kamasan B 611 gillar ja starkt men de e en sk spade end krok den e tunn och hållbar!!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vilken krok? Tappar fisk.
Collapse
X
-
Då var man tillbaka efter kvällens test. Lite andra förhållanden idag med sol och motvind. Vilket gjorde att jag inte riktigt fick ut majsen lika långt som tänkt. Där med ingen sutare, men fem st braxar i två kilos klassen krokades och samtliga landades. Alltså inga tappade fiskar på kamsan widegape. Gjorde inget annorlunda idag mot igår, samma utrustning och samma bete förutom kroken. Det är ju inte särskilt stor skillnad på krokarna men kamasan är inte riktigt lika inböjd spets och linöglan är lite lutad bakåt.
Ska prova wormer kroken igen vid senare tillfälle så får vi se hur det går.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av bigArnie Visa inläggDå var man tillbaka efter kvällens test. Lite andra förhållanden idag med sol och motvind. Vilket gjorde att jag inte riktigt fick ut majsen lika långt som tänkt. Där med ingen sutare, men fem st braxar i två kilos klassen krokades och samtliga landades. Alltså inga tappade fiskar på kamsan widegape. Gjorde inget annorlunda idag mot igår, samma utrustning och samma bete förutom kroken. Det är ju inte särskilt stor skillnad på krokarna men kamasan är inte riktigt lika inböjd spets och linöglan är lite lutad bakåt.
Du fick inte ut majsen. Hade du kanske för lätt flöte? Eller kör du bolt?
Annars så är ju motvind väldigt bra för då kommer fisken in.sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!
Kommentera
-
Guest
Älskar Kamasan B983 wide gape och tycker den funkar skitbra i alla lägen. Dock är den för klen för det tunga boltfisket, samt har för tunt gods, men klockren till feeder, flöte osv osv.
Ang missade hugg på räka. Borde inte en krok i storlek 10 med en bit räka på hair vara klockrent. Du kommer ha hela kroken fri, och kommer undan med en mindre krok. Jag tänkte testa detta i sommar iaf, men annars kör jag ändå mest majs maggot.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inläggInga sutare... men de kommer!
Du fick inte ut majsen. Hade du kanske för lätt flöte? Eller kör du bolt?
Annars så är ju motvind väldigt bra för då kommer fisken in.
Fick inte ut mäsket, sköt med bella men kom inte alls lika lång. Hade en annan sorts majs också som var av mycket sämre kvalité. Som krokbete använde jag räka.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av bigArnie Visa inläggDå var man tillbaka efter kvällens test. Lite andra förhållanden idag med sol och motvind. Vilket gjorde att jag inte riktigt fick ut majsen lika långt som tänkt. Där med ingen sutare, men fem st braxar i två kilos klassen krokades och samtliga landades. Alltså inga tappade fiskar på kamsan widegape. Gjorde inget annorlunda idag mot igår, samma utrustning och samma bete förutom kroken. Det är ju inte särskilt stor skillnad på krokarna men kamasan är inte riktigt lika inböjd spets och linöglan är lite lutad bakåt.
Kommentera
-
bigArnie, att ha en bra krok är förståss en förutsättning. Men sitter kroken långt in i fisken sitter den i regel som sämst. Har själv tappat massor av fisk för att jag inte sett nappen i tid. Jag är tämligen säker på att nappen inte "registrerades" i tid. För lite mycket överdjup, för lite bly på flötet, för lång tafs, för stort bete ... Sådana dagar gäller det att labba lite.
Hur fisken nappar skiljer sig markant från dag till dag. En och samma sak kan funka en dag och vara kass nästa. Är det t.ex pålandsvind brukar fisken vara mer aggressiv.Mete framför allt!
www.Metetorget.com
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Moilanen Visa inläggDu kan prova med Drennan Specimen Sweetcorn krokar om du fiskar med majs, jag har haft riktigt bra krokningar med dom jämfört med vissa Kamasankrokar. Men det gäller ju att fiska vad man tror på själv.
Jag har använt båda. Men det slutade med att jag slutade med sweet corn kroken eftersom den andra var mer universiell.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Mink! Visa inläggAng missade hugg på räka. Borde inte en krok i storlek 10 med en bit räka på hair vara klockrent. Du kommer ha hela kroken fri, och kommer undan med en mindre krok. Jag tänkte testa detta i sommar iaf, men annars kör jag ändå mest majs maggot.Mete framför allt!
www.Metetorget.com
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Fiske med centrepinav -martin-Gjorde en frankenstein lösning av två gamla flöten och en krok3 Foton
-
Kanal: Mete - Utrustning
2024-09-10, 15:39 -
-
Svar till Fiske med centrepinMartin, flötet du hänvisar till är ett stickflöte för lättare ström. Kan ha för lite bärighet om strömmen...1 Foto
-
2024-09-07, 09:43 -
-
Svar till Fiske med centrepinav -martin-Blev en sväng igen nu på morgonen, PB på öring som efter en snabb fotografering fick gå tillbaka. Och...2 Foton
-
2024-09-05, 13:13 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
|
113 svar
18 217 visningar
0 gillar