Vilken lina kör ni till ytmete? (Frilina eller controller) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken lina kör ni till ytmete? (Frilina eller controller)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilken lina kör ni till ytmete? (Frilina eller controller)

Som alltid när man blankar försöker man ju förändra saker som man tror kan förbättra sina chanser i framtiden.
    En sak jag har problem med när jag fiskar med controller är att betet successivt dras mot controllern ju längre jag fiskar. Jag tror det beror på att tafslängden sjunker.

Så, vilka linor har ni som tafslängd till ytmete och vilka diametrar använder ni?

Ingen här inne som fiskar på ytan eller :P?

Kommentera

Nä, det är ingen som kör ytmete... :P Fox och en del andra har ju linor/tafsar speciellt för ytmete. De borde funka! Zum beispiel:

The full Fox carp fishing range, including fishing rods, fishing reels, carp rigs, fishing jackets, fishing hats, fishing bags, hooks, tackle boxes and rig storage

Men känns kanske onödigt, men prylar e najs!
      SKÅNELAINEN SINAPPI

Kommentera

Jag har kört ganska tunn nylon .30-.35. Se till att linan inte har något rullminne (tänj t.ex) och fetta in den.

Kommentera

Ursprungligen postat av Master of Roach Visa inlägg
          Jag har kört ganska tunn nylon .30-.35. Se till att linan inte har något rullminne (tänj t.ex) och fetta in den.
          Det är här det roliga kommer. Jag har tidigare kört 0.35 flourcarbon. Jag vet inte varför jag valde det från början men skulle tro att jag tog det för att det kändes säkert.

När jag kollat senare efter vad andra kör med så ligger de flesta engelsmän mellan 6-10 pund på sina linor. Både huvudlina och tafs. Det motsvarar alltså runt 0.20-0.23/25 i nylon hos oss!

Låter grymt tunt tycker jag men det är alltså vad folk kör.

Ninjan: Yes den har jag läst om. Vet också att många kör med Drennan Double Strenght. Den har jag använt till mkt annat så jag ska beställa den idag i en ny diameter och testa den i 0,235. (10lbs)

Spolade på min huvudlina på nya rullen igår, det blev då Trilene Sensation 0,25 och 0,13 DAM flätlina på extraspolen.

Kommentera

0.35 mm är den "tunt"?

Jag hoppas att vi snackar ytmete efter karp och inte färna, multe eller id...

Jag har för mig att FC sjunker snabbare/bättre än nylon så en omgång med lite fett skadar nog inte.
            sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
              0.35 mm är den "tunt"?

Jag hoppas att vi snackar ytmete efter karp och inte färna, multe eller id...

Jag har för mig att FC sjunker snabbare/bättre än nylon så en omgång med lite fett skadar nog inte.
              Det är karp vi snackar om. ( i mitt fall gräskarp då) men det skiljer sig nog inte så mkt.

Det stämmer att FC generellt är tyngre än nylon. Jag har testat att fetta in min 0.35 men det sjunker väldigt snart ändå.

Ska testa den nya linan och se hur stor skillnaden blir. Utöver att den lär flyta bättre och spooka mindre fisk så lär jag även kunna kasta jävligt mkt längre Men jag kommer att vara ännu mer nervös när det väl hugger än jag varit tidigare :P som tur är så är det inte särskillt snaggigt där jag fiskar.

Kommentera

Jag vill helst att sista biten av linan närmast betet är under vattnet ,har lyckats bäst då .
                Om man vill att linan skall flyta så är fett bra ofta så räcker det med att dra linan fram och tillbaka i pannan ett par gånger om det bara är en mindre lin bit som skall flyta .Vill man att linan skall sjunka så är ett bra sätt att ta lite fuktig jord mellan fingrarna och dra linan genom det ett par gånger .
                "HalvDan var här"

Kommentera

Är inte braid ett alternativ och ha sista lilla biten som en tafs med FC eller Nylon? Ett annat alternativ är att ha något "flytande" material på kroken.
                  Mete framför allt!
                  www.Metetorget.com

Kommentera

Ursprungligen postat av benste Visa inlägg
                    Är inte braid ett alternativ och ha sista lilla biten som en tafs med FC eller Nylon? Ett annat alternativ är att ha något "flytande" material på kroken.
                    Jag gjorde 2 spolar. En med tunnare nylon och en med ännu tunnare flätlina (som jag hoppas flyter, ej testat den än) Frågan är dock hur skygga fiskar beter sig när man har flätlina över vattnet. Återstår att se någon dag. Flytande material har jag alltid på kroken eftersom jag ytmetar men om linan emellan kroken och controllern sjunker så kortas ändå avståndet till betet av.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
                    113 svar
                    18 217 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg -martin-  
                    Startad av -martin-, 2013-08-08, 17:59