Lär mig hur man knyter en bolt-rig - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lär mig hur man knyter en bolt-rig

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lär mig hur man knyter en bolt-rig

Ska börja testa lite karpmete. Har snappat upp en massa info genom hemsidor, guider osv.
    Dock är det riggarna som är väldigt knepiga. Finns det någon UTFÖRLIG guide som beskriver hur man knyter en bolt-rig. Vilken lina, krok, säkerhetsanordning vid tyngd osv eller kan någon beskriva, länka till produkter osv?

Mvh
    Kika gärna in min blogg: Dannes Meteblogg

Kommentera

Tack! Missade även att det finns en egen sektion för riggar på forumet..hittade denna länken där : http://www.anglersnet.co.uk/rig-sect...braid_rig.html

En fråga dock, hur lång bör tafsen vara? Vad kör man för avstånd på håret? Krokstorlek? tips på någon speciell krok?

Mvh
      Kika gärna in min blogg: Dannes Meteblogg

Kommentera

Mina riggar brukar vara ca: 15 cm långa. Jag kör även oftast på ganska stora krokar, så man slipper o tappa fisk pga. för liten krok om man behöver pressa fisken. Så, En korda kurv shank stl. 6 eller 4 funkar finfint !
        http://minimetarna.blogspot.com/
        [FONT="System"]MiniMartins och min blogg![/FONT]

Vet du vad det är för skillnad på den ena och andra änden av ett metspö?
        Jo, i den ena sitter i metmask och i den andra en latmask

Kommentera

Korda's krokar håller världsklass, kika på Kurv Shank och Wide Gape krokarna. Men att gå upp i krokstorlek för att du tappar fisk (eller för risk att råka ut för kroksläpp) är väl mer en tolkningsfråga. Mindre krokar har en tendens att sätta sig bättre i fiskens mun (tunnare gods, lättare krokning, låter logiskt!) och med hullingen väl förankrat i munnen kommer den inte någonstans. Visserligen är det en annan femma om man är ute efter 40lbs+ karp, men man förvånas över hur mycket en 6:a eller 8:a klarar av

Kommentera

Tolkningsfråga? Hur menar du då?

Min standardrig i normala sjöar med växter och blandade träd i vattnet är 30-40cm av 25-80lb tafsmaterial med en stl 4-1 krok. Mindre krokar använder jag inte. Det känns inte speciellt meningsfullt på fiskar som har munnar med plats för en apelsin. Med de relativt grova grejjer som är standard till karp så är det inte speciellt svårt att driva in en stor grov krok, och de sitter bättre (både i teori och praktik).
            "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

Kommentera

Vad jag menade på var att om man fiskar i öppnare swims, lite växtlighet och inga träd/stockar i vägen för varken fisk eller tackel, så kan man komma undan med 6:or eller 8:or. Det är självklart förutsatt om man har den möjligheten och känner till sitt vatten, men som du beskrev det behöver man den extra kraften man får med grövre krokar för att kunna lägga mer press för att undvika snags.

Vet att många karpmetare i UK håller sig kring mindre kroksize, 4:or till 10:or (t.o.m 12:or!) för att lura karpen, men då är det mest för att presentera mindre beten lättare och "fine down for bites" som det heter.

Kommentera

Tafsens längd är en hel vetenskap. Den baseras på:
                1. Vilken botten du fiskar på - ju mjukare botten desto längre tafs.
                2. Din mäskning - mäskar du boilies över ett större område så rör sig fisken mer mellan tuggorna, alltså använder du längre tafs. Har du mäskat partiklar över en speciell fläck så rör sig karpen mindere, och du behöver en kortare tafs.
                3. Fiskar du med methodfeeder behöver du en kortare tafs, eftersom fisken äter vid din feeder.
                4. Små fiskar (sutare, ruda, braxen) kräver kort tafs, ibland 8-10 cm.

Kort eller långt hår, diskuteras flitigt. Jag är inte speciellt imponerad av långa hår, poängen med boltriggen är att fisken skall få kroken i munnen när den tar betet. Däremot är det en fördel att använda lite längre hår vid styva fluocarbontafsar, eftersom betet och kroken blir som en enhet. Med för kort hår finns det då risk för att kroken inte riktigt vänder. Jag brukar fiska med ett hår som är 5-10 mm längre än betet.

Angående krok så anpassar jag alltid krok efter det bete jag använder. Om jag kör med en 30mm boilie är valet st 1, 20mm st 4, 16mm st 6. Partiklar, maggot, musslor etc använder jag ofta en 6:a eller 8:a. Efter karp hittills aldrig en 8:a. Däremot vid fiske efter andra arter är 8:a ellet 10:a ett alternativ.

Använder du mjuk tafs behöver du en typ av "krokvändare". Fluocarbon gör detta åt dig, därför är det en enkel tafs att börja med, dock är den inte riktigt lämplig om du fiskar med pop-up. Tafsar med mjuk kärna och strippbart hölje är ett alternativ, men jag upplever att höljet slits. Om du knyter ny tafs vid varje fiskepass så är det förmodligen inget problem, men fiskar du i vatten där det är mycket aktion så kan krypslang vara ett bra alternativ. Undantaget är om du använder Kordas Curv-shank, som gör jobbet ganska bra tillsammans med strippbart tafsmaterial. Som nybörjare hade jag satsat på två tafsmaterial. Ett strippbart och en fluocarbon. Fluocarbon till bottenbeten med mer vikt i och mjukt tafsmaterial till pop-up och partiklar. Till fluocarbonen hade jag använt Korda wide gap, och Curv shank till den mjuka tafsen.

Ytterligare en dimension på tafsen får du om du sätter en bit silikonslang på håret och kroken - främst när du använder mjukt tafsmaterial. Risken är annars att håret snor sig runt krokböjen i utkastet. Något B att missa en fisk på grund av det.

Karpriggen behöver inte vara komplicerad, men den måste vara funktionell och otrasslande. Det finns inget så retligt som att köra bom en natt, för att upptäck på morgonen att något i riggen jävlats. Att strömlinjeforma hela riggen är inte en estetisk sak, och fisken tror jag inte bryr sig nämnvärt, inte under nattfiske i alla fall. Nej för mig handlar det om att göra en rigg som jag litar på och som presenterar betet på ett så bra sätt som möjligt. Det finns massor av olika riggar, och om du tittar på Kordas filmer så ser du ofantliga mängder av olika riggar. Dessa har (tror jag) kommit till eftersom fiskaren har nätra nog ingen möjlighet att påverka krokningen när riggen ligger i vattnet. All tillförlit måste ligga i riggen. Därför är det lätt att skylla på riggen varje bång man bränner en fisk, eller när nappet inte leder till fast fisk. Om det däremot faktiskt berodde på riggen må vara osagt.

Jag tro att du klarar dig med två enkla tafsar - fluocarbon och mjuk strippbar, samt två riggningar - inline (hård botten och method) och leadclip, samt om du fiskar i riktig dy en helikopter-rigg, men den lämnar jag tillsvidare.

Skitfiske
                Andreas

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
                113 svar
                18 217 visningar
                0 gillar