skillnad på carbon och G-fibertoppar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

skillnad på carbon och G-fibertoppar?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• skillnad på carbon och G-fibertoppar?

Tja har precis köpt ett nytt feederspö ett Fox Lite Duo Barbel. Har bara hunnit testa det en gång och det känns skönt som fan, men nu till frågan.
    till det kom det fyra stycken olika quivertips 2 stycken är gjorda av Carbon 1,75oz & 3oz och Glasfiber 2oz & 2,5oz. Frågan är vad är skillnaden i funktion mellan glasfibertopparna och carbontopparna? olika användningsområden?
    På jakt efter 15+

Ursprungligen postat av Rassie Visa inlägg
    Tja har precis köpt ett nytt feederspö ett Fox Lite Duo Barbel. Har bara hunnit testa det en gång och det känns skönt som fan, men nu till frågan.
    till det kom det fyra stycken olika quivertips 2 stycken är gjorda av Carbon 1,75oz & 3oz och Glasfiber 2oz & 2,5oz. Frågan är vad är skillnaden i funktion mellan glasfibertopparna och carbontopparna? olika användningsområden?
    Generellt: glassfiber är mjukare och används oftast i quivers för fiske i stilla vatten och för känliga napp. Carbon är styvare och används normalt till quivers för tyngre feeders. Vid långa kast eller i strömmande vatten. Men det finns många undantag som bekräftar regeln. Tri-Cast körde t.ex carbon men väldigt tunna toppar. Riktigt känsliga. Det finns feta tjocka glasfibertoppar. Men generellt så är carbon att föredra om det är drag i vattnet. Tyvärr är de också lättare att bryta av. Särskillt om man har braid och den lägger sig runt toppen. Har inte råckat ut för det än under minda 27 år som flitig feederfiskare (peppar ta i trä) men många av mina polare att brutit av toppar.
    Mete framför allt!
    www.Metetorget.com

Kommentera

Har aldrig ens nyttjat glasfibertopparna till mitt spö, det enda dom duger till är att kapa och sätta swintipgänga på.

Dessutom tycker jag dom inverkar negativt på spöets aktion.

Benste, därför man alltid kollar så linan går fritt innan varje utkast Dock har jag haft av några i snårskogar och en mha håvnätet, trött, våt och sliten är man inte alltid så försiktig som man borde.
      sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
        Har aldrig ens nyttjat glasfibertopparna till mitt spö, det enda dom duger till är att kapa och sätta swintipgänga på.

Dessutom tycker jag dom inverkar negativt på spöets aktion.

Benste, därför man alltid kollar så linan går fritt innan varje utkast Dock har jag haft av några i snårskogar och en mha håvnätet, trött, våt och sliten är man inte alltid så försiktig som man borde.
        Njae, de har sina användningsområden. Stilla vatten och skygg fisk... då kan de vara överlägsna. Men i 2 lbs utförande är det mera tveksamt. Funderade på varför man har två så pass grova glasfibertoppar med i kitet... det känns mera logiskt att ha två tunnisar 1lbs, 1,5lb i glasfiber och de lite fetare i carbon. Vad tycker ni?

Jo, jag har ju som sagt aldrig råkat ut för det Men det är väl bara en tidsfråga för jag brukar paja det mesta jag har. Brukar ta mig tid att känna efter för utkast genom att pressa fingret på linan... men har man lite fiskefrossa eller som du säger är allmänt trött är det nog lätt hänt.
        Mete framför allt!
        www.Metetorget.com

Kommentera

Ursprungligen postat av benste Visa inlägg
          Njae, de har sina användningsområden. Stilla vatten och skygg fisk... då kan de vara överlägsna.

Överlägsna swingtip?
          sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
            Överlägsna swingtip?
            Det var ett tag sedan jag fiskade med det. Swingtip känns 70-tal Skämt å sido, swingtip kan vara guld om det inte blåser eller om man inte kan vara riktig snabb på nappen. Man kan stabilisera dem genom att lina koppar- eller blytråd längst ner. De blir förståss lite okänsligare men är stilla i vinden. Swingtip är lite "bökigare" och man kastar sämre med dem. Annars är det helt ok Springtip kan vara riktigt bra....
            Senast ändrad av benste; 2007-10-18, 13:09.
            Mete framför allt!
            www.Metetorget.com

Kommentera

Ok tackar för tipsen,, lite som jag trodde då
              På jakt efter 15+

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13