Fiske med centrepin - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiske med centrepin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #61
    Inga problem!

    En CP-rulle roterar fritt. Det finns en klick som man använder men bara vid transport och när man behöver hålla spolen still (t.ex. vid bottenmete eller när man håller flöten still). Om man håller rullen med vevsidan uppåt roterar spolen jätte länge. Spolen kan ta mycket lina men det rekommenderas inte. Man har så lite lina som möjligt (som passar med fiskemetoden i frågan) och massan är distribuerad så långt från centrum som möjligt. Detta gör att spolen roterar jätte lätt.

    Trots detta går det inte att kasta med CP-rullarna på"vanligt" sätt. I vanliga fall har man speciella spö (dessa har första 2-3 ringar tätt intill varandra) och med 3-4 fingrar drar man linan ifrån spolen i flera loop. När man kastar bromsar man spolen samtidigt som man släpper loopen. På det sättet kan man kasta jätte lätt men ganska långt. Med övning går att kasta upp till kanske 12-15m eller kanske ännu längre.

    En mooching rulle är bromsad och liknar mycket flugrullarna. Den roterar inte alls fritt och är gjort för tungt fiske efter lax och liknande. Jag känner inte till så mycket metoden men det är helt olika cp-metoden.
    Tight lines!
    CDan

    Proffs på att lära masken att simma.

    Kommentera


    • #62
      Är klickern tvåvägs på ikonix? Alltså både när man vevar in och linan åker ut?

      Kommentera


      • #63
        Yapp! På alla cp-rullar!
        Tight lines!
        CDan

        Proffs på att lära masken att simma.

        Kommentera


        • #64
          Sätt nån som bara har klick när linan går ut.

          Kommentera


          • #65
            Vilken?

            Om åt ett håll funkar klicken vad händer om man vevar åt andra hållet?

            Alla cp-rullar jag har sett var med klick åt båda hållen. En cp-rulle kan användas med veven på vänster eller höger-sidan. Det spelar ingen roll hur du monterar den. Följaktligen klicken måste funka åt båda hållen.

            En "äkta" cp-rulle går att obehindrad veva år båda hållen, klicken funkar på samma sätt åt båda hållen, roterar fritt om man kopplar bort klicken och har ingen broms!
            Tight lines!
            CDan

            Proffs på att lära masken att simma.

            Kommentera


            • #66
              Det va i denna videon jag såg det https://www.youtube.com/watch?v=Ey8JO3kBH28

              Kommentera


              • #67
                Men han själv säger att klicket kan ändras för när rullen är monterat med veven på höger eller vänster sidan. Alltså klicket funkar åt båda hållen, inte samtidigt men ändå. Alltså just den rulle är gjort för att kunna avgöra när är det fisken som tar lina eller när fiskaren vevar linan hem.

                Ur min synvinkel är det meningslös funktion fast ganska trevlig: man behöver inte höra klickandet hela tiden. För mig spelar ingen roll för jag kopplar bort klicket när jag drillar fisken.

                Alltså det är inte alla cp-rullar som har klick-funktionen men alla som har det tillåter att spolen roterar åt båda hållen och man kan höra klick-ljudet åt båda hållen (fast att ibland måste man öppna rullen och ställa in det).
                Tight lines!
                CDan

                Proffs på att lära masken att simma.

                Kommentera


                • #68
                  Kollade upp vad den rullen kostar och det är inget alternativ för mig iaf blir nog en sån ikonix om jag hittar ett najs spö bara.

                  Kommentera


                  • #69
                    Ursprungligen postat av dithes Visa inlägg
                    Kollade upp vad den rullen kostar och det är inget alternativ för mig iaf blir nog en sån ikonix om jag hittar ett najs spö bara.
                    Köp en begagnad TF Gear Classic Centrepin med line guard istället.
                    Den rullen är kanske snäppet bättre och du kan demontera spolen snabbt om lina råkar hamna bakom den.
                    Märker att det inte finns några ute på Ebay för tillfället...

                    Ny med lineguard kostar den 860 kr exklusive frakt.
                    http://www.fishtec.co.uk/buy.cfm/car...l/40/yes/48111 (du hittar både rulle och lineguard under länken).

                    Sedan finns ju olika varianter från Okuma som ibland går att köpa begagnade på Ebay för omkring 1000 kr. De brukar sällan ha en line guard (om man nu tycker det är viktigt).
                    Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2015-01-29, 00:30.
                    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

                    Kommentera


                    • #70
                      Säljer min okuma Aventa för 500 kr. Är bra skick. Skicka pm vid intresse.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
                      113 svar
                      18 131 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg -martin-  
                      Startad av -martin-, 2013-08-08, 17:59
                      30 svar
                      6 501 visningar
                      9 gillar
                      Senaste inlägg Backslag  
                      Startad av Jacce, 2023-03-09, 16:43
                      4 svar
                      355 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                      Startad av kenwald, 2023-07-03, 16:00
                      10 svar
                      681 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Backslag  
                      Startad av abe, 2023-07-23, 13:04
                      17 svar
                      794 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nila
                      av Nila
                       
                      Arbetar...
                      X