Vilka karpspön? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilka karpspön?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilka karpspön?

Funderar över vilka karpspön som jag skall beställa:

Greys prodigy carp
    Daiwa Longbow carp
    Trakker Super Carp SC12

Testkurva 3lb el 2,75lb, för och nackdelar...

Någon som har något att säga om dessa...

Om jag inte minns fel så känner jag en som har Greys och han är mer än nöjd!
    Jag tycker dom var grymt smutta och tänkte köpa sådana med men vill ha handbyggda =)
    De var säkert inte till så stor hjälp :P lycka till
    Keep talking about me, You are just making me famous..
    MainlineTeamSweden http://www.sportfiskecenter.nu/sida....d=67&urubID=29
    www.Sk-fiskpinnen.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Jimmiee Visa inlägg
      Om jag inte minns fel så känner jag en som har Greys och han är mer än nöjd!
      Jag tycker dom var grymt smutta och tänkte köpa sådana med men vill ha handbyggda =)
      De var säkert inte till så stor hjälp :P lycka till
      jimpa, kolla carpforum på deras köp & sälj, finns ibland både harrisson, century & free spirit handbyggda....
      G.Loomis - Fear No Fish

Kommentera

Prodigy har jag hört bra rykten om. Jag hade gärna haft Harrison dock. (om du har råd till det:P)

Testkurvan är ju lite svår att rekommendera, det beror ju på vad du ska ha spöna till (och lite på hur styvt det individuella spöt är)

Jag har 2,75or och det funkar utmärkt om jag kastar sänken utan Pva, methodmix osv. Men de gånger jag kastar method eller PVA så känner jag att jag hade velat haft 3.0or eller mer.
        Så nästa gång jag köper nya spön blir det över 3 pund i TC.

Kommentera

Av de nämnda hade jag valt Greys prodigy carp. En kompis har de i 2.5 Lb men de är i min mening lite klena om man ska vara riktigt all round när det gäller karp. Många köper dock ett spö med så pass hög testkurva att de inte kan utnyttja spöt ordentligt när det gäller dess kastegenskaper. Ska du köra en del med feeder eller PVA-påsar hade jag nog satsat på något grövre än 2.75 LB. Men jag personligen anser att det inte är någon större mening med att gå över 3 Lb. Oftast ger det bara sämre drillningsegenskaper och tillför inte speciellt mycket när det gäller kast och precision om man inte är en mycket duktig kastare. Själv fiskar jag med 13´3 LB med en parabolisk aktion. Alltså är det ett "drillningspö" och jag har inte riktigt optimala kastegenskaper på långa avstånd eller med tunga feeders osv. Men jag värdesätter att kunna drilla som en kung och ha mycket bra aktion inne vid håven. Mitt tips är dock att känna på de olika spöna och om möjligt provkasta dem. Du kommer hitta ett spö som känns helt rätt förhoppningsvis. Kolla sedan lite med någon som vet vad spöt klarar osv, klarar det av de specifikationer som du önskar så är det läge att slå till. Sen om det kostar multum och heter *** eller kostar mindre och heter YYY spelar ingen större roll bara du är nöjd. Spön är något högst personligt.
          sigpic

Kommentera

TheLoomisMan,Jag ska nog köpa 3st Harrison Ballista spön med helkorkshandtag fram till våren...får jobba och spara lite
            Keep talking about me, You are just making me famous..
            MainlineTeamSweden http://www.sportfiskecenter.nu/sida....d=67&urubID=29
            www.Sk-fiskpinnen.com

Kommentera

skall ta dem från england så känna på dem blir tyvärr svårt o utbudet i norrland är inte så stort...

Kommentera

i see....
                sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Jimmiee Visa inlägg
                  TheLoomisMan,Jag ska nog köpa 3st Harrison Ballista spön med helkorkshandtag fram till våren...får jobba och spara lite
                  copycat
                  G.Loomis - Fear No Fish

Kommentera

´Greyspön och Century har man ju hört är riktiga kanonspön, men det kostar ju också! Sen testkurvan är ju till stor del till vilka avstånd du skall fiska på och hur mycket större pva-bags och methodfeeders du ska köra, går ju bra att kasta rejäla pva-bags och methodfeeders med 2,75or. men då blir det nästan mer så att du får "lobba" ut dom.
                    Sen så är testkurvan en rejäl skillnad på märken och modeller, jag har 2 st Fox Warrior Xt 2,75or som jag tycker är ganska svajjiga att kasta med medans mitt Shimano Force Master 2,75a har en rejält mycket kraftigare klinga. Så det är svårt att säga testkurva, det varierar nog från spö till spö, varför inte köpa 2 stycken 2,75or och en 3,00 eller 3,25
                    På jakt efter 15+

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
                    113 svar
                    18 324 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg -martin-