Huvudlina 0.18mm, sutare? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Huvudlina 0.18mm, sutare?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Huvudlina 0.18mm, sutare?

Börjat tänka över min utrustning, och funderar lite på huvudlinan. Oftast när jag fiskat feedermete i både strömmande vatten (lagom bråte) och mindre insjöar har jag alltid använt mig av 0.25mm nylonlina. Tycker det har varit pålitligt, inga märkbara förslitningar på lina eller tappade tyngder och mäskkorgar - hittills.

Intresset för sutarmete har ökat successivt efter att ha hittat några sköna platser att meta ifrån, och skygga som dom kan vara funderar jag på att gå ner lite i huvudlina. Jag och kompisen har båda landat fisk kring 2kg på 0.18mm huvudlina när vi fiskat lift-metoden kring sparsamt med nate och annan växtlighet.

Frågan är om man kan lita på en såpass tunn huvudlina eller måste jag gå upp i diameter? Det har hållt ett par gånger hittills, men jag har ändå konstigt nog en noja över att det är jätteklent :P En skön fördel jag dock känner med nämnda huvudlinan, utöver presentationen, är kastlängden jämfört med grövre nylonlinor som kan vara lite stelare.
    Senast ändrad av GbgRobin; 2011-06-27, 22:35.

Jag använder 0,18 mm till sutare och byter upp mig till 0,20 mm om det finns "risk" att få karp.

Om det är mycket bråte så kan jag tänka mig att gå upp ännu mer i diameter.
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Nu kommer jag låta astöntig, men jag kör 0,30 till sutare, mest för att undvika linbrott när de vill dra in bland näckrosbladen. 0,18 funkar nog bra om man är en duktig drillare

Kommentera

Vill inte påstå att du låter töntig men jag vill påstå att 0.30 är kraftigt overkill så länge du inte fiskar med boltrig

Kommentera

Jag fiskade med 0,20mm huvulina med 0,16mm tafs. Funkade helt utmärkt. Några fastkörningar som klarades upp galant. Inga problem för min del men andra fiskade rakt av med 0,23mm utan att det påverkade fisket. Flera kör flätad huvudlina för att det skär bättre genom vassen.

Kommentera

Själv så försöker jag använda så tunna linor som det går av anledningen av att jag vill att det ska vara en rättvis match mellan mig och fisken.
            Använder själv 0,18 till Sutare tom Brax.Klart man kan gå upp i diameter om det är mycket snags eller sten och skit på botten om man feederfiskar.Vid flötmete tycker jag alltid man kan använda tunnare linor.Med 0,30 tycker jag att man fuskar
            When Im feeling down.I just slide in something with Bob Nudd in the Dvd player.5 minutes after i cant help myslef smiling..

Kommentera

Ursprungligen postat av addicted2napp Visa inlägg
              Själv så försöker jag använda så tunna linor som det går av anledningen av att jag vill att det ska vara en rättvis match mellan mig och fisken.
              Använder själv 0,18 till Sutare tom Brax.Klart man kan gå upp i diameter om det är mycket snags eller sten och skit på botten om man feederfiskar.Vid flötmete tycker jag alltid man kan använda tunnare linor.Med 0,30 tycker jag att man fuskar
              Jag använder alltid så grov lina jag kan utan att det påverkar fisket märkbart negativt. Fisken tycker nog inte att en avsliten kroktafs i munnen är speciellt rättvist...

Kommentera

Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg
                Jag använder alltid så grov lina jag kan utan att det påverkar fisket märkbart negativt. Fisken tycker nog inte att en avsliten kroktafs i munnen är speciellt rättvist...
                Det är också en bra inställning, tycker jag.

Mycket beror ju på vilket spö man använder. Jag fiskar med ett matchspö och till det spöt funkar inte 0,30 så bra.
                sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

I dom fallen så var det fisken som vann.Det är klart att det händer men det är sällan.Så grov lina du kan säger du,hur grov snackar vi då?
                  För mig är fisket helt enkelt inte roligt om man bara ska veva in skiten.
                  Jagar man reg och åker land och rike runt såklart att man inte vill ha linbrott eller tex matchfiskar och måste ha in fisken så snabbt som möjligt.
                  Men för mig som bara fiskar för skojs skull så vill jag ju att mitt fiske ska vara så skoj som möjligt och då vill jag ju inte att jag som fiskare ska ha ett löjligt stort övertag över fisken.Rättvist att fisken sedan ska simma omkring med en krok i munnen är det ju inte heller det kan jag hålla med om,men ska vi ta det så långt så är det ju inte rättvist heller att vi ska använda krok på våra beten heller.Det mest rättvisa då är ju helt enkelt att vi får simma ner och försöka greppa tag i Sutarna med käften.
                  Nu vet jag ju inte vad trådskaparn vill med sitt fiske men jag har ju min filosofi ganska klar när det kommer till mitt.
                  When Im feeling down.I just slide in something with Bob Nudd in the Dvd player.5 minutes after i cant help myslef smiling..

Kommentera

Går man ner i dimension är det ju generellt för att linan ska störa/synas mindre eller för att man ska kasta längre.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
                    113 svar
                    18 230 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg -martin-  
                    Startad av -martin-, 2013-08-08, 17:59