Fiske med centrepin - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiske med centrepin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Det finns fler som fastnat för CP fisket ! Underbart att flöta på närdistans ! Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1451568783.745690.jpg
Views:	1
Size:	87,1 KB
ID:	1780008

Kommentera

just snubblat in på denna tråd. Kul att det finns fler i Sverige som provar dessa rullar. Själv använder jag mina Zen Master Centrepins till sik- och abborrfiske från båt (eller isen) á lá kontinentalt vis, med specialspö och nymfhäckla. Sjukt kul och grymt effektivt! Centrepins avsedda till just det fisket brukar särskilja sig genom avsaknaden av sideplate, men de funkar jättebra även till trotting i strömmande vatten. Ska man kasta med dem finns modeller med ledad fot.. Finns t.o.m. rullar i kolfiber om nån har lust att testa (och gott om pengar då de är rätt dyra!)

lägg upp en recension här om nån har testat!

Kommentera

Kul med fler som fått upp ögonen för fisket med centrepin.

Mina vilar på vintern men om isarna bär är det dags för mina "raft reels".
        Dessa är en korsning av multirulle och centrepin i miniformat (diameter omkring 6 cm). Dessa rullar går också att trotta med eller flötmeta på närdistans (rullarna är inte lika robusta som en centrepin brukar vara).

Click image for larger version

Name:	image.jpg
Size:	451,2 KB
ID:	1780015

Click image for larger version

Name:	image.jpg
Size:	487,0 KB
ID:	1780016

Här har vi snackat lite kring "raft reels". Inom pimpelfisket ryms de inom konceptet "in-line reels".
        Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2016-01-04, 02:30.
        sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Själv använder jag mina Zen Master Centrepins till sik- och abborrfiske från båt (eller isen) á lá kontinentalt vis, med specialspö och nymfhäckla. Sjukt kul och grymt effektivt!
          Det där får du gärna berätta mer om.

Kommentera

Ja det kan jag gärna göra. Efter jobbet.. och frågan är om det kanske hade varit på plats med en ny tråd till det? Eller vad säger du Sir-fish-a-lot? Ska den här här tråden förbehållas det engelska sättet att använda centrepinnarna? det jag talar om är ju ett helt annat fiskesätt, bara rullarna de samma..

Kommentera

Kör hårt med ALLT som rör alla typer av fiske med centrepin.
              Tråden handlar inte om någon snobbism.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
                Kul med fler som fått upp ögonen för fisket med centrepin.

Mina vilar på vintern men om isarna bär är det dags för mina "raft reels".
                Dessa är en korsning av multirulle och centrepin i miniformat (diameter omkring 6 cm). Dessa rullar går också att trotta med eller flötmeta på närdistans (rullarna är inte lika robusta som en centrepin brukar vara).

[ATTACH=CONFIG]84139[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]84140[/ATTACH]

Här har vi snackat lite kring "raft reels". Inom pimpelfisket ryms de inom konceptet "in-line reels".
                http://www.fiskesnack.com/forum/show...ight=Raft+reel
                Har du nån länk där man kan få tag på den rullen? Den såg intressant ut till isfisket
                Allt går bra, tills det börjar gå åt helvete

Kommentera

Då gör jag ytterligare en avstickare i tråden till centrepinrullens kusin...

Min raft reel var en "special edition" med vevknoppar av EVA.
                  Den är köpt på Aliexpress.
                  Jag hittade nu rullen hos samma säljare (vänstervevad men med vanliga vevknoppar). Inte illa för 30 Euro.
                  Länk här.

Det är lätt att hitta motsvarade rullar på Ebay från dryga 200 kr inkl. frakt.
                  Tänk på att köpa en rulle helt i metall eller så den i alla fall har en spole i metall. Jag köpte en "grafitrulle" och spolen gick sönder så fort lina åkte på.
                  Tänk också på att kolla upp följande:
                  Har rullen IAR/OWC? (Finns de som inte har... Jag har en sådan version också. Lite bökig till fiske från isen då veven kan snurra bakåt också - funkar dock fint till flötmete med en sådan rulle, speciellt om man gillar "back winding").
                  Det är skillnad på vänster/högervevat.

