Här finns en bra bottenmete-artikel skriven av Ulf Svensson, en riktigt duktig feederfiskare: http://www.itackle.se/artiklar/artiklar.htm
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Feederartikel
Collapse
X
-
Taggar: Ingen
-
Ursprungligen postat av benste Visa inläggHär finns en bra bottenmete-artikel skriven av Ulf Svensson, en riktigt duktig feederfiskare: http://www.itackle.se/artiklar/artiklar.htm
Hur i all sin dar går det att ha en shockleader som är flera spölängder lång att funka ihop med de extremt små spööglorna?
På mitt spö skulle en skarvad lina ej gå igenom och quiver-toppen skulle knäckas vid första kastet!
Följdfråga: vad har du för kastteknik vid feedermete? (man kan ju inte kasta med en fullmatad feeder hur som helst för då ryker spötoppen)sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!
-
Artikeln är mer tävlingsfiske inriktad, när ja höll på med tävlingsmete läste ja den flera gånger!.
Men det är en riktigt bra artikel, sen shockleader är mest för tävlingsfisket för att få snabbare indikera napp, och även få nån typ av bolteffekt om ja inte lärde mig helt fel.go fishing
Kommentera
-
Jag tycker nog att shockleader har sin plats även utanför tävling, eftersom flätlinan tål nötning dåligt. Särskilt då flät i klenare dimensioner, vad jag har upplevt iaf. Jag brukar skarva i drygt 4 meter 0,22 - 0,25 nylon längst ned, mest för nötningens skull. Jag har inte upplevt att detta blir för stumt, men jag är ju iofs ingen tävlingsfiskare...
I övrigt en upplysande artikel.
Kommentera
-
Jag tror att specimenfiskare skulle kunna ha nytta av chocklina i vissa situationer. Chock lina används av några olika andledningar beroende på vem du frågar.
*) Du kan ha tunnare braind = längre kast. Chocken tar stöten i kastet
*) Lindrigare mot spööglorna. Mest slit i kastögonblicket
*) Nylon är säkrare i håvningsögonblicket. En sen rusning vid håven....inte alltid att föredra om man har kombinationen braid och styvt spö
*) Skönare mot fingrarna.
Kort sammanfattat: Du kan dra fördel av det som är braidens fördelar och det som är vanlig nylon fördelar.
Framför allt är det bra vid distansfiske. Du måste förståss ha ett spö som pallar för det. Desto tjockare chock-lina, desto större öglor. Jag tycker att chock-linor (leader) runt 0,21-0,23 mm är lagom när man har feeders runt 20-40g- En vanlig hederlig blodknut i skarven med en 0,23mm klarar de flesta spöna av. Annars finns det specialla spön för grövre linor. Men de är uteslutande spön för distansfiske, typ 50-80 meter.Senast ändrad av benste; 2008-01-07, 12:56.Mete framför allt!
www.Metetorget.com
- Gillar 1
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inläggBra artikel. En liten fråga bara:
Hur i all sin dar går det att ha en shockleader som är flera spölängder lång att funka ihop med de extremt små spööglorna?
På mitt spö skulle en skarvad lina ej gå igenom och quiver-toppen skulle knäckas vid första kastet!sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inläggBra artikel. En liten fråga bara:
På mitt spö skulle en skarvad lina ej gå igenom och quiver-toppen skulle knäckas vid första kastet!
Följdfråga: vad har du för kastteknik vid feedermete? (man kan ju inte kasta med en fullmatad feeder hur som helst för då ryker spötoppen)På jakt efter 15+
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inläggFortfarande har ingen besvarat denna fråga...
I artikeln står det dessutom att chockspetsen är från 0,18 - 0,25 mm. Annars kanske det är läge att skaffa ett bättre spö? Att ha så trånga öglor borde ju begränsa kastlängderna även utan skarvar?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inläggFortfarande har ingen besvarat denna fråga...Mete framför allt!
www.Metetorget.com
Kommentera
-
Ursprungligen postat av benste Visa inläggJag trodde att jag gjorde det men jag var nog lite luddig. Förtydligade med ett litet ord "chock". Vad ett litet ord kan göra skillnad.
Huvudlinan har jag flätlina 0,06-0,10 mm och leadern 0,18-0,20 mm.sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Fiske med centrepinav -martin-Gjorde en frankenstein lösning av två gamla flöten och en krok3 Foton
-
Kanal: Mete - Utrustning
2024-09-10, 15:39 -
-
Svar till Fiske med centrepinMartin, flötet du hänvisar till är ett stickflöte för lättare ström. Kan ha för lite bärighet om strömmen...1 Foto
-
2024-09-07, 09:43 -
-
Svar till Fiske med centrepinav -martin-Blev en sväng igen nu på morgonen, PB på öring som efter en snabb fotografering fick gå tillbaka. Och...2 Foton
-
2024-09-05, 13:13 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
|
113 svar
18 233 visningar
0 gillar