Vilken feeder i strömmande vatten?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken feeder i strömmande vatten??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilken feeder i strömmande vatten??

Som det ser ut så kör jag gamla hederliga pasternoster-tackel med päronbly när jag bottenmetar och mäskar med hjälp av slangbella och majs, samma som jag kör med på kroken.
    Dock är pressisionen inte 100% tycker jag och funderar på att gå över till feeder och mäsk.
    Men frågan är vilken sorts feeder och mäsk jag ska satsa på?
    Jag metar nästan uteslutande på 2 olika platser enbart, dels i Nissan i relativt strömmande vatten, med bly har jag behövt mellan 40-80g och t.o.m min 3oz topp till mitt hyperloop feeder känns lite klen för att hålla upp strömmen.

Mitt andra ställe är i en hamn där jag siktar efter id, här brukar de oftast räcka med 20-30g och min 2oz topp.

Jag funderar dels på vilka feedrar och mäsk jag ska införskaffa, men även ett spö med styvare toppar. Funderar lite smått på detta spö, http://www.piscari.se/TF-Gear-Compac...k/Produkt_srk/ , då mitt hyperloop 12" ibland är lite väl långt inne bland buskarna utmed Nissan.
    Mvh Mattias o skitfiske på er alla!!!

Såja, har nu lagt iväg en beställning på lite openEnded feeders och en ny 55cm håv+ 330 cm, 3-delat håvskaft.

Min tanke var att fylla feedern med maggots eller majs beroende på vad som sitter på kroken och använda ströbröd som "mäskväggar", e jag rätt på det då??

Kommentera

Om du behöver använda sänke som väger 80 gram och en topp på 3oz så låter det för mig som att det är väldigt strömt.Är det alltid så strömt där eller bara nu på våren när snön smälter? Jag skulle isåfall leta efter lugnare partier.Täppa igen feedern med brödmäsk är det man brukar göra med Open end och Cage feeder.Men har du gott om maggots och inte vill kleta med mäsk så kan du även köra med stäng feeder som du fyller med maggots,dom tar sig sedan ut genom små hål på feedern.
      When Im feeling down.I just slide in something with Bob Nudd in the Dvd player.5 minutes after i cant help myslef smiling..

Kommentera

nja, 80g använder jag kanske inte så ofta men under 40g så ligger det inte still på botten, idag kunde jag faktiskt köra me 40g och 2oz toppen, så det är nog som du säger, börja leta lugnare bakvatten o liknande.

Kommentera

Såja, var iväg en liten runda idag med nyköpta feedrar, körde med majs som bete och ströbröd som mäsk.
          Kan ju säga som så att mängden fångad fisk ökade ganska rejält, normalt drar jag kanske 2-5 st "småskitar" ( oftast mört ) på mina metpass. Idag så börja de som vanligt med några mörtar, men pang så small de på nåt som var lite tyngre iallafall.
          Med en krok i mungipan kom det upp en liten Id på 440g.

Kastade ut ett par ggr till utan något annat än smånapp, tills nåt riktigt tungt drog till i spöet, efter c.a 2-3 minuters drillning såg jag ryggen på nåt mörkt, men fisken var inte villig att komma med i håven riktigt ännu utan drog ner igen, efter 3 rejäla rusningar till så åkte den så snällt med i håven. Efter vägning och mätning kunde jag konstatera att jag fått upp min första brax över 1kg, vågen stannade på 1,6 kg och den mätte 50 cm.

Tyvärr så hade nog drillningen tagit för hårt på fisken då den bara la sig på sidan och ville vända upp o ner när jag skulle sätta ut den igen, efter 3 försök så ville jag inte förlänga lidandet utan avlivade den.
          Bifogade filer

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Metamera, 2025-03-11, 21:46
          12 svar
          615 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg jimmy85
          av jimmy85

Startad av efc__, 2025-06-04, 14:25
          9 svar
          469 visningar