Tackel för Ruda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tackel för Ruda

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tackel för Ruda

Vad består lämpliga flöt&bottenmetestackel för Ruda av och hur ser de ut?
    Lina? Krokstorlek? Sänke(för bottenmete såväl som flötmete)?
    Annat som är viktigt att tänka på?

Jag har läst att Ruda ska vara väldigt försiktiga i nappen och att vid flötmete är det väldigt lätta grejer som gäller, kräver detta matchspö för att kasta längre än en spölängd eller kan det funka med UL-spö eller annat lite lättare haspelspö avsett för spinnfiske?
    All you need is Lubb.

Beror helt på var du fiskar. Där jag fått ruda fiskar de flesta med toppknutet 0,35-0,40 bara för vattnet består av näckrosor och 3 av 4 fiskar som krokas är 2 kg sutare.

Kommentera

Ursprungligen postat av Fiskarn0383 Visa inlägg
      Beror helt på var du fiskar. Där jag fått ruda fiskar de flesta med toppknutet 0,35-0,40 bara för vattnet består av näckrosor och 3 av 4 fiskar som krokas är 2 kg sutare.
      Jag har aldrig besökt sjön och har således ingen direkt koll på eventuell bottenkaraktär eller vegetation. Det enda sjön har(enligt ryktena, även om uppgiftslämnarna säkert är pålitliga så betraktar jag det som ett rykte tills dess att jag själv kan bekräfta hur det förhåller sig)är Ruda, största som nämnts är på 1,4kg. Då de Rudor som omtalats haft höga ryggar så bör det rimligtvis även finnas rovfisk(gädda? abborre?), men med de beten man lurar Rudan med lär det ju inte vara någon större risk att någon dramatisk gädda eller abborre krokas.

Rent generellt(om det begreppet nu är applicerbart vid fiske efter Ruda), vad linan anbelangar, vilken brottstyrka/tjocklek bör man ej understiga/överstiga?

Och vilket/vilka typer av bottenmetestackel är att rekommendera?
      All you need is Lubb.

Kommentera

Ursprungligen postat av Usling Visa inlägg
        Jag har aldrig besökt sjön och har således ingen direkt koll på eventuell bottenkaraktär eller vegetation. Det enda sjön har(enligt ryktena, även om uppgiftslämnarna säkert är pålitliga så betraktar jag det som ett rykte tills dess att jag själv kan bekräfta hur det förhåller sig)är Ruda, största som nämnts är på 1,4kg. Då de Rudor som omtalats haft höga ryggar så bör det rimligtvis även finnas rovfisk(gädda? abborre?), men med de beten man lurar Rudan med lär det ju inte vara någon större risk att någon dramatisk gädda eller abborre krokas.
        Nej det bör vara lugnt vad gäller gädda och abborre.

Rent generellt(om det begreppet nu är applicerbart vid fiske efter Ruda), vad linan anbelangar, vilken brottstyrka/tjocklek bör man ej understiga/överstiga?
        Här hoppas jag du får svar av mer erfarna metare.

Och vilket/vilka typer av bottenmetestackel är att rekommendera?
        Har endast flötmetat då det är för lös botten och för mycket småfisk i det vatten jag provat. Även här hoppas jag du får bättre svar.
        Senast ändrad av Fiskarn0383; 2010-03-21, 00:34.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
        113 svar
        18 228 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg -martin-  
        Startad av -martin-, 2013-08-08, 17:59