feeder spö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

feeder spö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• feeder spö

tjoo alla, hade tänkt köpa mej ett till feeder spö och rulle. men i och med att jag förtfarande e nybörjare hade det varit gött med tips från er proffs.
    kan ju inte läga ut för mkt pengar, men om man kunde få ett bra spö och en bra rulle för 1500 hadet det varit nice.
    sen gissar jag på att det e viktigt med bra lina ochså, hade varit gött om man kunde få lite hjälp om det också.
    jag fiskar mest brax, men finns också sutare eller ska man flöt meta det ?
    jag har ju fiskat lite brax med mit t-rex spö och det har funkat bra, men har aldrig fått en av den grövre,bara mycket smått. beror det på sjön eller va sak man göra. fiska mera?
    och om man ska testa en ny sjö , var ska man välja sin plats nån stans, där man ska mäska in?
    tackar så mycket för alla tips om mete för nybörjare=)

Använd gärna forumets sökfunktion. Finns hur mycket som helst om sutare, braxen och mäsk.

Ska du fiska i insjö eller strömmande vatten?

Är du inte kinkig med märke på rullar (inte tvunget måste ha Shimano eller Daiwa) så kan du skicka PM - jag har en rulle till feederfiske över som du kan få till ett schysst pris. Den har IAR och hela kalset.
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

För 1500 kan du få ett riktigt bra spö och rulle om du köper från rätt ställe och rätt märke. Personligen har jag snöat in på holländska feederspön. De är i regel fina och passar vårt fiske här uppe i norden. Dels får man bra mycket mera för pengarna jämfört med t.ex många kända engelska märken.

Spro har väldigt många goa feederspön. Leo koots serie är mega nice (har tre av dem). Boovens serie rekommenderas också. Jag har även ett Stradivari feederspö (från Top Mix) som jag gillar skarpt. Bra prisläge. Top-Mix T-rex SQ är än mer prisvärt. Det är dock "heavy".

När det gäller rulle så är min personliga uppfattning att dess kvallitét är klart underordnad spöets. Det viktigaste är att bygeln fäller lagom lätt och att linupplägget är bra. Tidigare var Shimano rullar outstanding. Nu börjar flera andra märken bli intressanta. Har själv dock endast Shimano och Spro-rullar med ett undantag: en sneak-rulle: Vidrax Tactiq Match 300. Kostar typ 300kr. Hade tänkt att min dotter skulle ha den men använder den själv titt som tätt. Grafit, dubbelvev och går otroligt bra för priset.
      Mete framför allt!
      www.Metetorget.com

Kommentera

Jag vill oxå skaffa mej ett nytt spö för sutarefiske och har fått tips om ett sånt här KORUM PRECISION RODS är det någon som har erfarenhet av dessa spö?

här en länk till deras hemsida:http://www.korum.co.uk/rods.php PRECISION MULTI-FEEDER

eller kanske detta http://www.soniksports.com/se/produc...sk4-marker-rod
        Senast ändrad av Harmageddon; 2011-02-09, 23:15.

Kommentera

Ursprungligen postat av Harmageddon Visa inlägg
          Jag vill oxå skaffa mej ett nytt spö för sutarefiske och har fått tips om ett sånt här KORUM PRECISION RODS är det någon som har erfarenhet av dessa spö?

här en länk till deras hemsida:http://www.korum.co.uk/rods.php PRECISION MULTI-FEEDER

eller kanske detta http://www.soniksports.com/se/produc...sk4-marker-rod
          Skulle hellre satsa på det förstnämnda spöt än det andra, då det sist nämnda är ett "markör-spö" för att markera ut ett ställe där man mäskar upp och för att få ett hum om hur botten ser ut.

Korum är ett sjysst märke, frakten är dock ganska hög på spön har jag för mig. Annars är det bra grejer, väl använda och beprövade i UK

Kommentera

Ursprungligen postat av GbgRobin Visa inlägg
            Korum är ett sjysst märke, frakten är dock ganska hög på spön har jag för mig. Annars är det bra grejer, väl använda och beprövade i UK
            Sportfiskecenter.nu har Preston innovations/Korum i Sverige. Är man snabb och gör en förbeställning hos dem blir det nog minst lika billigt som ett köp från UK, även om frakten i Sverige ibland, otroligt nog, kan bli högre än att sända från England. Det skiftar från butik till butik over there.
            Mete framför allt!
            www.Metetorget.com

Kommentera

Köpte mitt feeder spö på https://www.tackleuk.co.uk/#index/
              Billigt bra.
              2089 kr gav jag för lite gott och blandat frakten är inräknad.

1 x Korda Bait Up Method Feeder - Type: KBU3 3oz/84g £1.99
              1 x Daiwa Emcast Evo Airbail 5000 £57.99
              1 x Shakespeare Mach 2 XT Feeder 12ft £39.99
              1 x Korda Bait Up Method Feeder - Type: KBU2 2oz/56g £1.99
              1 x Fox Warrior Alarm £20.99
              1 x Shakespeare Carp Pod & Accessories £19.99
              1 x Daiwa Sensor Black - Type: EBM150 £5.59
              1 x Sensas Aromix Bremes 500ml £3.99
              1 x Sensas Hemp Crushed £2.75
              1 x Sonu Baits Exploding Fishmeal Feeder £2.99
              1 x Dynamite Baits Frenzied Hempseed 350g SMALL TIN £1.40
              1 x Korum Quickstop Needle £1.20
              1 x Korum Quickstops £1.20

Som första set är jag nöjd ovetande kanske men tycker jag fick mycket för pengarna och allt jag behövde för att komma igång.
              Senast ändrad av Sarano; 2011-02-10, 13:17.

Kommentera

Shakespeares Mach II är fina grejer. Jag har ett matchspö och ett wandspö (feederspö till mört och sarv) från den serien och är mer än nöjd.

Daiwa Emcast Evo Airbail 5000 känns för mig som en lite väl stor/tung rulle till feeder. Men det är kanske karp du ska ha den till?
                Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2011-02-10, 15:20.

Kommentera

Nja använder den till all botten mete vist en baitrunner hade inte varit helt fel känner jag efter ha kört några pass.
                  Men kunde inte bara motstå dess skönhet
                  Men man lever för att lära =)

Kommentera

Du menar väl baitrunner till karp/gäddmete?
                    Vid feederfiske är ju baitrunnerfunktionen helt onödig.

Fast ska du har rullen till ALLT bottenmete så förstår jag tänket.
                    Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2011-02-10, 16:02.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
                    113 svar
                    18 237 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg -martin-  
                    Startad av -martin-, 2013-08-08, 17:59