Hitta spreaderblock till karpåv??? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hitta spreaderblock till karpåv???

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hitta spreaderblock till karpåv???

Jag har en trasig karphåv stående - en kompis knäckte nämligen skruven till spreaderblocket; den y-fomrmade mojäng som man skuvar fast i skaftet och sedan sätter fast armarna till håvnätet i - och nu kan jag inte få tag på någon ersättnings del!!!

Jag har nu till och från uppvaktat fiskekompaniet och sportfiskegiganten i drygt två månader för att försöka få fram en reservdel men det verkar vara omöjligt... Fiskekompaniet hade listat en reservdel från fox på sin hemsida innan men när jag pratade med folket så var tydligen fox skitsega på att skicka reservdelar - en annan kund hade väntat ett drygt år på sin leverans av samma pryl... Dessutom är min håv inte en fox-håv utan en X2-håv, vilket betyder att fox-delen kanske inte passar.

Är det NÅGON som kan hjälpa mig med att hitta en reservdel eller måste jag köpa en helt ny håv?

Exakt vilken håv gäller det?
    Gädda, karp och sutare... all the way!

Catch & Release Productions - Böcker, artiklar och filmer!

Svenska karpklubben - En härlig samling karpgalningar

Kommentera

Ursprungligen postat av grindpalm Visa inlägg
      Exakt vilken håv gäller det?
      Någon modellbeteckning vet jag inte - fiskekompaniet sålde dem som budgethåvar för ett par år sedan och den har fungerat bra sedan dess... Märket är X2 och jag har inte sett några andra typer från dem... Tyvärr så tog inte kompisen med den trasiga delen - då hade jag kunnat ha måtten åtminstone.

Kommentera

Ursprungligen postat av CalleX Visa inlägg
        Jag har en trasig karphåv stående - en kompis knäckte nämligen skruven till spreaderblocket; den y-fomrmade mojäng som man skuvar fast i skaftet och sedan sätter fast armarna till håvnätet i - och nu kan jag inte få tag på någon ersättnings del!!!

Jag har nu till och från uppvaktat fiskekompaniet och sportfiskegiganten i drygt två månader för att försöka få fram en reservdel men det verkar vara omöjligt... Fiskekompaniet hade listat en reservdel från fox på sin hemsida innan men när jag pratade med folket så var tydligen fox skitsega på att skicka reservdelar - en annan kund hade väntat ett drygt år på sin leverans av samma pryl... Dessutom är min håv inte en fox-håv utan en X2-håv, vilket betyder att fox-delen kanske inte passar.

Är det NÅGON som kan hjälpa mig med att hitta en reservdel eller måste jag köpa en helt ny håv?
        Be kompisen köpa en ny?
        sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
          Be kompisen köpa en ny?
          Jo då - men jag måste ju hitta den först?

Kommentera

Men om du kollar diameer på håvbyglarna där de ska in i spidarblocket och sedan skickar ett mail till fox och frågar vad hålen där pinnarna ska in i deras spridarblock har för diameter är det väl gansla enkelt att få veta om det passar ditt håvnät? Vad jag vet brukar de flesta tillvekrare som har håvar i sortimentet även sälja lösa spridarblock så det låter underligt att det ska vara såpass svårt att få tag i ett.
            Den förste att gå Ad Hominem förlorar

Kommentera

Kolla på metecentrum; http://www.metecentrum.se/. Där finns X2 håvskaft och andra tillbehör. Om det inte finns på hemsidan så ring till Ulf som har sidan, han kanske har något liggandes
              KNÆK OG BRÆK

http://trosansfiske.blogspot.se/

Kommentera

Vill inte slå dig i huvet CalleX, men verkligheten är inte bättre än att branschens aktörer betraktar nästan allt som de säljer som "konsumtionsvaror". Går något sönder och det kan betraktas som fabrikationsfel får kunden en ny, annars får kunden köpa nytt för egna pengar. Bara hanteringen av eventuella reservdelar kostar för mycket för någon skall orka med det. Undantaget är dyrare rullar och då brukar generalagenten ha lite prylar till hands.

Du har nog bara två alternativ, jaga upp en mekanisk verkstad som kan tillverka den del som pajat, eller köpa en ny håv. Fast alternativet att ge sig på generalagenten och bli konsumträttshaverist finns ju alltid det med.

Låt oss hoppas att jag har fel.
                www.utreel.com

Kommentera

Ursprungligen postat av lex Visa inlägg
                  Kolla på metecentrum; http://www.metecentrum.se/. Där finns X2 håvskaft och andra tillbehör. Om det inte finns på hemsidan så ring till Ulf som har sidan, han kanske har något liggandes
                  Tackar - har skickat ett mail nu!

Hoppas att du har fel UT - men jag är rädd för att du har rätt! Det är ju rätt tydligt vad Fox's filosofi är iaf...

Kommentera

Ursprungligen postat av Dalis Visa inlägg
                    Men om du kollar diameer på håvbyglarna där de ska in i spidarblocket och sedan skickar ett mail till fox och frågar vad hålen där pinnarna ska in i deras spridarblock har för diameter är det väl gansla enkelt att få veta om det passar ditt håvnät? Vad jag vet brukar de flesta tillvekrare som har håvar i sortimentet även sälja lösa spridarblock så det låter underligt att det ska vara såpass svårt att få tag i ett.
                    nåja - jag är inte så intresserad av att vänta ett år på något som eventuellt passar - då köper jag nytt istället. Tydligen hade darts ett spridarblock i sitt sortiment förr men nu kunde de inte ordna fram något.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
                    113 svar
                    18 231 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg -martin-  
                    Startad av -martin-, 2013-08-08, 17:59