Hållbarhet Boilies - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hållbarhet Boilies

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hållbarhet Boilies

Som rubriken lyder hur länge håller sig boilies utan att förlora sina fiskliga egenskaper som lukt, konsistans osv?
    Och hur ska man förvara dem antar att det är kylskåp som gäller eller kan man frysa in dem också?

Det har man länge undrat. Det jävliga är att de inte har något "bäst före datum" (ready mades) och vem vet hur länge de legat i lagret och sedan hos återförsäljaren.
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Boilies klarar sig i stort sett hur länge som helst. Självklart kan förvaringen påverka dem men de går alltid att "återuppliva" på något sätt.

Antingen förvarar du dem i frysen eller så hänger du dem torrt och luftigt (i garage, garderob, källare etc...). Det enda viktiga är att hålla bort fukten, annars möglar de fort.

Om du fryser dem så kan du bara ta fram och tina och sedan fiska med dem. Men boilies drar åt sig fukt när de tinar så man kan gott boosta dem lite medan de tinar, så drar de åt sig lite mumma.

Om du har dem lufttorkade så kan du blötlägga/fukta dem före användning, gärna med lite smak/lukt-tillsats, eller så fiskar du med dem som de är. De kommer att vara hårda som attan, men karpar kan krossa allt... och de mjuknar såklart i vattnet

Så förvara dem som du vill (fryst eller torrt), men "återuppliva" dem gärna före användning.
      Gädda, karp och sutare... all the way!

Catch & Release Productions - Böcker, artiklar och filmer!

Svenska karpklubben - En härlig samling karpgalningar

Kommentera

Ursprungligen postat av FreeHeeler Visa inlägg
        Som rubriken lyder hur länge håller sig boilies utan att förlora sina fiskliga egenskaper som lukt, konsistans osv?
        Och hur ska man förvara dem antar att det är kylskåp som gäller eller kan man frysa in dem också?
        Det beror lite på vad du har för boilies. Har du bakat dom sj?

De du köper i butiken (i sverige) är nog nästan uteslutande Shelf Life boilies. Det finns även s.k. Freezers men jag vet inte om någon i sverige har det. Shelf life kan du ha i förrådet eller något annat torrt ställe.

Bakar du eget, så se till att de torkar ordentligt. Sen kan du paketera dom i burkar. Själv så köper jag mina mixer i spänner, och när jag bakat klart och torkat betena så häller jag i boilisarna i samma spänner igen och märker upp spannen med vad den innehåller för boilies

Tänk på att när du fiskar och har med dig betena ut, förvara torrt, svalt och INTE i solen. Råkar du tex glömma en plastpåse i solen eller i ett jättevarmt tält så kommer boilisarna att börja svettas och det bildas kondens i påsen. En dag senare har du mögel på dina boiliesar.

Kommentera

Här har du en bra artikel att läsa.

Kommentera

Har funderat lite på en grej, kan det vara "skadligt" för karparna om man slänger i stenhårda lufttorkade beten, de sväller ju upp ganska bra och om detta kan få samma effekt som ojästa partiklar?

Kommentera

Ursprungligen postat av N-R-G Visa inlägg
              Har funderat lite på en grej, kan det vara "skadligt" för karparna om man slänger i stenhårda lufttorkade beten, de sväller ju upp ganska bra och om detta kan få samma effekt som ojästa partiklar?
              Nej, de krossas ju vid intag men även om de sväller så faller de ju sönder lätt när de svält upp, till skillnad från partiklar. Boilies är väldigt lätt att bryta ner...

Kommentera

Ok bra o veta....så man inte skadar dem

Kommentera

Tackar för all info det uppskattas!
                  Skönt att det verkar vara lite livslängd på Boilies iaf, känns ju surt om de skulle bli obrukbara allt för fort.
                  En annat spörsmål brukar ni boosta/dippa de boilies som ni använder som krokbete?

Kommentera

Ursprungligen postat av FreeHeeler Visa inlägg
                    Tackar för all info det uppskattas!
                    Skönt att det verkar vara lite livslängd på Boilies iaf, känns ju surt om de skulle bli obrukbara allt för fort.
                    En annat spörsmål brukar ni boosta/dippa de boilies som ni använder som krokbete?
                    För mig beror det lite på vald fiskestrategi...

Fiskar jag en liten plats där jag säkert tror att en karp kommer att passera och söka föda så brukar jag normalt mäska med få boilies och ha ett krokbete av denna mäskboilie... om karpen äter allt så kommer den ju i kontakt med krokbetet och då behöver inte krokbetet skilja från mäskboilies... karpen kanske rent av undviker det som står ut ur mängden!?

Men om jag fiskar ett större mäskområde där jag misstänker att flera karpar kan passera under en längre tid så brukar jag försöka få krokbetet att stå ut lite ur den större mängden mäskboilies, och då gärna dippade... detta för att karpen ska kunna hitta krokbetet enklare i ett stort mäskområde med mycket mäskboilies.

Men det här kan mest ses som riktlinjer, jag bryter nog mot dem nästan lika ofta som jag följer dem...

Den stora frågan är om beten som står ut ur mängden attraherar karp eller får dem att skygga? Detta beror säkert på fisketryck, förmäskningar, antal fiskar och kanske även väder... men jag vill nog påstå att iaf vissa karpar är lite nyfikna och att dippade krokbeten ofta fungerar!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Metamera, 2025-03-11, 21:46
                    12 svar
                    599 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg jimmy85
                    av jimmy85

Startad av efc__, 2025-06-04, 14:25
                    9 svar
                    464 visningar