Take apart från england? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Take apart från england?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Take apart från england?

Tjena!

Jag tänkte köpa mig ett take apart från england och funderar på beastmaster https://www.tackleuk.co.uk/#Shimano-...-8.50m/sp/4041
    Vad tror ni om detta spöt för våra svenska vatten?. 8,5 meter är detta för kort? oftast så använder vi ju 7 meter på tävlingar?.

Sedan så undrar jag vad för Elastic man bör använda för vårat bruk i sverige det jag kommer fiska efter mest är all silverfisk. brax mört osv.

Alla tips är mer än välkommna!

Någon som kan förklara vad för skillnad det är på en 10 elastic och en 20? sedan vad för typ/märke av elastic bör man använda?

Hej!

Jag själv äger 2 olika TP: Trabucco på 11m och Milo på 9m. Till dessa har jag flera toppkit (ca 3-4 m) för att kunna ha flera tackel i reserv om jag måste byta. Dessutom kan jag ta flera delar ifrån 11m spöet och sätta ihop med 9m och på det sättet får jag ett 14m tp spö.

På många tävlingar är begränsning på längd men jag tror inte att det är så låg som 7m. Därefter är det mycket bra att köra med olika längder. Ibland är det bara TP som funkar för dagen. Jag kör mest med upp till 10-11m.

10 elastic håller för 10 lbs (alltså ca 4,5 kg) och 20 elastic för 9 kg. Nu för tiden klassas de i typ och diam. Utöver massiva elastic finns av hollow typ och hydro. Jag brukar använda klass 6, 8 och 10, alltså med diam: 1,10; 1,30 och 1,45 mm eller där omkring. Självklart man kan köra andra storlekar men det är dessa jag använder. Jag känner personer som går upp till klass 16-20 men då får man ha carp tp, alltså jätte starka och styva spö.

Jag använder elastic av bara kända märke: Preston och Vespe och ibland Trabucco eller Drennan.

Jag har inte svar till alla mina egna frågor men jag brukar testa. Benni kanske är på hugget och ser detta och svarar.
    Tight lines!
    CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av Metamera, 2025-03-11, 21:46
    12 svar
    594 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg jimmy85
    av jimmy85

Startad av efc__, 2025-06-04, 14:25
    9 svar
    462 visningar