slangbellor? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

slangbellor?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• slangbellor?

Nybörjare inom specimenfisket så jag öser på med frågor...

Måste skaffa mej bra bella. Framförallt för mäskbollar på längre avstånd. Att skjuta tennibollstora mäskbollar 30-40m är det bara att glömma? Är det feederspö som gäller eller? Det är sällan jag fiskar mer än 20m ut men tänkte det kan vara kul att prova så man behärskar distansfiske. (hur man nu ska se nappen på det avståndet?)

jag har en bella nu som endast är avsedd för loosfeeding med liten korg. Den funkar ju fint att skjuta ut majs och pellets med men skulle haft en för mäskbollar med.

När jag kastar för hand har mäskbollarna en tendens att spricka sönder innan dom når vattenytan. Visst... för lite vatten i mäsken och för löst kramat säger ni men sjön jag fiskar i är inte mer än 1,5m djup överallt så jag vill ju inte krama några hårdbollar heller...

Drennan har två stycken bellor. En för loosfeeding och en för bollar som enligt tillverkaren har utnämnts av sveriges främsta metare att vara förstklassiga. Är det väl investerade pengar eller ska jag gå på gym och ha mer vatten i mitt mäsk så det binder bättre???

Drennan Groundbait är nog det bästa i ditt fall.

Kommentera

Japp, go för Drennan Groundbait. Mycket bra bella.
      www.hellfish.se

Kommentera

den finns i två varianter röd och grön.

"Drennan Softfeed Groundbait - Grön - är en slangbella av hög kvalitet för framförallt grundmäsk/mäskblandningar.

Denna slangbella finns i två versioner, denna den gröna, har litet mjukare elastiska band än den röda modellen.

Denna syftar alltså till att skjuta mäsket på litet kortare avstånd, medan den röda bättre lämpar sig på längre avstånd."

vilken ska man satsa sina slantar på?
        Senast ändrad av jojon80; 2010-09-19, 20:13.

Kommentera

Jag skulle satsa på den röda bellan, använder den själv, för att skjuta ut mäskbollar. På http://www.metebolaget.se/ finns en kort video kring slangbellorna som heter "Olika typer av slangbellor", du kommer åt den via startsidan under video-sektionen.
          A bad day of fishing is better than a good day of work.
          http://markusfiske.blogspot.com

Kommentera

Drennan har sex, sju olika bellor och dito med olika kombinationer på elastiken. För mäsk finns de två som nämnts ovan. Jag har tre gröna och två röda. Skillnaden är gummit. De kan man köpa lösa.

Den gröna är suverän på kortare avstånd (upp till 35 m). Den gröna upp till 50m. Skall man ha en som skjuter större bollar eller än längre ut får man köpa en kraftigare bella. Det finns en uppsjö av märken som är likvärdiga.
            Mete framför allt!
            www.Metetorget.com

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Metamera, 2025-03-11, 21:46
            12 svar
            595 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg jimmy85
            av jimmy85

Startad av efc__, 2025-06-04, 14:25
            9 svar
            463 visningar