Det finns flöten man andvänder vid botten mete,som är mycket bra för typ sutar fiske.Flötet jag själv har är engelskt har för mig det heter pilot (ligger nederst i meteboxen orkar inte gå och kolla namnet).Det har två hål längst ner för olika grovlek på lina.Det fungerar som glid flöte när man kastar ut typ paternostertaclet när sänket nått botten vevar man in slak linan och flötet låses automatiskt,ju mer man spänner linan ju lägre i vattnet står flötet.Vid napp är det bara att veva inn,när flötet kommit till spötoppen glider linan igenom flötet.Det går även mycket bra att sätta på lysstavar med gummislang på flötet.Ett flöte jag rekommenderar.
Diverse Wagglers gör jobbet. Du får testa om du gillar pennflöten eller antennflöten (raka wagglers). För lite längre distanser brukar jag bara köra antenn.
Jag kör personligen mest med wagglers från Exner, Ultra, Preston och Top Mix, men det finns mycket att välja på. Är det långt att kasta eller om det är väldigt mycket småfisk som envist tar betet innan det når botten, så kör med ett flöte med högre bärighet = tillåter mer bly direkt på linan som kan ta dig igenom sarv/mört-lagret. Annars är det skönare med vikten direkt på flötet, tycker jag.
Ankarbly: något 0,4-0,8g är lagom (BB, AB eller AAA).
Låter ungefär som ett Polarisflöte (ett av märken som tillverkar denna typ av flöten). Dessa flöten är "självlodande" det ställer sig automatiskt rätt (engelska: self cocking). Visst, till utseendet ser de ut som vilka wagglerflöten som helst. Flötena ska fiskas med päronsänken (helst glidande montage på sänket) i den vikt som anges på flötet.
Ska man fiska lyftmetoden så kan man glömma den typen av flöte, tror jag. Rent logiskt borde i princip alla nappen bli "nedåtnapp".
Man kan fiska metoden med en vanlig waggler också då kallas den "float legering" men man använder då så klent flöte som möjligt så fisken känner så lite motstånd som möjligt. Metoden används främst till braxen. Men det går givetvis även att använda grova wagglers för att få en bolt-effekt (d.v.s att fisken krokar sig själv).
Float legering kan vara bra att använda om man vill fiska av lite större områden - man slipper då loda om. Eftersom man oftast fiskar den metoden "laying on". Med andra ord fiskar man ordentligt överdjupt om spänner upp linan så flötet ställer sig rätt (spöklykor är nästan ett måste).
Kommentera