Metspö IFISH Falcon Ready To Fish + Fiskpinne - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Metspö IFISH Falcon Ready To Fish + Fiskpinne

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Metspö IFISH Falcon Ready To Fish + Fiskpinne

Jag köpte ett metspö för strax över 200kr och har provat det ett par fisketurer nu.
    Märket är IFISH och modellen är: Falcon 6000 "Ready To Fish" 6 meter

Spöet är i glasfiber.
    Det känns helt ok för en tvåhundring och på spöet sitter det en linvinda som man kan linda upp tacklet på när man fäller ihop spöet och den har flera hål som fungerar som krokhållare, väldigt behändigt är det, inget trassel med linan mellan fisketurerna.

Spöet levereras färdigtacklad med lina, frigolitflöte, krok och ett par blyhagel.
    Knutarna i toppen och på kroken bör man knyta om innan första fisketuren.
    I toppen var det bara en eller ett par överhandsknutar som gick upp av sig själv och kroken hade ingen riktig knut heller.
    Flötet är för stort och fisken känner motstånd och spottar ut snabbt så man bör byta ut flötet eller skala bort 80% av flötet med kniv.
    Kroken är helt okej.
    Linan är helt okej.

Bakpluggen på spöet är gängad och kan skruvas av och på, tyvärr är gängorna för små och det gängar över lätt vid påtryckning inifrån, när man fäller ihop spöet eller om en del råkar fälla ihop sig och far ner mot pluggen under fisket så slås bakpluggen ut och flyger iväg och hela spöet åker ut bakvägen!
    Bakpluggen måste limmas eller tejpas fast annars kommer den att lossna gång på gång.

Jag är ganska nöjd med spöet trots problemen.
    Knyter man bara om själv, fixar flötet och problemet med bakpluggen så har man ett dugligt och roligt sexmeters metspö för 200-250 kronor.

Spöet finns i flera längder fem, sex och sju meter.
    Dom har en modell till också som heter Fiskpinne, jag har den med och har provat den på tre fisketurer. Det är samma fiskespö fast i tre och fyra meters längd. Allt ovan gäller det spöet också, förutom bakpluggen som än så länge sitter kvar på det spöet.
    Även Fiskpinne har den behändiga linvindan fäst på spöet.

Jag har aldrig provat något proffsigt metspö så jag kan inte säga hur den står sig mot dem men det är väldigt roligt att ta in fisk på pinnarna, det känns ordentligt i spöet när fisken drar på även om fiskarna är ganska små.

Linan som sitter på är ett par decimeter längre än spöet, men det är bara bra eftersom att man måste knyta om två knutar så man har lite till godo och längden blir lagom i slutändan.

Kan rekommendera Fladen Daisho om man vill ha ett förvånandsvärt billigt carbon metspö som inte väger någonting, små 100 grams abborrar känns som stora 2 kilos :P

Para ihop med ett lätt flöte ~1g https://metebutiken.se/collections/floten och krok stl 12–14
    Mina posters https://printler.com/sv/print-shop/6464-martin-jansson/

Kommentera

Ursprungligen postat av -martin- Visa inlägg
      Kan rekommendera Fladen Daisho om man vill ha ett förvånandsvärt billigt carbon metspö som inte väger någonting, små 100 grams abborrar känns som stora 2 kilos :P

Para ihop med ett lätt flöte ~1g https://metebutiken.se/collections/floten och krok stl 12–14
      Det låter väldigt roligt! Köpte ett sådant där metspö, ser fram emot att fiska med det!
      Vilken längd har du på ditt?

Jag köpte det längsta jag hittade som var 5,4m men funderar på om man ska köpa 3,6m med.
      Det väger bara 87gram, fjäderlätt!

Jag har redan köpt ett gäng linvindor på Temu som jag tänkte sätta på mina metspön utan såna. Kostar ca 15kr för 4st.
      Passar på att tipsa om dem, väldigt bra för att slippa trassel.

Temu item ID: AN41857
      Click image for larger version

Name:	Linvinda.jpg
Views:	81
Size:	75,6 KB
ID:	2645479

Kommentera

Jag har 5,4m varianten ckså. en tänkte köpa 3.6m till dottern som är 7, hon orkar inte hålla i glasfiberspöna så länge. 87 gram är ju ingenting, knappt så man märker av det :P
        Mina posters https://printler.com/sv/print-shop/6464-martin-jansson/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
        113 svar
        18 273 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg -martin-