Meta gädda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Meta gädda

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Meta gädda

Hejsan bara fått för mig att testa gäddmeta lite, finns de nåt färdigt paket med tafs krokar flöte osv man kan köpa orkar inte lägga ner mig i att göra eget bara för att testa, Har en haspel som rymmer typ 150 m 0,30 och ett 9 fot spö borde duga att testa med i alla fall??

Darts har kompletta tackel för ändamålen. Se bild här!

Finns säkert att köpa i din fiskebutik.

Läs även mer om gäddmete i tidigare forum tråd här.

Kommentera

Som Bellmys säger så finns de på din lokal handlare, Men hur är ryggraden på de spöt du har. ? Det får inte vara för styvt . då riskera du att kasta iväg betesfiske å även vid mothuggen så kan du slita ut krokarna ur käften på gäddan.. Tänk även på att om de ser flötet dyka så vänta några sekunder innan du gör mothugg..

Men mitt råd är att göra eget tackel p.g.a tycker inte darts grejor håller . Men de är ju från person till person ..

Lycka till !
      Senast ändrad av foxxen; 2010-04-09, 07:40. Anledning: trött .
      Gädda : 9,8 Gös : 5,7 Abbore : 1,6 Sutare : 1,7 Regnbåge : 3,2 brax : 3,7 Röding : 1,7 Björka 0,62 Lake : 1,6

Kommentera

Köp färdigt tackel först. De första tafsarna man knyter brukar inte bli så supersnygga... Krävs några tafsar innan man fått in snittsen.

Tvärtemot vad foxxen säger så tycker jag att det krävs en del ryggrad i ett spö för gäddmete. Behövs lite kraft att penetrera gäddkäften i mothugget. Bara att hiva ut grejerna, inge haspelsnärt, då far mörten av...

150 meter lina räcker o blir över, kör hellre med 0.35 om du har möjlighet. För tusan 70 meter lina räcker till gäddmete om du inte metar på extrema distanser, nog för att gäddor kan stångas, men de rusar sällan med mycket lina.

Finns nån artikel här på FS om gäddmete. Själv så har man sysslat med det från is i snart 6 månader i sträck nu, och ser ut att bli en månad till.

Dagens tips: flytta aldrig till norrbotten.
        http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Har själv alltid gjort mina egna gäddtackel men köpte faktiskt ett set av Darts gäddmetegrejer och dom ser ok ut. Har inte fått fisk på det än så kan inte säga något om hållbarhet eller kvalité men som sagt ser bra ut .

Det du ska tänka på är att kasta ut försiktigt, annars tar du snabbt död på betesfisken eller tappar den och precis som foxxen säger ge gäddan en liten stund att mumsa, inte för länge dock för då får du leta tackel i magen på den.

Själv gäddmetar jag med ett av mina karpspön vilket funkar kanon men skall du bara testa hur det är att meta funkar det absolut med ett "vanligt" spö. Fastnar du sedan för metet så kan du ju börja fundera på att skaffa ett lämpligare spö och kanske börja göra dina egna tackel så du får dom precis som du vill

Lycka till!

Kommentera

När Du har fixat dina tackel, så läs denhär artikeln saxad från Fiskenyheter

Skit fiske

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
            113 svar
            18 228 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg -martin-