Angående paster noster - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Angående paster noster

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Angående paster noster

Hejsan! Försökt läsa om Paster noster, och vet väl hur det knyts och så, men hur lång skall egentligen kroktafsen vara? Just nu är min kroktafs kortare än min sänktafs, vilken ska vara längst? Där ja fiskar är ganska strömt inte super dock.

Sen va det gäller tyngden den verkar inte vilja stanna kvar tror det är ganska mycket sand på botten, men för mig folk sagt att man ska akta sig att använda för tungt sänke, men ska man ändå inte köra så att den verkligen ligger kvar när man vevar in lite så spötoppen böjs lite?

Vänligen Isak

Det beror på lite vilken typ av partenoster du använder, vad du fiskar, hur kinkig fisken är osv. Det finns egentligen inga fasta regler.

Normalt kan man utgår från att ha sänkeslinan på ca 15cm och kroklinan ca 70cm.

Du kan ha ett omvänt paternoster, dvs att sänket sitter "botten" av tacklet. Då är linbiten med krok mera en upphängare och du fiskar en bit ovan botten eller precis på beroende på längden av linan till sänket och kroken.

Då kan du vända på siffrorna ovan.

Jag använder helst en annan liknande tackling. Se på: http://www.fiskesnack.com/forum/show...ht=nick+larkin

Använder även looptackel och färdiga feeder rigs från Spro. Mer och mer det sistnämda.
    Mete framför allt!
    www.Metetorget.com

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
    113 svar
    18 228 visningar
    0 gillar