Lina till CentrePin - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lina till CentrePin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lina till CentrePin

Ska i år börja fiska med min CentrePin är det tänkt och jag har börjat kolla upp lite vilka linor som används. Läser man exempelvis http://www.fishing.co.uk/article.php3?id=1749 nämner dom att man använder ca 30 yards, maximalt 50 yards (vilket motsvarar ungefär detsamma i meter) med lina. Man använder rätt tunna nylonlinor men artikelförfattaren går även in på flätlinor och deras fördelar.

Vad kör ni med ni som använder Centrepins?

Jag kommer använda rullen främst till trotting/flötmete efter fisk som färna, id och sutare.

Jag kanske inte kommer kunna hålla mig från att testa att ta gräskarp med den också men då kommer jag ju givetvis köra med någon annan lina, men det får bli framtiden.

Bump. Kom igen nu

Kommentera

Till trotting har jag spolat på nylon (0,18 mm, 4,3 kg). Givetvis i en variant som inte sjunker. Jag har spolat på 80 meter. Främst eftersom jag räknar med x antal skatbon. Då vill jag helt inte slösa tid med att reda ut härvan utan kommer att klippa bort skatboet och knyta om flöte och rig. Jag tror att 30 meter snabbt kan bli 15...

Flätlina hade jag hoppat över. Stor risk för fågelbon om rullen skulle övervarva.

Till gräsis hade jag valt en tjockare nylon - kanske omkring 0,28 mm.
      sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Metamera, 2025-03-11, 21:46
      12 svar
      601 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg jimmy85
      av jimmy85

Startad av efc__, 2025-06-04, 14:25
      9 svar
      464 visningar