Flöten? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flöten?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg

Här är kitet.
    från vänster till höger:

3 st straight insert wagglers för det absoluta finliret
    1 st straight waggler till finlir när det t.ex. blåser lite
    (ovanstående är förtyngda och kräver lite extra bly men förtyngningen kan tas bort)

2 bodied wagglers
    (en är med en flötesadapter så bytet av flöte inte kräver att riggen knyts om, den högra har 7,3 grams bärighet men är förtyngd med 2 gram för bättre kastegenskaper)

1 stort stickflöte för lätt strömmande vatten och större bete
    2 st avonflöten med olika bärighet för lite mer strömmande vatten
    (ovanstående flöten har flötesgummi apterat, hänger med ett extra dubbllekande i vilket tafsen fästs från huvudlinan för att minska lintvinning)

Flötesstopp av snöre + pärla. Så kan man fiska större djup än spöets längd (flötet monteras på flötesadapter och är glidande upp till pärla + stopper)

Flötesstopp av silikon för enklare riggning av straight wagglers

Då kan äventyret börja.
    Låter intressant
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Intressant läsning för någon som metat mycket i ungdomsåren, aldrig metar, men vill meta, i nutid.
      Sir Fish-a-lot i vanlig ordning vill jag tacka för intressanta inlägg samt delad kunskap!

Kommentera

Wagglerfiske

Kommentera

Här är kitet.
          från vänster till höger:
          God morgon, jag har nog gjort något fel, men var hittar jag fotot? // N

Kommentera

Ursprungligen postat av efc__ Visa inlägg

God morgon, jag har nog gjort något fel, men var hittar jag fotot? // N
            Märkligt. Syntes på min IPhone när jag la ut det och det syntes igår.
            Idag spårlöst försvunnet.
            Men nu ska det vara under upplägget igen efter ny uppladdning.
            sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Märkligt. Syntes på min IPhone när jag la ut det och det syntes igår.
              Idag spårlöst försvunnet.
              Men nu ska det vara under upplägget igen efter ny uppladdning.
              Toppen, tackar! Nu dök bilden upp för mig! =) // N

Kommentera

Mina favoritflöten för bete med agn i storlek upp till stor daggmask gör jag själv av en fjäderpenna från gås eller svan. Man skär bort fanet, kapar till lagom längd, fäster linan med ventigummi eller en liten o-ring. Vill man, kan man måla den luftfyllda spetsen i synlig färg. Bäst är om man har några olika flöten i olika storlek att välja mellan beroende på agnsts storlek och behovet av sänke. Passar bäst med toppknuten lina.

Kommentera

Ursprungligen postat av Backslag Visa inlägg
                  Mina favoritflöten för bete med agn i storlek upp till stor daggmask gör jag själv av en fjäderpenna från gås eller svan. Man skär bort fanet, kapar till lagom längd, fäster linan med ventigummi eller en liten o-ring. Vill man, kan man måla den luftfyllda spetsen i synlig färg. Bäst är om man har några olika flöten i olika storlek att välja mellan beroende på agnsts storlek och behovet av sänke. Passar bäst med toppknuten lina.
                  Hittade ett sådant på landet. Fruns farfar gjorde några sådana och ett hittade sen vägen fram till min frus fars metspö. Provat själv så det har fungerat utmärkt i 3 generationer! // N

Kommentera

Backslag,
                    Inget fel på den typen av flöten och de motsvarar (något sånär) straight wagglers (som nämnts tidigare i tråden). Tillverka egna prylar har sin charm.

Det finns många sätt att fiske med flöte och toppknutet är ju ett av dem. Det har sin charm men även sina begränsningar och därför uppfanns ju rullspömetet en gång i tiden.

Det finns en separat tråd om tillverkning av flöten - vilket blivit en separat hobby för vissa av oss.

sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Backslag,
                      Inget fel på den typen av flöten och de motsvarar (något sånär) straight wagglers (som nämnts tidigare i tråden). Tillverka egna prylar har sin charm.

Det finns många sätt att fiske med flöte och toppknutet är ju ett av dem. Det har sin charm men även sina begränsningar och därför uppfanns ju rullspömetet en gång i tiden.

Det finns en separat tråd om tillverkning av flöten - vilket blivit en separat hobby för vissa av oss.

Ibland är begränsning en fördel. Jag är förtjust i att meta toppknutet och har fångat åtskilligt på det sättet.

Det hindrar inte att jag ofta använder olika former av spön och rullar vid mete. Behov och humör får avgöra.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
                      113 svar
                      18 228 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg -martin-  
                      Startad av -martin-, 2013-08-08, 17:59