Lyftkraft Darts Pikefloat Big 60g??? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lyftkraft Darts Pikefloat Big 60g???

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Lyftkraft Darts Pikefloat Big 60g???

    tjeeeenixen!
    snabb fråga? nån som använt sig av darts flöte (se länk) på 60g? och testat ut hur mycket bly det flötet "flyter" så att säga?

    har kört en del med fox 50g dart-pilsflöte och det viktar jag oftast med 60g bly (om jag inte använder mig av nåt udda bete/rigg som tynger extra mycket vill säga) så tillverkarnas angivna vikter på flöten verkar ju lite olika i tycke och smak liksom eller hur man bedömt det så att säga....
    för, fox-flötet upplever jag alltså att det ledigt flyter stadiga 10g extra (plus mina standardbeten, nån liten dö mört eller nå fiskremsa eller annat).

    sen har jag åt andra hållet nåt flöte som är satt 40g men som typ knappt knappt knappt bär upp 35g bly helt utan bete då utan bara 35g, no more...

    Nån med praktisk erfarenhet av Dartsflötet nedan som kan ge lite info?
    tänkte beställa nåra såna å tänkte då också se till å köpa lite passande vikter till nämligen, vore skönt slippa (som nu) å ha en massa udda ihophängande mindre vikter för å få ihop en bra total...

    mvh/peter


    https://www.fiskejournalen.se/darts-..._BwE#226=14624
    https://www.facebook.com/OKspinners/

  • #2
    ingen som kört me dom där dartsflötena? tänkte mig dom va rätt vanliga?
    https://www.facebook.com/OKspinners/

    Kommentera


    • #3
      Click image for larger version

Name:	IMG_2462.jpeg
Views:	446
Size:	101,3 KB
ID:	2625715 Vanliga dartsflötena är ju rätt bra viktade men bara kört 15 och 20g och där viktar jag bara ner betet lite
      bilden är hur det står oblyat

      Kommentera


      • #4
        För mete med mört bör du nog ha det du länkade om inte mörten ska dra ned det men det är ju bra om man kan vikta ner betesfisken också

        Kommentera


        • #5
          tackar och bockar för infon!!!
          får ta å köpa mig ett par och testa dom å se!
          såg onekligen trevliga ut på "hink-testet"!
          tack!!!
          https://www.facebook.com/OKspinners/

          Kommentera


          • #6
            Ska faktiskt ta och handla lite fler såna större 40 el 60 själv också - sexåringen hemma har gått bananas på mete så gädda/gös är ju också ett alternativ till borre/brax/sutare/mört/regnbåge

            Kommentera


            • #7
              Är det till fötestrolling gäddflötet ska användas?

              Om inte så bör man fiska så lätt flöte som möjligt. I strömmande vatten ett bulligt, i insjö avlångt cigarrrformat (eller deadbait pencil). Vid död betesfisk krävs inga flöten med hög bärighet vilket gör att större betesfiskar kan användas då själva riggen inte väger mycket.
              sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
                Är det till fötestrolling gäddflötet ska användas?

                Om inte så bör man fiska så lätt flöte som möjligt. I strömmande vatten ett bulligt, i insjö avlångt cigarrrformat (eller deadbait pencil). Vid död betesfisk krävs inga flöten med hög bärighet vilket gör att större betesfiskar kan användas då själva riggen inte väger mycket.
                mmm, kommer användas till lite blandat, men, huvudsakligen "flötestrolling" (snarare ankringsfritt drift-mete, antingen drivet av vind och/eller åror).
                kör just nu oftast som sagt med Fox dartpilsformade flöte i 50g-version där jag oftast viktar med 60g (bär ändå lätt upp tafsen/lekande etc plus mindre död mört).

                Annars gillar jag nånstans ändå att ha ett flöte med hög bärighet men vikta ner det maximalt för kastlängder etc...

                oklart, laborerar oavbrutet med olika variationer av allt sånt där i jakten det "optimala"... sambon hon håller på bli vansinnig ibland på att jag konstant riggar ihop nåt, testfiskar, river, riggar om oav osv osv... haha, men det är ju en del av tjusningen oxå!

                när jag fiskar t ex från land eller mer stationärt så har jag gillat att laborera med större vattenflöten från buldo ihop med viktning/bete osv för att ha justeringsmöjligheterna i "alla ändar" så att säga...

                jakten går vidare!!! (insert passande pillimarisk smiley!)

                mvh/peter
                https://www.facebook.com/OKspinners/

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg
                  Ska faktiskt ta och handla lite fler såna större 40 el 60 själv också - sexåringen hemma har gått bananas på mete så gädda/gös är ju också ett alternativ till borre/brax/sutare/mört/regnbåge
                  jaaa, alltså mete med ett flöte är ju, i min värld i alla fall, ett väldigt svårslaget fiske i upplevelse så att säga.. guppande flöte att titta på räcker låbgt för mig!!!
                  https://www.facebook.com/OKspinners/

                  Kommentera


                  • #10
                    Det är ju alla gånger avkopplande och sen vet man aldrig förrän krokningen vad som kan tänkas nappat eller hur stort

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
                    113 svar
                    18 136 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg -martin-  
                    Startad av -martin-, 2013-08-08, 17:59
                    30 svar
                    6 502 visningar
                    9 gillar
                    Senaste inlägg Backslag  
                    Startad av Jacce, 2023-03-09, 16:43
                    4 svar
                    355 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                    Startad av kenwald, 2023-07-03, 16:00
                    10 svar
                    682 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Backslag  
                    Startad av abe, 2023-07-23, 13:04
                    17 svar
                    794 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Nila
                    av Nila
                     
                    Arbetar...
                    X