Fiske med centrepin - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiske med centrepin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Enda "fördelen" egentligen med att ha knarren på är för övervarvningsskydd. Bromsmässigt gör den ju ingen större skillnad. Vill man ha mjukast möjliga broms får man säkert till den bäst med handen om man har full kontroll.

    Kommentera


    • #32
      Jag fick en strömmingsrulle av grannen för många år sedan. En allcock. Visade sig vara en samlar modell av CP rulle. Fick 350£ av en samlare i UK. Bom-chaga-lack!

      Kommentera


      • #33
        Såklart knarren inte kan ersätta den egna tummen på en centre pin. På de rullar jag kollat på så erbjuder knarren väldigt lite bromsverkan. Men utan den ökar övervarvsrisken avsevärt, i alla fall enligt mina ögon. Är inte van cp-fiskare men flugfiskat i snart 20 år och där har rullarna alltid övervarvningsskydd även om man brommsar med handen.

        Tänka på att jag mestadels kommer använda rullen till karpfiske så känns chansen till övervarv avsevärt mycket större än om jag skulle bara trotta efter mört. En millisekunds oförsiktighet med tummen och du är i trubbel. Dessutom har jag förstått från en del engelska forum att många tycker att halva charmen med cp är just ljudet från "rachet". Men att visa knarrar inte klarar pressen är en bra förklaring.

        Buster: Bra pris för en strömmngsrulle

        Kommentera


        • #34
          Bumpar denna tråd då jag precis fått ögonen för dessa rullar och fisket med dem.
          Någon som har testat att bygga en själv? Är ju inte såå avancerad teknik.

          Kommentera


          • #35
            Tekniken kan man tro att är inte så avancerad men jag rekommenderar att man kör med guide line. Jag själv har problem med att linan hoppar utanför rullen.

            Kolla lite cp-filmer först. Jag rekommenderar dem med John Wilson. Han kör jätte mycket med cp.

            Men vänta först till Sir-Fis-A-Lot svarar och då får du veta mer. Eller läs det som finns i ämnet här på FS. Han Shanghai Lilly hade en mycket bra artikel också som Bergman publicerade. Här får du länken: http://www.fiskesnack.com/forum/show...Centrepin-Reel. Ha det bra !
            Tight lines!
            CDan

            Proffs på att lära masken att simma.

            Kommentera


            • #36
              Ursprungligen postat av CDan Visa inlägg
              Tekniken kan man tro att är inte så avancerad men jag rekommenderar att man kör med guide line. Jag själv har problem med att linan hoppar utanför rullen.

              Kolla lite cp-filmer först. Jag rekommenderar dem med John Wilson. Han kör jätte mycket med cp.

              Men vänta först till Sir-Fis-A-Lot svarar och då får du veta mer. Eller läs det som finns i ämnet här på FS. Han Shanghai Lilly hade en mycket bra artikel också som Bergman publicerade. Här får du länken: http://www.fiskesnack.com/forum/show...Centrepin-Reel. Ha det bra !
              Tack för tipsen, har läst den artikeln och tyckte den var riktigt bra. Man får ju som vanligt en känsla av att man verkligen behöver en sån rulle också. Finns det något särskilt område då denna rulle är oslagbar? Kan ju behövas lite vettiga argument ibland när man "behöver" nya grejer...

              Kommentera


              • #37
                Centre pin erbjuder oslagbar kontroll vid trotting i strömmande vatten. De har också fördelen vid mete efter sutare och karp i snåriga miljöer att du har full kontroll. Du kan även ta hem lina under full press om det skulle vara nödvändigt. Dessutom slipper man problem med lintvinn som uppstår med haspelrulle vid korta kast och många drillar.

                Enligt mig kan du fiska alla metoder som du kan fiska med en centre pin med en haspelrulle men det är mer känsla i centre pinen och framförallt roligare.

                Kommentera


                • #38
                  Ursprungligen postat av Stormblåst Visa inlägg
                  Bumpar denna tråd då jag precis fått ögonen för dessa rullar och fisket med dem.
                  Någon som har testat att bygga en själv? Är ju inte såå avancerad teknik.
                  En flugrulle är ju ännu mer primitiv än en centrepin. Är det lätt att bygga en?
                  En centrepinrulle är ett precisionsverktyg men en flugrulle behöver inte alls vara det.

                  Det skulle säkert gå att konvertera en flugrulle till en centrepin.
                  Men då måste du ändra följande.
                  1. Spolaxel. (Flugrullar har oftast på tok för tjock spolaxel som medför för mycket friktion. En centrepins spole måste snurra obehindrad.)

                  2. Bytt spolaxel medför ju också byte av kullager. (Dessa ska ju vara mindre p.g.a. den nya smalare axeln. Nu måste man hitta bussningar i exakt storlek för att sätta runt de mindre kullagren och så fylla det tomrum som uppstått).

                  Ett tips. Ska du inte trotta (låta flöten gå med strömmen) och inte har ambitionen att kasta långt (Wallis cast m.m.) då fungerar en flugrulle utmärkt till ändamålet.
                  Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2013-09-30, 08:33.
                  sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

                  Kommentera


                  • #39
                    Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
                    En flugrulle är ju ännu mer primitiv än en centrepin. Är det lätt att bygga en?
                    En centrepinrulle är ett precisionsverktyg men en flugrulle behöver inte alls vara det.

                    Det skulle säkert gå att konvertera en flugrulle till en centrepin.
                    Men då måste du ändra följande.
                    1. Spolaxel. (Flugrullar har oftast på tok för tjock spolaxel som medför för mycket friktion. En centrepins spole måste snurra obehindrad.)

                    2. Bytt spolaxel medför ju också byte av kullager. (Dessa ska ju vara mindre p.g.a. den nya smalare axeln. Nu måste man hitta bussningar i exakt storlek för att sätta runt de mindre kullagren och så fylla det tomrum som uppstått).

                    Ett tips. Ska du inte trotta (låta flöten gå med strömmen) och inte har ambitionen att kasta långt (Wallis cast m.m.) då fungerar en flugrulle utmärkt till ändamålet.
                    Haha, jag menade inte att det skulle vara en barnlek att slänga ihop en rulle. Men det känns mer realistiskt att klara av att bygga en centrepin än en Ambassadeur-kopia i all fall

                    Jag misstänker att de haspel- och multirullar jag har förmodligen klarar de flesta tänkbara situationer, men man blir ju alltid sugen på att köpa nya grejer och testa nya sätt

                    Kommentera


                    • #40
                      Per, en CNC-svarv av god kvalitet och du är i hamn...

                      Men det finns andra sätt. Googla bara på "homemade centrepin reel".
                      Denna var inte dum:
                      Used a VCR head this time.Hope this video will help people making their own fishing reels. Happy fishing!
                      Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2013-09-30, 16:13.
                      sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
                      113 svar
                      18 131 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg -martin-  
                      Startad av -martin-, 2013-08-08, 17:59
                      30 svar
                      6 501 visningar
                      9 gillar
                      Senaste inlägg Backslag  
                      Startad av Jacce, 2023-03-09, 16:43
                      4 svar
                      355 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                      Startad av kenwald, 2023-07-03, 16:00
                      10 svar
                      681 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Backslag  
                      Startad av abe, 2023-07-23, 13:04
                      17 svar
                      794 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nila
                      av Nila
                       
                      Arbetar...
                      X