Fiske med centrepin - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiske med centrepin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #51
    Är det vindstilla eller bara lite vind är lineguard ingen nödvändighet.

    Jag använder oftast en centrepinrulle med lineguard vid trotting. En ordentlig vindpust kan ställa till det ordentligt speciellt vid det fiskesättet eftersom spolen i princip är i ständig rörelse.

    Men vid vanligt "stationärt" flötmete så behöver jag ingen lineguard. Då har jag linan sträckt. Själva kastet är det enda kritiska ögonblicket.

    Nu har jag några centrepinrullar med sidecast (till bottenmete och flötmete/trotting där långdistanskast är nödvändiga) och sådana kan inte ha en lineguard. Det är bara att gilla läget.

    Men jag tycker du ska använda lineguard hela tiden om du upplever problem utan. Det ska vara kul att fiska!
    Ska du ge dig på Wallis-kastet (vilket jag inte lärt mig än) så måste du avstå från lineguard...
    Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2014-10-02, 13:25.
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

    Kommentera


    • #52
      Sir, egentligen försöker Ni ;-) lura mig att tro att det är lätt köra utan lineguard. :-( Saken är att ganska ofta har man rullen vågrätt för att den ska löpa fritt. Med tanke på att det är näst intill omöjligt att ha linan sträckt hela tiden (du tänker bara på att fiska i rinnande vatten där man håller linan sträckt, men vad gör man i stilla vatten eller när man har släppt på linan mer än nödvändigt?). Jag har provat och det funkar inte.

      Man brukar göra tvärtom: man börjar med lineguard och när man behärskar tar man bort den i situationerna som man behärskar till fullo. Jag är av den tro att man ska inte komplicera mer än nödvändigt när det gäller avkoppling när man utför sin hobby, alltså kan man undvika komplikationer då ska man göra det.

      Jag kommer att skaffa lineguard till mina CP-rullar!
      Tight lines!
      CDan

      Proffs på att lära masken att simma.

      Kommentera


      • #53
        Hade inte en aning vad centrepin var fören jag hitta denna tråden, har sätt dom i a passion for angling men inte tänkt så mycket på det. Efter att ha läst allt här kan jag ju inte annat än säga Jag vill ha en!
        Inte helt lätt o hitta info om det dock, Vad kör man för lina? braid/nylon? Spölängd? Är 13 fot det normala?
        Senast ändrad av dithes; 2015-01-27, 12:39.

        Kommentera


        • #54
          Jag kör alltid nylon på CP-rullen. Jag tror inte att det funkar med flät!!!

          Spölängd 13 fot är bra men man kan köra längre. Kortare än 12 blir det inte bra alls. Man behöver längden för att kunna kasta.

          Det finns nuförtiden ganska ofta CP-rullar som är jätte bra och inte kostar skjortan. Leta lite runt och du ska få se!
          Tight lines!
          CDan

          Proffs på att lära masken att simma.

          Kommentera


          • #55
            Glöm inte att fundera på om inte line guard kan vara bra för dig. Utan blir det ganska besvärligt att hålla reda på att linan ska inte trassla i rullen.
            Tight lines!
            CDan

            Proffs på att lära masken att simma.

            Kommentera


            • #56
              Kollade på ikonix rullen som nån nämnde tidigare i tråden, verkar va en vettig första rulle? Nån som vet ett vettigt spö som inte har korkhandtag?

              Kommentera


              • #57
                Jag har en Ikonix och det funkar bra. Bara att jag köpte line guard till den för att linan blåstes av eller ramlade av från rullen hela tiden. Med blev trassel som följd. :-( Nu med line guard funkar perffa. Men det är bara min åsikt. Det finns personer som tycker inte att dem upplever problem om dem fiskar utan line guard.
                Tight lines!
                CDan

                Proffs på att lära masken att simma.

                Kommentera


                • #58
                  Har ni koll på om man kan få tag på centre pin rulle till trolling inom sverige eller eu?
                  Typ denna
                  TackleDirect is the World's Premier Fishing Outfitter, delivering world-class customer service in saltwater, freshwater, and fly fishing tackle from 800+ brands


                  Hade vart kul att testa på.östersjölax. Men krävs rätt stor rulle...

                  Kommentera


                  • #59
                    Ursprungligen postat av Finnishstallion Visa inlägg
                    Har ni koll på om man kan få tag på centre pin rulle till trolling inom sverige eller eu?
                    Typ denna
                    TackleDirect is the World's Premier Fishing Outfitter, delivering world-class customer service in saltwater, freshwater, and fly fishing tackle from 800+ brands


                    Hade vart kul att testa på.östersjölax. Men krävs rätt stor rulle...
                    Moocher rullarna är inga Centre Pin rullar!!! Dem är en starkare variant av flugrullar jämfört med CP-rullarna som varvar fritt, och har ingen broms.
                    Tight lines!
                    CDan

                    Proffs på att lära masken att simma.

                    Kommentera


                    • #60
                      Ok. Fått uppfattningen att man kallar mooching rullarna också för centre pin. Men kan ha fel.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
                      113 svar
                      18 131 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg -martin-  
                      Startad av -martin-, 2013-08-08, 17:59
                      30 svar
                      6 501 visningar
                      9 gillar
                      Senaste inlägg Backslag  
                      Startad av Jacce, 2023-03-09, 16:43
                      4 svar
                      355 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                      Startad av kenwald, 2023-07-03, 16:00
                      10 svar
                      681 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Backslag  
                      Startad av abe, 2023-07-23, 13:04
                      17 svar
                      794 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nila
                      av Nila
                       
                      Arbetar...
                      X