Center-Pin Spö ? ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Center-Pin Spö ? ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Center-Pin Spö ? ?

Hej alla entusiaster!
    Har nyss in skaffat mig en Sage3300-klick flugrulle som jag modifierat till en center-pin.
    Har kört med Ul då det är låg kastvikt och styvt, men har kommit på att det blir tungt då spöt (RT, SteelHead Pro 2,8gr) har ett kort skaft, så kan ej "luta" det mot underarmen...
    Finns det speciella Cp-spön ?
    Vilka, vad kostar det osv....Tack på förhand och skitfiske på er alla!

Jag är också i banorna på att skaffa CP, dock har jag ingen tidigare erfarenhet av varken rulle eller spöna, MEN jag har kikat runt i ämnet iallafall. Britterna verkar gilla spön ifrån 10 till 13 fot, ändå upp till 17 (!!!) fot, beroende på vad man fiskar och vart man fiskar.

Anledning till att man fiskar med längre spön är för att ha kontakt med flötet längre ut i strömmen och för att snabbare få in ett stadigare mothugg vid "trotting" (fiske med drivande flöte i strömmande vatten).

Fiskar du däremot bara ett par spölängder ifrån land, i stilla vatten, kan det gå fint med ett 10fots match/avon-spö. Kolla runt på Brittiska online-shops, exempelvis Tackleuk.co.uk, där har dom en del match- och avonspön (J W Young, Daiwa m.m.)
    Senast ändrad av GbgRobin; 2011-05-25, 17:14.

Kommentera

Jao...Det är ungefär det jag med kommit fram till, men som CP-rulle kan jag rekomendera Sage-3300 Klick, som är en (dyr 3.500:-) flugrulle som har enbart knarr som broms, den är väldigt lätt att avinstallera, så har du en helt underbar Center-Pin
      Antar att alla flugrullar i den storleken funkar, bara det har enbart knarr som broms

Kommentera

Ja, som sagt, "ganska" dyr på 3.5k med tanke på att man kan få en sjysst Okuma CP för kring 1200-1500kr... :P

Ifall du har någon sportfiskebutik som har match/avonspön inne, leta efter ett spö med en ganska mjuk topp, det gör kastande och mothuggen ganska mycket smidigare med lättare linor och mindre krok. Har du provat hur väl din rulle ger ut lina i rinnande vatten vid flötmete? Ifall du skall prova på trotting dvs.

Kommentera

Ursprungligen postat av sixten söderberg Visa inlägg
          Jao...Det är ungefär det jag med kommit fram till, men som CP-rulle kan jag rekomendera Sage-3300 Klick, som är en (dyr 3.500:-) flugrulle som har enbart knarr som broms, den är väldigt lätt att avinstallera, så har du en helt underbar Center-Pin
          Antar att alla flugrullar i den storleken funkar, bara det har enbart knarr som broms

Ett 11ft/1lbs/1.25lbs Avonspö verkar vara ett populärt förstahandsval. Men det beror ju såklart på vad du skall fiska.

Personligen skulle jag nog vilja ha en 12fotare, men återigen så beror det ju på vad du har tänkt använda det till.

Harrison har några som verkar väldigt poppis.
          sigpic

Kommentera

Som sagt så är match/avonspön de som funkar bäst. Det viktiga är att spöt har en mjuk topp, som tidigare nämnts. I huvudsak behövs det så man kan "fjädra ut kastet" även med väldigt lätta flöten. Jag har testat att kasta med styvare spön men kastlängd och precision blir lidande.

En sak som är avgörande för långa kast (om man använder kasttekniken "pulling loops", vilken är den lättaste att bemästra) är att första spöringen är nära spöhandtaget. Jag har turen att mitt "sutarmatchspö" har första spöringen nära handtaget och sedan så sitter de andra spöringarna tätt - jag har utan större ansträngning kunnat dra 3 loopar.

Själv använder jag främst ett 13 fots matchspö till trotting och flötmete i insjö samt ytmete men kommer i framtiden säkert att inskaffa ett längre. "Problemet" är ju att stickflöten och avonflöten bör apteras fast och inte glidande på linan (för bästa nappindikation). Ska man då fiska på 3 meters djup så får man ha lite längre spö än 12 fot (3,6 m). Ett långt håvskaft är ett måste när man fiskar på de djupen.

Sedan så funkar säket en flugrulle (något så när) som centrepin i insjö. I strömmande vatten kan ingen flugrulle mäta sig med en centrepin. Trumman på en centrepin snurrar obehindrat och matar lina så man får fina drifter och bra betespresentation. En flugrulle kommer att bromsa upp flötet så betet kommer hela tiden att resa sig i vattnet och man fiskar då inte av bottnen - där de stora fiskarna ofta uppehåller sig.
            Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2013-11-30, 21:04. Anledning: off topic
            sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Tjohej allesammans!
              Har nu äntligen hittat mitt spö :http://www.harrissportsmail.com/Mode...?ModelID=18290..
              Spöet kommer förhoppningsvis anlända om 2 månader...
              Jag finner förövrigt att ett vanligt "over head cast" funkar utmärkt om man använder dubbeldraget från gäddflugfisket
              Precision och kastlängd blir då för min del på topp!
              /Skitfiske på er allehoppa. Återkommer såfort spöet har dimpt ned i brevlådan

Kommentera

Ursprungligen postat av sixten söderberg Visa inlägg
                Tjohej allesammans!
                Har nu äntligen hittat mitt spö :http://www.harrissportsmail.com/Mode...?ModelID=18290..
                Spöet kommer förhoppningsvis anlända om 2 månader...
                Jag finner förövrigt att ett vanligt "over head cast" funkar utmärkt om man använder dubbeldraget från gäddflugfisket
                Precision och kastlängd blir då för min del på topp!
                /Skitfiske på er allehoppa. Återkommer såfort spöet har dimpt ned i brevlådan
                Skapligt spö ! Ser riktigt fint ut.

Kommentera

Sixten, vilket spö! Där ligger man i lä.

Det blir ett utmärkt centrepinspö!

Kommentera

Nu har jag köpt ett fint spö på E-bay som ska agera trottingspö. Shakespeare LXL 13/17 fot - blir ganska allround både i grunda och djupare swim.

Spöt är extremt lätt vilket är en fördel eftersom man trottar med handhållet spö.

Återkommer med recension...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
                    113 svar
                    18 284 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg -martin-  
                    Startad av -martin-, 2013-08-08, 17:59