Fiske med centrepin - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiske med centrepin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiske med centrepin

Jag tänkte att vi i denna tråd kunde dela med oss av våra erfarenheter kring fiske med centrepin-rullar.

Jag är långt ifrån expert på centrepinfiske men jag är relativt påläst och har provat en hel del i praktiken.

Dessa fiskesätt har jag provat på med centrepin:

Flötmete efter sutare i insjö (lyftmetoden).

Trotting (driftmete i strömmande vatten).

Frilinefiske (trotting utan flöte med räka efter färna, sjunkbröd efter karp i damm).

Ytmete.

Bottenmete (närdistans) - då behövs inga baitrunners och napplarm (knarren ersätter båda). Har man 2 centrepinrullar kan man flötmeta med en och ha den andra vid sidan om på ett avon/barbelspö (eller liknande) med boltrig eller running rig.

För er som är noviser så har jag några tips:

Tips nr.1 - håll handen bakom rullen inte framför. Britterna bromsar med tummen, vilket är effektivast. (Jänkarna tenderar att hålla handen framför rullen och bromsa med pekfingret (eller något annat finger) - detta funkar inte lika bra.)

Tips nr.2 - kasta backhandkast (dra loopar från spöglorna) och håll spöt ungefär "kl. 11". Jag har läst att man kastar bäst så och jag måste säga att det stämmer...

Tips nr.3 - använd aldrig knarren som slirbroms (använder du den som "baitrunner" - slå av den under drillning)

Tips nr.4 - vid drillning - håll spöhandtaget under underarmen (precis som man ska göra vid trotting). Du kontrollerar rullen och fisken på bästa sätt - spöt blir en förlängning av din arm. Gör inte som Matt Hayes - han håller spöt under armhålan vid drillning med centrepin. Han får garanterat mjölksyra och har noll svängrum vid spöföringen.
    Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2011-12-27, 13:05. Anledning: reviderad version....
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Hej på dig!

Roligt med det initiativet . Ska vara bra att samlas här och diskutera. Vi får se hur många har sådant intresse, alltså CP.

Jag har oxå en CP rulle och 2-3 spö som kan användas till fiske med dessa rullar. Jag funderar på att köpa en rulle till för att kunna fiska med 2 spö eller att kunna bytta vid behöv (linor av olika diam på rullarna).

Jag har oxå fått för mig att hålla handen bakom rullen är det bästa sättet. Totalt sett jag instämmer helt i det du säger. Jag har fiskat ytterst lite med CP men det låter mkt intressant. Ganska snart får jag mer tid för att satsa på det.

Jag ska prova i insjö men i rinnande vatten kan det ta lite tid. Jag känner inte några jätte bra fiskeplatser. Jag har fiskat bara i Segeån men den ån rinner så långsamt att det inte kan klassas som rinnande vatten. Utöver det vattnet rinner åt bägge hållen beroende på olika faktorer. För ganska korta stunder kan hända att vattnet står stilla.

Tight lines!
    Tight lines!
    CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

Äger även jag en CP som jag visserligen fått fisk med men det har inte blivit mkt använt. Blev några pass förra året och inget i år (vad jag kan komma på) Mestadels har jag kört den till trotting och det har givit färna på ytan. För det fungerar den perfekt.

Till stilla vatten har jag inte kört lika mkt då kastlängden hos en CP ju är underlägsen de flesta andra rullmodeller. Jag har dock en plan att landa gräskarp på en CP i år så vi får väl se hur det går. Jag vill bara landa en normalt först så jag slipper blanka för hela året :P Sen ska jag försöka..

Kommentera

CDan, jag ser fram emot centrepin-träffen i juli.

Då får det bli en liten rapport i tråden...

Kommentera

Yes, yes, yes. Det ska bli jätte roligt.

Tight lines!
          Tight lines!
          CDan

Kommentera

Har nu tagit första gräsisen så nu får jag väl bita i det sura och försöka ta en på CP också. Jag har blivit jävligt sugen på att skaffa nytt spö till detta.
            Vad kör ni för spön till ert CPfiske?

Spöt jag är i färd att skaffa är ett ABU Conolon Match Premium 13'
            Ett "gammalt" spö som känns sjukt bra i handen men man ska ju fiska med det också :P

Kommentera

Spön till centrepin kan vi fortsätta att diskutera under följande tråd:

Kommentera

Då var ännu ett pass med centrepin avklarat. Jag tackar Cdan för det trevliga sällskapet.

Jag fiskade med centrepin och det blev några sutare med topp på 1,82 kg (egentligen ingen "godkänd fisk" p.g.a felkrokning). Man kan lugnt konstatera att en centrepin-rulle lämpar sig till närdistansfiske (i ej strömmande vatten) bäst. CDan kastade ultralångt med haspelrulle...

Jag avslutar denna lilla rapport med en länk till bra riggbeskrivningar för strömmande vatten. http://www.raventackle.com/Shotting%20Patterns.pdf

Kommentera

Nu har jag även trottat med centrepin-rulle efter abborre med tångräka i strömmande vatten. Väldigt kul att använda centrepin vid detta fiske.

I väntan på mer centrepin-snack så frestar jag med en trevlig artikel om long-trotting...

Kommentera

Hej!

Det var kul att du fick köra lite cp till. Att det gick hyfsat bra det är bara ett plus.

Bra gjort!
                    Tight lines!
                    CDan

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
                    113 svar