Fiske med centrepin - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiske med centrepin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #41
    Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
    Per, en CNC-svarv av god kvalitet och du är i hamn...

    Men det finns andra sätt. Googla bara på "homemade centrepin reel".
    Denna var inte dum:
    http://www.youtube.com/watch?v=W_rjWJpPVjs
    Japp, får bygga en cnc-maskin först. Återkommer om 30 år
    Jag har också kikat på den där videon, tycker det är ett riktigt inspirerande bygge han åstadkommit. Tycker att vhs-lösningen är särskilt imponerande, undrar hur han kom på det. Det är ju själva lager-delen som är det mest komplicerade om man ska bygga en budgetrulle själv, hmmm..

    Kommentera


    • #42
      Ursprungligen postat av Stormblåst Visa inlägg
      Japp, får bygga en cnc-maskin först. Återkommer om 30 år
      Jag har också kikat på den där videon, tycker det är ett riktigt inspirerande bygge han åstadkommit. Tycker att vhs-lösningen är särskilt imponerande, undrar hur han kom på det. Det är ju själva lager-delen som är det mest komplicerade om man ska bygga en budgetrulle själv, hmmm..
      Behövs ingen CNC, räcker med en vanlig metallsvarv som du hittar på blocket för 5tusen. Sedan kan du svarva centrepins hela kvällarna
      sigpic

      Kommentera


      • #43
        Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
        Behövs ingen CNC, räcker med en vanlig metallsvarv som du hittar på blocket för 5tusen. Sedan kan du svarva centrepins hela kvällarna
        Det får nog bli i en avlägsen framtid, som student och dessutom boende i lägenhet så är möjligheterna begränsade Vet inte vad sambon tycker om en metallsvarv i vardagsrummet...

        Kommentera


        • #44
          Om du vill bygga en för att kunna få en centre pin till överkomlig peng så rekommenderar jag att beställa en från England istället. Då kan du få en runt 1000 kr. Jag beställde min från tackleuk

          Kommentera


          • #45
            Niklar, vilken centrepin köpte du?

            Ursprungligen postat av Stormblåst Visa inlägg
            Tack för tipsen, har läst den artikeln och tyckte den var riktigt bra. Man får ju som vanligt en känsla av att man verkligen behöver en sån rulle också. Finns det något särskilt område då denna rulle är oslagbar? Kan ju behövas lite vettiga argument ibland när man "behöver" nya grejer...
            Oslagbar är den egentligen bara till trotting samt situationer där man måste hålla fisken stenhårt men även kunna ge lina snabbt när man märker att det börjar sjunga i utrustningen. Två exempel på det sistnämnda är multemete på kortdistans eller sutarmete mitt i riklig vegetation.
            Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2013-10-01, 10:28.
            sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

            Kommentera


            • #46
              Jag har en okuma aventa pro centre pin. Helnöjd med den. Har använt den till karp, sutare och trotting. Även ismete efter regnbåge.

              Kommentera


              • #47
                Ursprungligen postat av Niklar Visa inlägg
                Om du vill bygga en för att kunna få en centre pin till överkomlig peng så rekommenderar jag att beställa en från England istället. Då kan du få en runt 1000 kr. Jag beställde min från tackleuk
                Syftet med att bygga en skulle främst vara för erfarenheten och känslan av att drilla fisk med grejer man gjort själv. Det är ju som bekant ganska kul. Även om jag främst byggt saker som varit ämnade för vin- och öltillverkning (ja, det är lagligt) så ser jag det inte som omöjligt. Men ska definitivt kolla den sidan.

                Kommentera


                • #48
                  Jag har just utökat arsenalen (ZenMaster och Ikonix) med en "Fred Crouch Jet Aerial 4,5", wide drum. Jag velade mellan JW Youngs rullar och denna. Detta är en true-pin som skall bli intressant att testa. Synd på 2 veckors leveranstid bara ;-)
                  gravitate et accuratissime sit virtus

                  Team Gorilla - Karpsektionen .... No Monkey Business

                  Kommentera


                  • #49
                    Ser man på... senaste för min del är en Angler Scout 8-60. Till bottenmete.
                    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

                    Kommentera


                    • #50
                      Har ni guard line på era CP-rullar? Jag har kört lite utan och jag fick beställa med detsamma sånt. Linan ramlar av hela tiden och trasslar sig mellan själva rullen och dess fot. Alltså det är många av stora fiskarna som kör med line guard.
                      Tight lines!
                      CDan

                      Proffs på att lära masken att simma.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
                      113 svar
                      18 131 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg -martin-  
                      Startad av -martin-, 2013-08-08, 17:59
                      30 svar
                      6 501 visningar
                      9 gillar
                      Senaste inlägg Backslag  
                      Startad av Jacce, 2023-03-09, 16:43
                      4 svar
                      355 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                      Startad av kenwald, 2023-07-03, 16:00
                      10 svar
                      681 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Backslag  
                      Startad av abe, 2023-07-23, 13:04
                      17 svar
                      794 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nila
                      av Nila
                       
                      Arbetar...
                      X