metbox metestation -seat box - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

metbox metestation -seat box

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• metbox metestation -seat box

poppis bland engelsmännen. Och bra pris på nort west angling center. Men är det nåt att ha? Har jag förstått det rätt så är det en fiskelåda modell xl med ställbara ben som kan användas som sittpall. Även ute i vattnet så länge det är grunt. Saknar lite att kunna stå utvadad och fiska. Min wychwoodstol funkar visserligen också prima, men alltid kul med utrustning

synpunkter ngn???

Metelåda

Jag skulle vilja säga att de är populära i hela Europa. Det var i centraleurop de först dök upp för 30 år sedan. De används mest av tävlingsmetare eller lite mera avancerade fritidsmetare. På dagens modeller kan man sätta på en hel del tillbehör på benen. Feederarmar, beteshållare, parasollhållare, sidoplattform etc etc.

De finns i priser från 1000kr till hur mycket som helst. De billigare varianterna är oftast lite plastiga och håller inte så bra.
    Mete framför allt!
    www.Metetorget.com

Kommentera

vart ska man få tag i en sån här box till vettigt pris? Är det import från england som gäller? Något speciellt märke som är bra och vad ska man tänka på att man får med?

Piscari säljer till hyffsat pris. Undrar om dom är ngt att ha
      Bifogade filer

Kommentera

Se/Maila metebutiken.se eller itackle.se. De har flera olika variandet.

PS: glöm inte bort att tillbehör som spöhållare, side bar, parasollhållare, feederarm etc kostar en slant. Det är viktigt att den box du köper är hyfsat kompatibel med de mesta på marknaden. Idag kan man nog säga att 25mm i diameter på benen är det absolut vanligaste.
        Mete framför allt!
        www.Metetorget.com

Kommentera

Ursprungligen postat av benste Visa inlägg
          PS: glöm inte bort att tillbehör som spöhållare, side bar, parasollhållare, feederarm etc kostar en slant. Idag kan man nog säga att 25mm i diameter på benen är det absolut vanligaste.
          okej.. mycket bra tips här...

det jag ska tänka på när jag köper en box är alltså att det ska finnas

-spöhållare
          -sidebar/sidetray. (visst är det en sån fyrkant att ställa mäskbaljan på?)
          -feederarm (här skruvar man fast en burkhållare. tex drennan med maggiboxar)
          -arm för att fästa keepnet i
          -parasollhållare (kanske lite överkurs med parasoll?)
          -benen ska vara i 25mm profil

har sett att en del meteboxar finns på hjul och att hantaget fungerar som spöhållare.( bilden) Dom ser ganska klumpiga ut. Kan kanske bli trångt få in en sån i bilen om man inte har en lastbil. Å andra sidan blir väl en sån här box väldigt tung och skrymmande att bära. Vad är att föredra här??
          Bifogade filer

Kommentera

Vad man behöver för tillbehör beror lite på vad man hade tänkt sig att fiska den närmaste tiden. Både hur mycket och med vilken utrustning. Ett tips är att skynda långsamt. Det finns många exempel på personer som kör på lite för hårt med inköpen i början. Ta det lite stegvis. Det kanske t.o.m är som så att du skall åka ut på en tävling och bara titta?

Man behöver inte alla tillbehör med en gång. Det som är bra att ha från start är:
            1) En böjd gängad arm. Kan man fästa en betesbricka i.
            2) En keep net arm. De är oftast korta rackare.
            3) Feeder arm, lång ofta teleskopisk arm som man har när man bottenmetar. Spöhållare helt enkelt.

Sedan är det väldigt praktiskt med en side tray (eller sidoplattform). Finns lite olika modeller. Bra att vänta med inköp till man vet vilken modell man själv föredrar.

Stationen ovan är en "komplett" station, men utan tillbehör. Vet faktiskt inte hur Trappers boxar är men de har onekligen ett attraktivt pris. Ser bra ut på bild i alla fall. Hantaget till kärran kan också användas som en sk spray bar. Bra som spöhållare för långspö och framför allt takeapart.
            Mete framför allt!
            www.Metetorget.com

Kommentera

Gjorde slag i saken och beställde en från england nu när punden är så låg. Blev en Leeda som ser rätt smidig ut och med 25mm ben. Kikade också på piscaris TFgear, men den kom med fyrkantiga ben dessutom var dom främre benen väldigt korta så den gick bort. Kikade också på traper från metebutiken men gillade inte den polska finnishen nå vidare. Annars verkar dom vara rätt utformade med höga 25mm ben. Blir iaf att beställa tillbehören därifrån...

gud va billigt det blev... £115 för boxen och £25 i frakt. =1400 sek. Nu ska jag bara plocka på den lite tillbehör från traper

*feederarm
              *keepnetarm
              *sidetray*
              *poleroller

är en spraybar bra el räcker det med poleroller i framkant på ena benen och en sån klo fastskruvad i benet bak vid långspömete?

parasoll spar jag med så länge man fiskar i vårt kalla klimat
              några mer tillbehör som kan vara bra?

är jag rätt ute som har köpt en box som inte är så djup om ni förstår vad jag menar. Nu borde man kunna stå längre ut i vattnet va? På bekostnad att man inte får i lika mycket grejer i den ifs

*edit* nu har jag fått det här förklarat för mej att köpa en box med fyrkantiga ben är inget problem. Preston säljer tillbehör som omvandlar fyrkanten till runt och det går att fästa vanliga tillbehör. Men varför inte köpa en box med runda ben på en gång? Inbillar mej dessutom att det blir stadigare "bolton" och utan mellanhylsor.
              Bifogade filer
              Senast ändrad av jojon80; 2010-09-30, 10:48.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
              113 svar
              18 327 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg -martin-  
              Startad av -martin-, 2013-08-08, 17:59