Jerkbait grejor för nybörjare - Shimano Force Master Jerk, Ambassadeur 5001 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerkbait grejor för nybörjare - Shimano Force Master Jerk, Ambassadeur 5001

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jerkbait grejor för nybörjare - Shimano Force Master Jerk, Ambassadeur 5001

Nu är det hög tid att hoppa på jerkbait trenden. Det ser ju så grym kul ut.
    En kraftigare utrustning till tyngre beten i höst var ändå på gång att införskaffas.

Har tittat på kombinationen Force Master Master Jerk MH och Ambassadeur 5001 nordic, alt 5601 som verkar kosta lika mycket. Vad är skillnaden mellan dessa två modeller egentligen? Jerk är ju huvudtanken med utrustningen men kan jag använda grejorna till vanligt tyngre spinnfiske med stora wobblers osv så är det kanon. Kanske även gäddmetet i höst??

Eller ska man välja Buster Jerk spö?

Tips och åsikter (framförallt om spöt, rullarna får ju bra betyg hela tiden)

Vill lägga max 1500-1700 kr inkl en bra lina typ 0.36 PP.
    Senast ändrad av mascot; 2007-08-14, 08:50.
    Min blogg

Hej
    Jag skulle nog rekomendera dig att lägga lite mer pengar på en gång, annars så köper du ett spö som du inte blir riktigt nöjd med.
    Jag skulle nog i dagsläget rekomendera Strike Pro Contest spö, vettigt spö till vettigt pris, har känt på polarens och det känns mycket fint, jag skulle välja 6,6fot upp till 110g kastvikt om jag var nybörjare och skulle köpa ett spö.
    Rulle tja alla går sönder av jerkfiske, men en jb,c3eller c4. skulle jag nog välja.
    Har själv en record en c4, och en ssc3.
    Lina skulle jag välja Fins 0,40 har haft den på mina spön länge nu och har aldrig haft av den. däremot så har jag inga bra erfarenheter av 0.36 pp.

Lycka till
    Jerkbait är en dyr sjukdom...

www.BrunnbergLures.se

Kommentera

denna tråd ligger under mete, tråden handlar om jerkbait. Lite fel altlså.

Kommentera

Har kollat runt lite och Stiff spöt verkar prisvärt liksom Shimano Forcemaster Jerk. Ska ut med mycket deg på olika saker och vill inte lägga mer än ca 2000 kr inkl lite tafsar och några jerkbaits. Hur är de mindre Shimano multirullarna till jerk?? En ren Shimanokombi med ovan nämda spö går ju loss för runt 1500 kr + lina.

Dum fråga: Kan man byta spole på multirullarna?? Vilken storlek på rulle (ta en modell som exempel) är vettig för att även köra lite mindre jerkbaits?? (byta till tunnare lina)
        Min blogg

Kommentera

jag har ett 2-delat shimano beastmaster spö över annars om det är intressant
          funderar även på at sälja mitt pigglet evo II.
          Jerkbait är en dyr sjukdom...

www.BrunnbergLures.se

Kommentera

Vilken modell av beastmaster är det? Vad ska du ha för det? Kan du ta det in till stockholm? Jobbar i Solna
            Min blogg

Kommentera

undrar när denna tråden ska flyttas...

Kommentera

Köpte grejor idag.

ABU Garcia Ambassadeur 5601 JB med 0.28 Power Pro (0.32 var slut tyvärr)
                BFT FTN Dual Pike - Smidigt spö med dubbla toppar 6 fot <150 gram och drygt 7 fot <80 gram.

samt lite beten, tre Buster Jerk och en liten Buster Jerk, en Salmo slider mörtfärg flytande.

Blev så sugen att jag gick ner på badbryggan och drog några kast. Fick trassel direkt (trots att jag släppte ut 60-70 m, blötte och vevade in linan tight först som man skall) och tappade 10-15 meter lina, fast jag tror den var överspolad ändå.

4:e kastet small det! En hungrig snipa på dryga kilot smällde på slidern. Som skjuten ur en kanon - hela stjärtfenan och allt dök upp och ner ur ytan. Ingen jättefisk (kanske 1.5 kilo) men man fick ju mersmak helt klart.

Passa dig Jaktmark, nu tar jag ditt PB i höst!
                Min blogg

Kommentera

Ursprungligen postat av mascot Visa inlägg
                  Köpte grejor idag.

ABU Garcia Ambassadeur 5601 JB med 0.28 Power Pro (0.32 var slut tyvärr)
                  BFT FTN Dual Pike - Smidigt spö med dubbla toppar 6 fot <150 gram och drygt 7 fot <80 gram.

samt lite beten, tre Buster Jerk och en liten Buster Jerk, en Salmo slider mörtfärg flytande.

Blev så sugen att jag gick ner på badbryggan och drog några kast. Fick trassel direkt (trots att jag släppte ut 60-70 m, blötte och vevade in linan tight först som man skall) och tappade 10-15 meter lina, fast jag tror den var överspolad ändå.

4:e kastet small det! En hungrig snipa på dryga kilot smällde på slidern. Som skjuten ur en kanon - hela stjärtfenan och allt dök upp och ner ur ytan. Ingen jättefisk (kanske 1.5 kilo) men man fick ju mersmak helt klart.

Passa dig Jaktmark, nu tar jag ditt PB i höst!
                  Välkommen till jerkklubben.... Blir man inte biten på denna fiskemetod, ja då vet e fan...........
                  http://team-akuten.blogspot.com/

http://www.minhembio.com/poyboy/101566/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
                  113 svar
                  18 217 visningar
                  0 gillar