Varsågod! skulle vara kul om fler upptäcker det här fiskesättet i Sverige. Inte minst för att det är så svårt att hitta info om bra sikvatten här i söder! Förutom att ditt spö kanske är lite tyngre än specialgrejorna funkar det säkert utmärkt! Men Zen Mastern verkar inte finnas längre på marknaden eller hur?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Fiske med centrepin
Collapse
X
-
Mina Zen Master är utan märkning på rullfoten (= direkt från Kina). Den ena är kullagrad medan den andra är utan kullager. Inga höjdarrulllar till trotting med lättare flöten än 4 gram. Eftersom spolen är så lätt så matar den inte lina så obehindrat.
Jag vet inte varför de slutade sälja rullen (både den märkta och omärkta varianten). Omärkta rullar har ropats in på Ebay för omkring 50 pund de få gånger de dyker upp!
Jag gav 100 kr/st för några år sen...
Mitt winklepicker är ett ultralätt Shakespeare Mach II The Wand på 9 fot - borde i alla fall duga.Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2016-01-06, 03:24.sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!
Kommentera
-
Okuma Sheffield DRII Centerpin Disk Drag Reel
En av vad jag förstår centerpin med broms på. Intressant om inte annat ! Även fast jag gillar att bromsa med fingret !
En fråga till er som fiskar mer CP än mig ! Lineguard har jag sett på ett par rullar, hur mkt skillnad är det att fiska med en rulle som har och en som inte har ?
Tacksam för svar
Kommentera
-
När man åkte ut på havsfiske i Australien hade de denna typ av rulle på båtarna. Alvey reels. Måste erkänna att jag inte förstår dem alls.
Förutom att de var atombombsäkra i sin konstruktion så var det ett himla vevande så fort man kom ner under 20 meter.. Kan se ett användningsområde på stränder med sin sand. Där funkar ju inte Ambor och liknande rullar. Hasplar kanske något bättre. Dessa centerpinrullar verkar ju vara väldigt okänsliga för skit och sand.
De tog rätt bra betalt för dem också. 1000-2000 kronors intervallet för en rulle på en pinne....__________________________________________________ _____________________________
Covfefe
Kommentera
-
Alvey-rullarna (med undantag för några få modeller) är ju, helt riktigt, inga precisionsverktyg.
Prissättningen på Alveys rullar är lite galen men de har ju länge varit lite "kultiga" i Australien (men även Storbritannien).
Poängen med dessa rullar är ju att de är "fail safe" men även att ett fiske med gammal teknologi har sin charm. Där har ju det sanslöst osmidiga vevandet med rullar som saknar utväxling en given roll.Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2016-01-06, 14:04.sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!
Kommentera
-
Jag kan inte tänka mig att en broms på en centrepin skulle göra någon större nytta. Dessutom kan den ju inte justeras under tiden fisken drillas.
Natas, frågan om "line guard" tror jag tagits upp tidigare i tråden.
Är det mycket vind kan en sådan vara oumbärlig. Jag har rullar både med och utan.
Vissa avancerade kast (t.ex. Wallis cast) är omöjliga med en line guard. Du kan heller inte ta in lina snabbt genom att använda dig av s.k. batting ("slag" mot spolkanten som sätter fart på spolen).Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2016-01-06, 23:13.sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inläggJag kan inte tänka mig att en broms på en centrepin skulle göra någon större nytta. Dessutom kan den ju inte justeras under tiden fisken drillas.
Natas, frågan om "line guard" tror jag tagits upp tidigare i tråden.
Är det mycket vind kan en sådan vara oumbärlig. Jag har rullar både med och utan.
Vissa avancerade kast (t.ex. Wallis cast) är omöjliga med en line guard. Du kan heller inte ta in lina snabbt genom att använda dig av s.k. batting ("slag" mot spolkanten som sätter fart på spolen).
Dock så behöver man inte "haspla" av linan vid walliscast ! Man kan sätta fart på spolen genom att dra i linan ! Då spelar inte lineguarden ngn roll ! Kastar lätt och ledigt 15-20 m så
Nej just batting blir svårt med ett lineguard ! Dock så kör jag oftast med så "lätta" flöten att jag kan fnätta till med vevknoppen så kommer linan in raskt iaf
Ang bromsen så har du sannerligen rätt den blir svår att justera under tiden man fightar fisk. Kanske bara var en bra tanke med ett sämre utförande !!!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inläggDu verkar ha bra koll, Natas... Wallis cast är inget jag hunnit (eller utifrån omständigheterna behövt) lära mig än. Bra att veta att det finns olika varianter av kastet.
Kommentera
-
Nu när det är slut på denna omgången av isfiske, så en liten aptitretare!
Flöt - fiske med John Wilson
Halvvägs in Centrepin - fiske!
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Fiske med centrepinav -martin-Gjorde en frankenstein lösning av två gamla flöten och en krok3 Foton
-
Kanal: Mete - Utrustning
2024-09-10, 15:39 -
-
Svar till Fiske med centrepinMartin, flötet du hänvisar till är ett stickflöte för lättare ström. Kan ha för lite bärighet om strömmen...1 Foto
-
2024-09-07, 09:43 -
-
Svar till Fiske med centrepinav -martin-Blev en sväng igen nu på morgonen, PB på öring som efter en snabb fotografering fick gå tillbaka. Och...2 Foton
-
2024-09-05, 13:13 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
|
113 svar
18 221 visningar
0 gillar