Karpspö +shimano - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Karpspö +shimano

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Karpspö +shimano

Hej!

Är sugen på att skaffa något av shimanos karpspö! Är det någon som har någon erfarenhet av Beastmaster eller triabalsortimentet. Spöna skall användas till tungt karpfiske!

Tacksam för svar F

Dom nya tribals spöna i "camo" (tror dom heter Shimano Tribal XTR-A?) E riktigt fina spön, men dom e som sagt inte så billiga..... Dom finns i två olika modeller en lite mjukare "fish play" och en styvare (som jag inte kommer på namnet på) för långdistans fiske......

Kommentera

Ursprungligen postat av N-R-G Visa inlägg
      Dom nya tribals spöna i "camo" (tror dom heter Shimano Tribal XTR-A?) E riktigt fina spön, men dom e som sagt inte så billiga..... Dom finns i två olika modeller en lite mjukare "fish play" och en styvare (som jag inte kommer på namnet på) för långdistans fiske......
      Har du provkastat spöt och i så fall med vilken kastvikt. Jag söker ett spö dels för att kunna kastat med vanliga vikter. Men spöt skall även klara av att hantera prepareringen med PVA! Är dock fundersam på om man förlorar drillningskvalite om man köper ett för kraftigt spö. Men jag vill kunna hanterar bestar på 15 kg och gärna mer

/F

Kommentera

Jag har ett Shimano Force Master 2,75lbs. Kostar 1100kr eller nåt,,, tycker för priset att det är ett riktigt schysst spö!
        På jakt efter 15+

Kommentera

Jag har testat den mjukare varianten i 2,75lb, spöna är en riktig dröm att drilla fisk på, men är inga direkta kastkanoner....ska du ha spöt för fisk över 15kg så skulle jag nog valt en 3,25lb i den mjukare serien eller en 3-3,5lb i den styvare modellen om du behöver kasta lite längre ( dom är fina att drilla på med) men som sagt för dom pengarna kan du lika väll köpa något grymmt handbygt spö tex Harrison eller Century!!

Kommentera

Ursprungligen postat av Fibonacci Visa inlägg
            Har du provkastat spöt och i så fall med vilken kastvikt. Jag söker ett spö dels för att kunna kastat med vanliga vikter. Men spöt skall även klara av att hantera prepareringen med PVA! Är dock fundersam på om man förlorar drillningskvalite om man köper ett för kraftigt spö. Men jag vill kunna hanterar bestar på 15 kg och gärna mer

/F
            Har fiskat med spön under hösten som skulle passa ditt fiske perfekt, Century FS 3,5 lbs. Du tappar inte drillningsegenskaper på att köpa att kraftigt spö. däremot på att köpa ett extremtoppigt spö. FS är ett spö utvecklat speciellt för fiske med pva och methodfeeders, men kastar mycket långt med vanliga sänken även om det finns spön på marknaden som kan kasta längre men de är inte många och ytterst få fiskare kan hantera dessa och de blir inte roliga att köra fisk på. Drillningsegenskaperna på FS tycker jag är mycket bra, fångade karp upp till 18 kg på dessa när jag var i frankrike vissa av dessa var jag tvungen att vara riktigt tuff mot och det var aldrig någon fara med krokfästet.

Kommentera

Testade Daniels FS under vår Frankrikeresa. De kastade över förväntan för att endån vara ett spö man kan drilla på. Man bör komma upp i kast på 150 meter eller mer med sänke och tafs med boilie på om man är duktig. Med PVA-bag eller en lätt feeder bör inte 100 meter svallen vara något problem. Det är en enorm ryggrad i spöt när man drillar, men endå kan man nog klassa spöt att vara i trakterna av ett "player rod" Helt klart ett av de bättre valen när det gäller grövre karpspön. Hade jag haft dessa kriterier hade jag antingen valt detta spöt eller ett Harrison torrix. Velar själv med vilka spön jag ska köpa till utlandsfiske.
              sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Svalsjo666 Visa inlägg
                Har fiskat med spön under hösten som skulle passa ditt fiske perfekt, Century FS 3,5 lbs. Du tappar inte drillningsegenskaper på att köpa att kraftigt spö. däremot på att köpa ett extremtoppigt spö. FS är ett spö utvecklat speciellt för fiske med pva och methodfeeders, men kastar mycket långt med vanliga sänken även om det finns spön på marknaden som kan kasta längre men de är inte många och ytterst få fiskare kan hantera dessa och de blir inte roliga att köra fisk på. Drillningsegenskaperna på FS tycker jag är mycket bra, fångade karp upp till 18 kg på dessa när jag var i frankrike vissa av dessa var jag tvungen att vara riktigt tuff mot och det var aldrig någon fara med krokfästet.
                Ja, nu börjar det likna nått Dessa spön ser fantastiskt fina ut, men hur står de sig i konkurrans med Tribal?

Kommentera

Vill man kunna kasta långt skall man välja ett toppigt spö, med hög testkurva. Är inte kastlängden viktig väljer man ett mjukare. Snällare mot krokfästet under drillningen. Speciellt viktigt under hårt "Hook and hold". Jag har Harrison Chimera 2,75, funkar ok med kordasticks och mindre PVA påsar. Perfekta upp till ca 100m distans enligt mig.
                  Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

David: det vet vi alla. Fast man kan kasta långt och bra med spön med parabolisk aktion med Men som alltid man får prioritera.
                    sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
                    113 svar
                    18 341 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg -martin-