Sjunkande flätlina ?! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sjunkande flätlina ?!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Sjunkande flätlina ?!

Jag letar efter en bra sjunkande flätlina till sommarens karpfiske. Den kommer förmodligen sitta på tre Shimano Ultegra XTA, med det i tanken gör det inget om den inte är skitdyr
    Hållfastheten i förhållande till tjocklek bör vara i klass med PowerPro men nötningståligheten gärna bättre.

Fladen har någon värstinglina såg jag, är det nån som har testat den ?

0,22 mm klarar 28kg ....

// Anders

Hittade: Fireline Crystal och Spiderwire Stealth men är osäker på om de sjunker ?! Det ska tilläggas att jag har släkt i USA så jag kan beställa från Cabelas m.fl.
    Senast ändrad av richtermo; 2008-01-29, 21:35.
    gravitate et accuratissime sit virtus

Team Gorilla - Karpsektionen .... No Monkey Business

PROLINE SINKING

Denna är inte helt fel: http://www.goedkopervissen.nl/produc...oducts_id/3851

Sidan linan ligger inne på är schyst och frakten löjligt låg - surfa runt för fler dimensioner på linan. Dock kan det ta lite längre tid att få hem prylarna 1-2 veckor... men ingen brådska för din del - karpsäsongen har inte börjat än.

Själv har jag den som rigglina (snål som jag är).

Verkar vara jävligt tålig mot nötningar (trots att den är armerad så är den mjukare än fireline). Funderar t o m att knyta gäddtafsar av den för att testa.
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Kolla in de braids som används vid tävlingsfiske, dessa brukar ofta vara sjunkande och av hög kvalite. Itackle har några bra varianter, hör med benste här på forumet. Annars tror jag även swedbait tar hem några linvarianter när det gäller sjunkande braids.
      Den förste att gå Ad Hominem förlorar

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
        Funderar t o m att knyta gäddtafsar av den för att testa.
        Ett skitbra sätt att testa nya saker, imorrn skall jag testa mina nya bromsar i första bästa 3vägskorsning, hoppas dom fungerar

Check out our advanced fishing line for any type of fishing, ranging from light to heavy duty line. With Sufix there's nothing you can't catch.

Finns både under Braid och Feederlines, kanske några alt.?

Har ingen egen erfarenhet, men kommer troligtvis hamna på mina rullar nästa byte.
        sigpic

Kommentera

Fox och Nash har bra sjunkande flätlinor för karpfiske...
          Gädda, karp och sutare... all the way!

Catch & Release Productions - Böcker, artiklar och filmer!

Svenska karpklubben - En härlig samling karpgalningar

Kommentera

Och själv tycker jag att en av fördelarna med spunnen lina är att den inte ligger och skräpar på botten... Så jag kör gärna med en flytande, eller iaf svävande.
            "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

Kommentera

Ursprungligen postat av limnos Visa inlägg
              Och själv tycker jag att en av fördelarna med spunnen lina är att den inte ligger och skräpar på botten... Så jag kör gärna med en flytande, eller iaf svävande.
              Ja, jag kör svart Matrix Pro med "flygande baksänken" och det har fungerat hyggligt...
              Gädda, karp och sutare... all the way!

Catch & Release Productions - Böcker, artiklar och filmer!

Svenska karpklubben - En härlig samling karpgalningar

Kommentera

Quote:
                Originally Posted by Sir Fish-a-lot
                Funderar t o m att knyta gäddtafsar

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
                Ett skitbra sätt att testa nya saker, imorrn skall jag testa mina nya bromsar i första bästa 3vägskorsning, hoppas dom fungerar .
                men jag kan inte låta bli att kommentera ditt inlägg.

Du behöver inte vara så jäkla sarkastisk... speciellt med tanke på att du inte vet ett skit om linan i fråga.

Så vitt jag kan minnas körde man med kevlartafsar vid gösmetet för att skona gäddor från att simma iväg med tackel i käften. Kevlar är ett av materialen som används i linan. Den är speciellt tålig mot nötning - därav konstruktionen.

Nog fan tror jag att den skulle tåla en gäddkäft... annars så skulle jag lika gärna kunna testa med en sytråd eller varför inte använda mina nya bromsar? (som är jävligt fiskerelaterade).

Kommentera

Ursprungligen postat av richtermo Visa inlägg
                  Jag letar efter en bra sjunkande flätlina till sommarens karpfiske. Den kommer förmodligen sitta på tre Shimano Ultegra XTA, med det i tanken gör det inget om den inte är skitdyr
                  Hållfastheten i förhållande till tjocklek bör vara i klass med PowerPro men nötningståligheten gärna bättre.

0,22 mm klarar 28kg ....

// Anders
                  Jag lånade en rulle med en Fladen braid på i höstas när jag jerkade gädda. Tror det var den. Verkar var ok.

Du kanske skulle kika närmare på Filstar PowerX. Tyvärr har jag bara testat den i dimensionen 0,07mm och 0,10mm för feederfiske. Kanske lite tunt för dig ;=)
                  Mete framför allt!
                  www.Metetorget.com

Kommentera

?

Vad blev det för lina då?

Ursprungligen postat av richtermo Visa inlägg

0,22 mm klarar 28kg ....

// Anders

Hittade: Fireline Crystal och Spiderwire Stealth men är osäker på om de sjunker ?! Det ska tilläggas att jag har släkt i USA så jag kan beställa från Cabelas m.fl.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
                    113 svar
                    18 227 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg -martin-  
                    Startad av -martin-, 2013-08-08, 17:59