Huvudlina 0.18mm, sutare? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Huvudlina 0.18mm, sutare?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg
    Jag använder alltid så grov lina jag kan utan att det påverkar fisket märkbart negativt. Fisken tycker nog inte att en avsliten kroktafs i munnen är speciellt rättvist...
    Det tycker jag är en vettig anledning. Jag kör på den istället för töntförklaringen

Och, ja, 0,30 är overkill, har dock aldrig fått linan avsliten vid sutaremete, även när karp stigit på. Kan vara värt en hel del. Och kämpa får man ju göra ändå om man har ett roligt spö

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
      Går man ner i dimension är det ju generellt för att linan ska störa/synas mindre eller för att man ska kasta längre.
      Det håller jag med om.Men kasta lätta wagglerflöten med lina tjockare än 0,18 -0,20 tycker jag kan va knepigt.Med 0,30 har jag aldrig testat men jag tror inte jag hade kommit nånvart alls med ett 5bb flöte.
      When Im feeling down.I just slide in something with Bob Nudd in the Dvd player.5 minutes after i cant help myslef smiling..

Kommentera

Nej,tönt tycker jag aldrig man kan vara för att man fiskar på ett sätt som man tycker känns bekvämt.
        When Im feeling down.I just slide in something with Bob Nudd in the Dvd player.5 minutes after i cant help myslef smiling..

Kommentera

Sen ska man inte glömma att matcha tafsen till huvudlinan. Jag har alltid tafs vid flötmete -
          t.ex. huvudlina 0,18 mm - tafs 0,16 mm.

Har man en huvudlina på 0,30 och tafs på 0,16 är jag övertygad att risken för tafsbrott är stor. Skillnaden i brottstyrka mellan de olika dimensionerna och den tjockare linans sämre elasticitet kan i situationer där man pressar fisken lite hårdare lätt leda till tafsbrott.
          sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Jag brukar köra 0,20mm till feederfiske i hyfsat öppna vatten. När jag flötmetar i gluggarna i näckrosbältena så kör jag 0,25mm fluorocarbon rakt av med ett 1,75lb spö. Jag vill inte att de ska gå runt och kapa näckrosor i onödan, de blir skyggare när det blir mer och mer ljusgenomsläpp. Det är av samma anledning man inte dundrar in med båtmotorn på sitt sutarställe och klipper bort deras kära tak över huvudet.

Kommentera

Då får det bli 0.18mm huvudlina för sutarmetet, alternativt ha en extraspole med en aning grövre lina. Tack för hjälpen

Kommentera

jag fiskar alltid sutare på 0,10-0,12 flätlina då det ofta är tjockt med näckor där sutarna trivs..
                UFF

krångla inte till det.

StarBaitsHunters
                minken.bloggsida.se/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
                113 svar