Flätlina till karpfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flätlina till karpfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tackar tackar

Riktigt snart med puttyn!
    sigpic

Kommentera

Kanon tråd! Jag har också funderat på att gå över och fiska braid iår, grymt med alla svar.

Men en tanke är ju om man kör backleads eller flying backleads så måste linan komma ner fint mot bottnen. Eller som limnos sa, volfram putty. Riktigt smart!
      go fishing

Kommentera

Viktigt att sänka linan när det behövs. Men behövs det inte och man fiskar på lite distans är det mkt bättre att den flyter (ex fiske mot en näckroskant, man kan utgå ifrån att fisken följer kanten, gör inget om linan hänger i frivattnet ute på öppet vatten). Ingen risk att fastna i grejor på botten, och snabbare/bättre indikering.
        Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

Efter tegelbruket har jag lärt mig "hook and hold" utan att ge någon som helst lina. Släpper aldrig in fisken i skiten. Räcker med 0,46, behöver inte 0,60 som tål stockar bättre.

Spö ögla innan larmet som stopp. Hård gripklyka som håller spöt. Lite vinkel mellan spö och lina så inte spöt lyfts ur larmet vid hugg, utan pressas ner istället. Ingen baitrunner, utan så hård broms som är möjligt utan att banksticksen rycks upp ur marken.
          Karpen skall inte hinna bygga upp fart innan man greppar spöt. Sen är man snabb på spöt, och håller så klingan får jobba maximalt, stångar karpen mot spöts aktion under en stund, tills den tappar fästet i vattnet, och sakta kommer..
          Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

Exakt just så.
            "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

Kommentera

Hook and hold är vardagsmat, bara det att jag alltid använt nylon tidigare. Är egentligen mycket nöjd med det, men planerar en tripp till Cassien och kommer då fiska längre ut delvis. Fiskade på ca 400 meter i Rumänien med nylon och det var inte direkt idealet. Vi fiskade med spunnet i Kanada en vecka, men det kändes inte som någon större erfarenhet.
              sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
              113 svar
              18 324 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg -martin-