Tips på feederspö för nybörjare? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på feederspö för nybörjare?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips på feederspö för nybörjare?

Hejsan! Bottenmetat en del id med billigt haspelspö men tänkte köpa något bättre för ändamålet missar en del napp.

Så någon som har tips på rulle och spö för en nybörjare? Skall helst inte kosta massa tusingar=)

/Isak

Detta borde väl vara i rätt prisklass.
    Feskepöjk

www.freewebs.com/specimenstalkers

Kommentera

Hejsan, jag skulle vilja veta lite mera under vilka förhållandena du metar id? Typ av vatten, ström, stilla, djupt, grunt, långt ut, feeder, bombsänke, braid, nylon?
      Mete framför allt!
      www.Metetorget.com

Kommentera

Ursprungligen postat av benste Visa inlägg
        Hejsan, jag skulle vilja veta lite mera under vilka förhållandena du metar id? Typ av vatten, ström, stilla, djupt, grunt, långt ut, feeder, bombsänke, braid, nylon?
        Hej, det är i en å och har bara fiskat där ett år. Men på våren och sommaren var det ganska still vill säga inte mycket ström, men sen på hösten blev det så strömt så jag inte längre kunde flötmeta som jag hade gjort tills dess. Så då testade jag bottenmete och det fungerade riktigt bra faktiskt mycket bättre resultat med det. Det regnade en hel del så att ån blev lite översvämmad där på hösten vet inte om det var det som orsakde strömmen. Hur djupt det är vet jag inte, men gissar på ett par meter, det är i allafall så djupt att man inte kan stå i kanten det går rakt ner på en gång.

Det är INTE långt ut det är bara några meter över till andra sidan, ja brukar fiska någonstans i mitten, ja vet inte om det är ett feeder jag skall ha men tycker iallafall att haspelspöt jag har inte kan känna av tillräckligt bra. Inte feeder kör bara paster noster tror jag det hter och sen lite bröd på det. Lina vet jag inte heller vad man skall använda väldigt nybörjare på detta så=)

Hoppas du kan hjälpa lite

/Isak

Kommentera

Ursprungligen postat av ninjaboy Visa inlägg
          http://www.metebolaget.com/viewitem....1121&catid=132

Detta borde väl vara i rätt prisklass.
          Det passar en nybörjare med? Några har sagt att vissa är mer svårhanterade än andra spön.

/Isak

Kommentera

Det är i rätt prisklass. Däremot är jag mycket skeptisk till spön med kombinationen flöte/feeder. De duger ofta att fiska feeder med men är mer eller mindre kassa att flötfiska med.

Fiskar du i en å varierar vattenflödet, djup etc mellan olika årstider och ibland även från dag till dag. Skulle jag varit dig skulle jag nog köpt ett "medium/heavy" spö och gärna ett där det finns minst en quivertopp i grafit med. De billigaste varianterna har oftast bara "glasfibertoppar" och när de drar i vattnet kommer de att står i 90 grader och faktiskt troligen registera napp sämre än ett vad ett långt, lättare haspelspö skulle göra. En grafittopp är styvare och bra bär det strörmmar. Tvärt om när det är stilla vatten.

Det finns en hel del bra spön för ca 700-1000kr.
            Senast ändrad av benste; 2010-03-08, 10:58.
            Mete framför allt!
            www.Metetorget.com

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
            113 svar
            18 228 visningar
            0 gillar