den lite större storleken

/Jocke

Jag fiskar inte med poles så kan egentligen inte hjälpa dig men jag kan säga att jag skulle aldrig fiska sutare med 0.10 oavsett om jag körde pole eller spö med rulle. Det är helt enkelt väldigt tunnt för så pass starka fiskar. En sutare på 2.5 drar i många fall på bra ordentligt. Jag tar för givet att du använder pole elastic men frågan är om det hjälper när du har så pass tunn lina ändå. Som sagt, fiskar inte pole men när jag fiskar sutare skulle jag känna mig väldigt obekväm med linor under .18. Speciellt om det finns växtlighet i närheten.

Nu kanske sutarna är bifångster där du fiskar men är risken stor att man krokar på något man inte fiskar efter måste man ju anpassa utrustningen efter det.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
      Jag fiskar inte med poles så kan egentligen inte hjälpa dig men jag kan säga att jag skulle aldrig fiska sutare med 0.10 oavsett om jag körde pole eller spö med rulle. Det är helt enkelt väldigt tunnt för så pass starka fiskar. En sutare på 2.5 drar i många fall på bra ordentligt. Jag tar för givet att du använder pole elastic men frågan är om det hjälper när du har så pass tunn lina ändå. Som sagt, fiskar inte pole men när jag fiskar sutare skulle jag känna mig väldigt obekväm med linor under .18. Speciellt om det finns växtlighet i närheten.

Nu kanske sutarna är bifångster där du fiskar men är risken stor att man krokar på något man inte fiskar efter måste man ju anpassa utrustningen efter det.
      Jag har aldrig använt elastic men jag har spenderat senaste 40 minuterna på att beställa hem grejerna då jag kom på att kan man ha det på vanliga spön också. dock är jag lite osäker på hur man ska sätta ihop detta i vilka sektioner osv. men det återstår väl att prova sig fram. så ja jag tappar förmodligen fisken för att jag inte haft någon elastic på då jag inte hade en aning om att det funkade på vanliga whips men så började jag tänka å sökte lite på det å jofan kan man ha elastic på whips så har mätt lite och beställt hem hallow 10-13 elastic hoppas bara jag får på grejerna

Tack för inlägget förresten!

Kommentera

När det gäller fiske med toppknuten jag kör en annan metod också: spö med mjuk och böjlig topp. Jag har ett par Sensas Scandinavia som är karpspö egentligen men har så mjuk topp att även mindre fiskar böjer den. Fördelen är att man inte sliter kroken från fiskens mun vid motthugg och att linan klarar bättre fiskens ryckningar.

Att elastificera en whip (teleskopiskt långspö) är inte alltid lätt: det är svårt att klara alla olika fiskstorlekar men en och samma elastic, kortar man ner toppen ändras spöet aktion också (ibland kan man leva med det eller kanske spöet är byggt att elastificeras), för det mesta går det inte att hitta nya toppar till sitt spö och om man vill köra igen toppknuten eller att ha flera elastificerade toppar till samma spö.

Engelsmännen har en annan approach på detta: take apart toppknuten spö. Då kan man variera längden på det, man kan köpa reserv topp kit, man kan bytta topp på de, etc. Alltså spöna beter sig som teleskopiska långspö men de är take apart byggda. Jag har inte köpt sådana spö men tanken är frestande.

Med 7m Scandinavia spöet har jag fiskat 5 kg karp med 0,14 tafs och 0,16 huvudlina. Spöet topp är så mjuk att linan klarade av påfrestningen. Vi får inte glömma att det var ingen stor växtlighet där jag fiskade och fajten blev över 20 min lång. Alltså tafsen löpte ingen risk att trassla i växlighet och det blev svårt att kontrollera en så pass fisk med så tunn lina.

Föresten, jag använder följande krokar: Tubertinni series 18 (guldiga), series 2 (röda, som är bra vid fiske med röda maggots och mask) och Kamasan B611 och Animal (fast den sista kroken är öglekrok). B611 är perfekt för att när det finns risk att stora fiskar kliver på. Men jag får poängtera att jag klarade 5 kg karp på Tubertini series 18 i storlek 12 (obs: series 18 är krokar tunna i gods men ganska starka).

Slutligen skulle jag säga att jag inte fiskar med 0,10 tafslina och 0,12 huvudlina om så stora fiskar kan kliva på. Med det tackel bara med elastificeread tp-spö kan man kanske klara av så starka fiskar som 2,5 kg sutare.

Tight lines!
        Tight lines!
        CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

Ett tips förutom att man har prylar som är mjuka vid drillning (bra balanserade).

Skippa tafsen,fiskar man sutare,karp,id eller annan stor fisk är tafsen
          helt onödig. Gå upp dimensions mässigt till en bra lina som pallar trycket.

Tafs har vi som tävlingsfiskar bara för att kunna byta krok snabbt.
          Visst kan man fastna i bottnen men den risken ska elimenaras när man lodar
          in djupet

Mvh Tikkanen

Kommentera

Bara taskigt mot fisken att köra med underdimensionerad lina egentligen. Nu är jag ingen tävlings-/långspömetare, så jag har inte så mycket att tillföra till diskussionen, men jag använder som tunnast 0,20 när jag metar sutare, just för att jag helst inte vill att sutarna ska simma iväg med krok och en meter lina i käften. I början av mitt sutarmete körde jag till och med 0,30 för att lära mig hur fiskarna beter sig ordentligt.

Kommentera

I somras fiskade jag i en pöl där det finns väldigt mycket vegetation utanför fiskeplatsen, så jag skruvade åt bromsen hårt innan jag börja fiska för att få stopp på fisken innan den snurrar in sig i all vegetation. Jag lyckades stoppa en Sutare på 1,5 med utrustningen 3.1m långt matchspö, 10krok och 0.12 stoft tafs med brottsstyrka på 1.8kg. Jag blev förvånad att jag lyckades tvärstoppa en hansutare på 1.5kg med det. Matchspöt är ju inget långspö, men det blev som ett långspö eftersom jag inte använde mig utav bromsen. Men jag skulle inte våga fiska med såna små saker igen.

Kommentera

För att svara på din fråga: kör med en "flatted" hook. En som är platt. De håller det mesta, även i mindre storlekar. T.ex någon chinu-modell (finns i flera olika märken, t.ex Sensei, Gamakatsu etc). Fiskar du med större bete, vilket jag gör när jag fiskar sutare, så bör man gå upp i krokstorlek.

Det brukar inte "tekniskt" svårt att sätta en elastic i ett teleskopiskt spö. Ta ut toppdelen och sätt en "bush" i del två. Men oftast vill man kunna använda sitt toppdel vid annat fiske. Så det jobbigaste är att mäta ut diametern i toppen så att man hittar en bush man slipper limma på. Alternativet är att hitta en extratopp som passar i del två och som man kan kapa av.
                Mete framför allt!
                www.Metetorget.com

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
                113 svar
                18 334 visningar
                0 gillar