Sök på "raft reel" (sök lägsta pris inkl. frakt).
                  Det går att söka på Aliexpress också men du får upp multum med rullar som är helt irrelevanta.

Jag har bytt den enda bromslamellen mot en i carbon.
                  De flesta kinesiska raft reels förefaller ha en bromslamell i något gummimaterial.
                  Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2016-01-05, 15:38.

Kommentera

Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg
                    Själv använder jag mina Zen Master Centrepins till sik- och abborrfiske från båt (eller isen) á lá kontinentalt vis, med specialspö och nymfhäckla. Sjukt kul och grymt effektivt!
                    Det där får du gärna berätta mer om.
                    Eftersom jag var födelsedagsbarnet igår hanns inte några inlägg med.. Och med TS goda minne tänkte jag nu göra en liten djupdykning i sik- och aborrfisket som det görs på kontinenten, med centrepin och häckla. Siken är som sagt främsta målfisken och orsaken till många detaljer i tekniken, men den kan stundtals vara grymt effektiv på borre som dock inte hade krävt riktigt samma finlir. Eftersom tråden handlar om rullen börjat vi där. Centrepin-rullar till fiske från båt ska vara så lätta som möjligt. Därför saknas oftast gavel. De lättaste väger bara runt 60 gram! Utan gavel är en linförare svår att fästa, plus att den skulle utgöra onödig vikt. Istället spolas linan oftast upp "baklänges" så att den går från första spööglan i en rak linje till rullens övre kant. Det är lite udda att veva in linan åt fel håll i början men man vänjer sig fort. Samt att man kan styra linan med pekfingret om den hamnar fel. Även bromsa gör man med pekfingret. Har man hittat rätt djup ställer man fast rullen med centrummuttern men håller kvar fingret på kanten för att kunna göra mothugg. Börjar fisken rusa släpper muttern (nästan) automatiskt och ger lina. Spön som används finns det massor om på kontinenten. Själv använder jag shimanos speedmaster och beastmaster (olika rullfästen) coregonus. Många spön av olika tillverkare heter just coregon eller liknande som ju står för sik på latin. Gemensamt är att de ska vara extremt lätta, ha en extremt känslig och mjuk topp ( ofta olika utbytbara) som nappindikator och då siken är ovanligt mjuk i käften, en mjuk och parabolisk aktion men ändå kraft att tämja även stora siktar eller stora insjööringar som ibland fångas som "bifångst". Längd oftast 2,1-2,7m. Häcklan består av ett paternoster-tackel med 3-5 nymfer, oftast mycket små (storlek 12-20) och gärna bundna på röda eller guldkrokar, föreställande olika mygglarver i massa olika färger. Rött, guldribbat svart, lila och grönt är favoriter. Nederst hänger ett litet päronsänke på 5-max 20 gram. Man fiskar gärna över slambotten där mygglarverna naturligt finns, ibland i frivattnet. Släpper kontrollerat ner till botten, lyfter någon cm och börjar sedan saaaaakta sakta lyfta spöt en meter, sänker till botten igen och börjar om. Observera spötoppen noga! Sikens napp är ofta mycket försiktiga lyftnapp och syns bara genom att spötoppen rätas ut! Med denna metod går det till och med att fiska den annars i princip ofångbara planktonsiken, eller abborre men då gärna lite större nymfer (strlk 8-14). Har även använt samma utrustning på isen, då på abborre, fjällröding och -öring! Fördelen med centrepin rullar är den direkta kontakten även vid nedsläpp, världens känsligaste broms (pekfingret), dess lätthet (lätta sänken!) , dom är skitsnygga och lite speciella, samt att linan ligger rakt och inte tvinnas med följden att häcklan snurrar vilket är förödande för fångstresultatet. Finns varianter med jättelånga specialflöten men till det tänker jag starta en ny tråd om just sikfiske! Bilder följer om jag hittar några..

Kommentera

Tack för beskrivningen av finliret efter sik, Eli!

Det låter som att jag förrutom häcklan har all utrustning till fisket.
                      Ett lätt smäckert winkelpickerspö borde klara uppgiften. En Zen Master-rulle råkar jag ju också äga.
                      Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2016-01-06, 02:39.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
                      113 svar
                      18 219 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg -martin-  
                      Startad av -martin-, 2013-08-08, 17:59