Flera frågor om mete mm? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flera frågor om mete mm?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flera frågor om mete mm?

Jag testade idag , vi kan kalla det sutarmete, men på eftermiddagen.
    Givetvis räknade jag ej med nån sutare kl 1700 utan att ha förmäskat men vill ha lite input?

Jag har hittat en fin vik där sjön mynnar ut i ett dämme, lagom med näckrosor och ca 0,5-1,5m djupt, viken är ca 50-75mm bred och ca 300m lång.
    jag slängde ut kl 1500 , ca 1kg x2 mäsk med havre, och majs

jag la i mörtstugor på båda sidor om dämmet(en cementvall) med samma mäsk i.
    1530 slängde jag ut tennisbollstora mäsk alla brax(köpemäsk) där jag skulle meta.
    jag hämtade grillen och satte sambon på poddlyssning.
    sen skickade jag ut taclen, vet ej vad det heter men inget flöte utan N0 8 krok med 1 meter Fc 0.20 med ett glidande 30 grams sänke(alltså stopp 20cm från kroken och stopp vid huvudlinan.
    sen spände jag upp rullen(vanlig ej baitrunner) och satte de i nappalarmet, larmet längst fram och en klyka bak.
    spände upp efter igen.
    Jag hade alltså inte nått som spände linan, men den låg i spåret.

inget alls på spö 1, men på spå 2 fick jag en abborre utan utslag på larmet, märkte detta när jag skulle avsluta, bottennapp,, men nej en abborre och sen en gädda på ca 2-4kg som tagit abborren, men med en N0 8 krok så fastnar ej gäddan.

så jag ber om hjälp, vad gjorde jag fel, vad skulle jag gjort annorlunda?

Jag fattar att mellan 1500 och 1800 får man knappt en sutare men principen är den ok?

Jo i mörtstugan efter dämmet fick jag 70 småabborrar, dessa borde jag väl kunna meta storabborre på, och kanske gädda i min sjö där det ej finns vitfisk?
    Jag fryser givetvis så jag ej smittar.

Mina tankar är:
    förmäska
    längre spö
    baitrunner
    kanske feeder
    och förmäska igen...

Kom igen och ge mig input!
    /Smålänningen.

Vad heter den där grejen som sträcker upp linan när man har nappalarm, nått som hänger ner framför rullen?

Annars är baitrunner ett måste för mig....

Kommentera

Monkey climber?

Kommentera

Ursprungligen postat av abe Visa inlägg
        Vad heter den där grejen som sträcker upp linan när man har nappalarm, nått som hänger ner framför rullen?

Annars är baitrunner ett måste för mig....
        Grejen heter swinger eller hanger.
        Att du inte fick utslag kan bero på att fisken simmade mot dig. Det kallas drop back när man har hanger på (för då åker den neråt).
        Baitrunner är inget måste. Du kan köra med lös slirbroms, när larmet ljuder gör du mothugg genom att bromsa spolen med handen och lyfta spöet uppåt. Sen drar du åt bronsen lagom och drillar fisken.

Utifrån hur du beskriver ditt pass så har du övermäskat.
        Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2022-07-16, 09:20.
        sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
          Monkey climber?
          Oldschool men den har samma funktion som hanger eller swinger.

Kommentera

Ja jag ju gammal i dessa sammanhang, Arne Broman var "mitt rättesnöre" när jag specimenfiskade... Tror faktiskt att abe skulle gilla och ha nytta hans gamla bok än i dag fastän det hänt en del.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg

Grejen heter swinger eller hanger.
              Att du inte fick utslag kan bero på att fisken simmade mot dig. Det kallas dop back när man har hanger på (för då åker den neråt).
              Baitrunner är inget måste. Du kan köra med lös slirbroms, bör larmet ljuder gör du mothugg genom att bromsa spolen med handen och lyfta spöet uppåt. Sen drar du åt bronsen lagom och drillar fisken.

Utifrån hur du beskriver ditt pass så har du övermäskat.
              Tack, ska söka efter `hanger`
              Öcermäskat?
              jag la alltså en 2liters plastpåse full med kokt gröt med majs , 1 på varje meteplats, den var frusen men hade börjat tina på ytan.
              sen då 1 tennisboll med braxmäsk efter ca 30 min.

Jag tänkte åka och slänga i 1kg sån mäsk till idag för att meta ikväll eller i morgon bitti, är det för mycket då?

När jag sen fiskar, ska jag fylla en feederkorg istället för att slänga ut tennisbollen med köpemäsk?

Hur ofta kollar man så majs/mask sitter kvar, jag kollade ca var 15e minut igår?

Ska jag köpa en påse med små bollar att ha på kroken istället?

hehe
              nästan så betesfiskmetet är lika kul som gäddmetet....

obs vid sutare så blir den återutsatt (ej betesfisk)
              Dock vill jag nån gång prova att röka sutare.

Tack för alla tips, nu funderar jag på ett feederspö istället för ett matchspö.
              men rullen blir en baitrunner så småning om.

Kommentera

Hanger?
                https://www.sportfiskepoolen.se/mete...er-purple.html

https://karpfiskebutiken.se/index.ph...roduct_id=8465

eller förtår jag fel?

Jag skulle ju villja ha denna typen men bara en och en.
                Senast ändrad av abe; 2022-07-16, 07:38.

Kommentera

Abe om du förmäskar ett dygn innan så kan du slänga i matiga saker (kallas partikelbeten): majs, kokt ris, kokta gula ärtor o.s.v.

Du har dålig nappindikation och kollar då av betet var 15:e minut vilket kan vara riktigt dåligt om fisken inte hittat fram till ditt krokbete. Att ständigt kasta om kan innebära att du tapper precision.

Under själva fisket ska man i princip mäska lite men ofta.
                  Man kan inledningsvis slänga i några bollar ”köpemäsk” för att få igång mäskplatsen.
                  Dock är det meningslöst om du vill ha sutare att bara mäska med rent mäsk. När du fått rätt konsistens på mäsket och väntar 10-15 minuter och kollar av att konsistensen är rätt (att det inte blivit för torrt) så blandar du i lite majs (och eventuellt andra partiklar). När mäsket lockar småfisk så lockar småfiskens aktivitet in större fisk. Finns då partikelbeten så har inte småfisken ätit upp dessa vilket gör att större fisk stannar kvar på mäskplatsen.

Om du kan trycka ner banksticks i marken är det helt meningslöst att köpa en rod pod per spö du fiskar med.

Nu vet jag inte med vilken precision du mäskar.

Det kan vara enklare att fiska med feeder (mäskkorg) för då har du alltid mäsk nära ditt krokbete.

Det absolut bästa vore om du kunde ta med dig någon hyfsat kunnig metare på dina pass.

Produkterna du länkar till är swingers. Jag föredrar swingers framför hangers. Att de har en styv arm gör att de inte rör sig längs med linan och alltid är i rätt position.

Kommentera

Youtube finns en mete serie som skåningen Mårten Johansson gjort.
                    informativt och lärorikt!
                    kolla in den.

Tror nog du bör börja med att satsa på feedermete. Till de krävs bara ett spö m haspel och en bankstick med klyka, inga larm mm.

Rod pod, larm mm är roligt men knappast nödvändigt för betesfisk mete. Det är till större fiskar, karp sutare mm.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Metamera, 2025-03-11, 21:46
                    12 svar
                    620 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg jimmy85
                    av jimmy85

Startad av efc__, 2025-06-04, 14:25
                    9 svar
                    469 visningar