Jag testade idag , vi kan kalla det sutarmete, men på eftermiddagen.
Givetvis räknade jag ej med nån sutare kl 1700 utan att ha förmäskat men vill ha lite input?
Jag har hittat en fin vik där sjön mynnar ut i ett dämme, lagom med näckrosor och ca 0,5-1,5m djupt, viken är ca 50-75mm bred och ca 300m lång.
jag slängde ut kl 1500 , ca 1kg x2 mäsk med havre, och majs
jag la i mörtstugor på båda sidor om dämmet(en cementvall) med samma mäsk i.
1530 slängde jag ut tennisbollstora mäsk alla brax(köpemäsk) där jag skulle meta.
jag hämtade grillen och satte sambon på poddlyssning.
sen skickade jag ut taclen, vet ej vad det heter men inget flöte utan N0 8 krok med 1 meter Fc 0.20 med ett glidande 30 grams sänke(alltså stopp 20cm från kroken och stopp vid huvudlinan.
sen spände jag upp rullen(vanlig ej baitrunner) och satte de i nappalarmet, larmet längst fram och en klyka bak.
spände upp efter igen.
Jag hade alltså inte nått som spände linan, men den låg i spåret.
inget alls på spö 1, men på spå 2 fick jag en abborre utan utslag på larmet, märkte detta när jag skulle avsluta, bottennapp,, men nej en abborre och sen en gädda på ca 2-4kg som tagit abborren, men med en N0 8 krok så fastnar ej gäddan.
så jag ber om hjälp, vad gjorde jag fel, vad skulle jag gjort annorlunda?
Jag fattar att mellan 1500 och 1800 får man knappt en sutare men principen är den ok?
Jo i mörtstugan efter dämmet fick jag 70 småabborrar, dessa borde jag väl kunna meta storabborre på, och kanske gädda i min sjö där det ej finns vitfisk?
Jag fryser givetvis så jag ej smittar.
Mina tankar är:
förmäska
längre spö
baitrunner
kanske feeder
och förmäska igen...
Kom igen och ge mig input!
/Smålänningen.
Givetvis räknade jag ej med nån sutare kl 1700 utan att ha förmäskat men vill ha lite input?
Jag har hittat en fin vik där sjön mynnar ut i ett dämme, lagom med näckrosor och ca 0,5-1,5m djupt, viken är ca 50-75mm bred och ca 300m lång.
jag slängde ut kl 1500 , ca 1kg x2 mäsk med havre, och majs
jag la i mörtstugor på båda sidor om dämmet(en cementvall) med samma mäsk i.
1530 slängde jag ut tennisbollstora mäsk alla brax(köpemäsk) där jag skulle meta.
jag hämtade grillen och satte sambon på poddlyssning.
sen skickade jag ut taclen, vet ej vad det heter men inget flöte utan N0 8 krok med 1 meter Fc 0.20 med ett glidande 30 grams sänke(alltså stopp 20cm från kroken och stopp vid huvudlinan.
sen spände jag upp rullen(vanlig ej baitrunner) och satte de i nappalarmet, larmet längst fram och en klyka bak.
spände upp efter igen.
Jag hade alltså inte nått som spände linan, men den låg i spåret.
inget alls på spö 1, men på spå 2 fick jag en abborre utan utslag på larmet, märkte detta när jag skulle avsluta, bottennapp,, men nej en abborre och sen en gädda på ca 2-4kg som tagit abborren, men med en N0 8 krok så fastnar ej gäddan.
så jag ber om hjälp, vad gjorde jag fel, vad skulle jag gjort annorlunda?
Jag fattar att mellan 1500 och 1800 får man knappt en sutare men principen är den ok?
Jo i mörtstugan efter dämmet fick jag 70 småabborrar, dessa borde jag väl kunna meta storabborre på, och kanske gädda i min sjö där det ej finns vitfisk?
Jag fryser givetvis så jag ej smittar.
Mina tankar är:
förmäska
längre spö
baitrunner
kanske feeder
och förmäska igen...
Kom igen och ge mig input!
/Smålänningen.
Kommentera