Sovsäck? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sovsäck?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av sundman Visa inlägg
    jag skulle inte köra på frilufts-säckar, de är gjorda väldigt små för de som går fjällvandringar ska få med sig dem, sen tar det lång tid att ta sig ur dem vid ett run.
    Tänkte samma sak, dom är ju mycket smala för att det ska bl så varmt som möjligt för fjällvandrarna som inte behöver få dampryck när man ska ut ur sovsäcken när det drar iväg på något spö
    Sen har friluftsovsäckarna inga spännen som man fäster runt sin säng, när man inte har det så åker hela sovsäcken med en när man ska ut, så det är inte så skönt ifall den följer med ut i det blöta gräset när man ska gå och lägga sig sen igen
    Men jag vet fortfarande inte vilken jag ska köpa ?
    http://minimetarna.blogspot.com/
    [FONT="System"]MiniMartins och min blogg![/FONT]

Vet du vad det är för skillnad på den ena och andra änden av ett metspö?
    Jo, i den ena sitter i metmask och i den andra en latmask

Kommentera

På vilket sätt tar man sig lättare ur "icke-friluftssäckar"? Har de inte dragkedja som friluftssäckar? Förutsatt att de inte har någon annan lösning är jag skeptisk till att det skulle gå snabbare att ta sig ur den förstnämnda modellen. Det förutsätter att öppningen upptill är så stor att nackdelen av värmeförlust bör ses som större än den rimligtvis minimala tidsvinningen den ger. En stor sovsäck, oavsett öppningsfunktion, är dessutom svårare att värma upp om det är riktigt kallt. Jag rekommenderar en vanlig friluftssäck i syntet. Fördelen med syntet är i detta fall att det är betydligt billigare än dun. Dessutom är det inte lika fuktkänsligt. Till sovsäcken kan du även köpa ett överdrag som gör den helt vattentät och dessutom varmare så du utan problem kan sova under bar himmel.

En annan viktig sak, speciellt för dig som är frusen, är vad du sover . Se till att du ligger på ett bra liggunderlag. En stor del av värmeförlusten sker annars mot underlaget. Även där finns det mängder med modeller. Allt ifrån de klassiska tunna varianterna till självuppblåsbara med dunfyllning.

Kolla runt på friluftbutikerna på nätet ex. addnature.com, naturkompaniet.se, getout.se osv.
      Kika även på ex utsidan.se där du hittar allt från företagsregister till prylforum.

Kommentera

Ursprungligen postat av Emil.F Visa inlägg
        På vilket sätt tar man sig lättare ur "icke-friluftssäckar"? Har de inte dragkedja som friluftssäckar? Förutsatt att de inte har någon annan lösning är jag skeptisk till att det skulle gå snabbare att ta sig ur den förstnämnda modellen. Det förutsätter att öppningen upptill är så stor att nackdelen av värmeförlust bör ses som större än den rimligtvis minimala tidsvinningen den ger. En stor sovsäck, oavsett öppningsfunktion, är dessutom svårare att värma upp om det är riktigt kallt. Jag rekommenderar en vanlig friluftssäck i syntet. Fördelen med syntet är i detta fall att det är betydligt billigare än dun. Dessutom är det inte lika fuktkänsligt. Till sovsäcken kan du även köpa ett överdrag som gör den helt vattentät och dessutom varmare så du utan problem kan sova under bar himmel.

En annan viktig sak, speciellt för dig som är frusen, är vad du sover . Se till att du ligger på ett bra liggunderlag. En stor del av värmeförlusten sker annars mot underlaget. Även där finns det mängder med modeller. Allt ifrån de klassiska tunna varianterna till självuppblåsbara med dunfyllning.

Kolla runt på friluftbutikerna på nätet ex. addnature.com, naturkompaniet.se, getout.se osv.
        Kika även på ex utsidan.se där du hittar allt från företagsregister till prylforum.

Stor skillnad på tid/smidighet att komma ur säcken. För övrigt mycket skönare att sova i karpsäcken då du har gott om plats och lätt kan vrida och vända på dig. Liggunderlag är skit vid karpfiske enligt mig. Säng med ställbara ben är det som gäller. Det lär man sig efter att ha sovit på lutande underlag samt stubbar o rötter. Iofs, du kanske väljer swim efter var tältet står bäst, men så försöker jag att inte tänka.

Säger det igen, JRC stealth plus. Bara fördelar om du bortser från storleken och kostar runt 1000 kr.

