Flöten? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flöten?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flöten?

Har bara bottenmetat eller metat med glidflöten innan. Men tänkte ta mitt mete till nya nivåer och undrar lite vilka flöten och storlekar som är bra att ha i arsenalen? Kikat runt lite och insett att det finns en hel uppsjö av flöten.
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Jag specimenmetade lite på 80-talet och då gällde t ex Avon, Trotterflöten i strömmande vatten och olika typer av wagglerflöten (viktade/oviktade, raka/fylliga) för mer stilla vatten i olika storlekar givet omständigheter och önskade kastlängder, googla dem, gärna på engelska så finns mkt att läsa.

Eller Sir-fish-alot, har det hänt ngt av vikt på den fronten sedan dess, tror de håller än…?
    Senast ändrad av anteman; 2023-09-07, 10:26.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
      Jag specimenmetade lite på 80-talet och då gällde t ex Avon, Trotterflöten i strömmande vatten och olika typer av wagglerflöten (viktade/oviktade, raka/fylliga) i olika storlekar givet omständigheter och önskade kastlängder, googla dem, gärna på engelska så finns mkt att läsa.

Eller Sir-fish-alot, har det hänt ngt av vikt på den fronten sedan dess, tror de håller än…?
      Kikat lite på drennans avon o wagglerflöten. Lyftmatoden med wagglerflöte verkar intressant.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
        Jag specimenmetade lite på 80-talet och då gällde t ex Avon, Trotterflöten i strömmande vatten och olika typer av wagglerflöten (viktade/oviktade, raka/fylliga) för mer stilla vatten i olika storlekar givet omständigheter och önskade kastlängder, googla dem, gärna på engelska så finns mkt att läsa.

You covered all bases!

Mer än det du skriver behövs inte för att inleda äventyret.

Jimmy85, var i landet bor du?
        sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ja nu metar jag inte längre (den tid jag har går till )predatorer) men det finns spännande metoder, en vidd i metet med alla arter. Jag körde vanliga metkrokar då vilket ofta funkar (kroken fäster i munnen) om man är med på noterna och spänner upp linan snabbt.

Funderar dock på om inte en cirkelkrok skulle kunna vara att föredra i vissa lägen, t ex bottenmete. En fördel med just detta metet är att det enbart är en krok som fäster, alltså relativt enkelt att lossa en 12:a även en bit ned i svalget vilket kan hända ibland.

Kommentera

Avonflöte till strömmande vatten med bärighet 2-3 gram är en bra utgångspunkt.

Straight waggler med 1 grams bärighet för finlir.

Bodied waggler med 3-4 gram bärighet för längre kast.

Ovanstående kan kompletteras med flöten som har högre och lägre bärighet, längre antenn, tjockare antenn… i all oändlighet.

Jimmy85, kanhända har jag flöten över och kan göra ett set till dig för en vettig peng. Du behöver också flötesgummi och stoppers. Det har jag också extra av.
            Jag har även tillverkat flöten själv som tål långt mycket mer stryk än de masstillverkade.
            Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2023-09-07, 11:42.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
              Avonflöte till strömmande vatten med bärighet 2-3 gram är en bra utgångspunkt för strömmande vatten.

Straight waggler med 1 grams bärighet för finlir.

Bodied waggler mer 3-4 gram bärighet för längre kast.

Ovanstående kan kompletteras med flöten som har högre och lägre bärighet, längre antenn, tjockare antenn… i all oändlighet.

Jimmy85, kanhända har jag flöten över och kan göra ett set till dig för en vettig peng. Du behöver också flötesgummi och stoppers. Det har jag också extra av.
              Jag har även tillverkat flöten själv som tål långt mycket mer stryk än de masstillverkade.
              De hade ju varit kanon jag bor i Jämshög strax utanför Olofström. Behöver jag typ bara komplettera med blyhagel o lite krokar i olika storlekar utöver de jag redan har.

Kommentera

Ja hu ja, flötesantenner är bräckliga ting… Inbyggd livslängd så att säga.

Kommentera

Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg

De hade ju varit kanon jag bor i Jämshög strax utanför Olofström. Behöver jag typ bara komplettera med blyhagel o lite krokar i olika storlekar utöver de jag redan har.
                  Exakt. Blyhagel och tunnare linor som tafsmaterial så kommer du ha allt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg

Exakt. Blyhagel och tunnare linor som tafsmaterial så kommer du ha allt.
                    Huvudlinan kommer bli 0.22 stroft gtm. Hade du flöten så är jag väldigt intresserad

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
                    113 svar
                    18 228 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg -martin-  
                    Startad av -martin-, 2013-08-08, 17:59