Kommentera

Halloj på dig,
          Som gammal scoutledare så är det ett par saker som slår mig då jag läser din fråga.
          1. Vad sover du på. Det är viktigt att isolera nedåt mot marken eller mot sängen om du sådan eftersom sovsäcken blir ihoptryckt då du ligger på den= den isolerar inte längre. Sover du på tältsäng så testa att lägga ett tunt liggunderlag på den det gör stor skillnad.
          2. Du har alldeles för mycket på dig i sovsäcken du skall ha plats för luften som skall kunna cirkulera kring dig.
          3. Du skal inte ha bomullskläder på dig då du sover. Läs på lappen vad t-shirten är gjord av. Bomull suger upp luftfuktigheten eller din svett och kyler. Har du ylle underställ så är det betydligt mycket varmare än syntet. Värmer även om du svettas.
          4. Du verkar sova i de kläderna som du gått till sjön i. Nu vet jag inte hur du tog dig till sjön men om du blev svettig på vägen till sjön så är de ju fuktiga från start (även om svetten är varm så länge du rör dig). Testa att byta underställ innan du lägger dig.
          5. Hur skyddar du dig från daggfall? Spänn upp någon sorts tarp/vindskydd pressening.
          6. Du skriver inget om mössa, Skaffa dig en ylle mössa eller ännu hellre en pälsmössa med öronlappad som går ned om kinderna. Med pälsmössa och ylle underställ har jag sovit i minusgrader flera gånger i min Alungilak +12 säck.
          7. Fryser du ändå så finns det handvärmare. Ta inte de med kolstavar eller fotogenvarianten utan köp de på ClasOhlsson typ 5kr /styck. Det är någo sorts järnfilspulver i dem som blir varmt då du öppnar och skakar dem. De blir inte heller varmare än att du kan ha dem mot huden. Ingen brandrisk. Öpnna och släpp ner innanför underställströjan så blir du varm om hela kroppen.

Lycka till med att hålla värmen, Tok-Torsten
          Hej, Tok-Torsten

It's not the kill, it's the thrill of the chase.

Kommentera

Jag kör en haglöfs säck. Tok smidig och inga större problem att ta sig ut ur den vid run.

Kommentera

Ursprungligen postat av Tok-Torsten Visa inlägg
              Halloj på dig,
              Som gammal scoutledare så är det ett par saker som slår mig då jag läser din fråga.
              1. Vad sover du på. Det är viktigt att isolera nedåt mot marken eller mot sängen om du sådan eftersom sovsäcken blir ihoptryckt då du ligger på den= den isolerar inte längre. Sover du på tältsäng så testa att lägga ett tunt liggunderlag på den det gör stor skillnad.
              2. Du har alldeles för mycket på dig i sovsäcken du skall ha plats för luften som skall kunna cirkulera kring dig.
              3. Du skal inte ha bomullskläder på dig då du sover. Läs på lappen vad t-shirten är gjord av. Bomull suger upp luftfuktigheten eller din svett och kyler. Har du ylle underställ så är det betydligt mycket varmare än syntet. Värmer även om du svettas.
              4. Du verkar sova i de kläderna som du gått till sjön i. Nu vet jag inte hur du tog dig till sjön men om du blev svettig på vägen till sjön så är de ju fuktiga från start (även om svetten är varm så länge du rör dig). Testa att byta underställ innan du lägger dig.
              5. Hur skyddar du dig från daggfall? Spänn upp någon sorts tarp/vindskydd pressening.
              6. Du skriver inget om mössa, Skaffa dig en ylle mössa eller ännu hellre en pälsmössa med öronlappad som går ned om kinderna. Med pälsmössa och ylle underställ har jag sovit i minusgrader flera gånger i min Alungilak +12 säck.
              7. Fryser du ändå så finns det handvärmare. Ta inte de med kolstavar eller fotogenvarianten utan köp de på ClasOhlsson typ 5kr /styck. Det är någo sorts järnfilspulver i dem som blir varmt då du öppnar och skakar dem. De blir inte heller varmare än att du kan ha dem mot huden. Ingen brandrisk. Öpnna och släpp ner innanför underställströjan så blir du varm om hela kroppen.

Lycka till med att hålla värmen, Tok-Torsten
              Än så länge har jag bara sovit på tältsängen i sovsäck, men jag ska tänka på att ha med mig liggunderlag.
              Lite svettig blev jag men det tänkte jag inte på, tack !
              Vi sov i tält, det blev inte jättefuktigt inne, men lite grann.
              Mössa glömde jag att skriva, vantarna var på också.
              Tack så mycket för hjälpen allihopa !
              http://minimetarna.blogspot.com/
              [FONT="System"]MiniMartins och min blogg![/FONT]

Vet du vad det är för skillnad på den ena och andra änden av ett metspö?
              Jo, i den ena sitter i metmask och i den andra en latmask

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
              113 svar
              18 228 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg -martin-