Rulle till feederspö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rulle till feederspö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Rulle till feederspö

Hej! Jag letar efter en vettig rulle att sätta på mitt feederspö!
    Egentligen tycker jag det känns lite onödigt att ställa frågan och att jag väl kan åka och köpa vilken 500kr haspel som helst, mesta tiden kommer ju grejerna ändå stå lutade mot spöklykan.. Menmen...
    Jag har nu ett feederspö som är graderat upp till 100g kastvikt och jag vet inte bättre än att använda det för allt mellan mörtmete till att kasta så långt jag orkar ut från en klippa på kusten. Det jag är mest ute efter är att istället för att hela tiden byta spole på min "gösbottenmetesrulle" så kan jag ha en dedikerad rulle med typ 0.15 flätlina skarvat mot 0.20 nylon och ett paternoster med en godtycklig #8-#12 krok i änden eller nått liknade.

Så: vad kör ni för linhållare i änden på era metspön, och varför väljer ni som ni gör? Vilken är den bästa 299kr rullen och varför måste jag välja bort den och köpa en dyrare rulle?

jag har även läst trådar nyligen där folk beklagar sig över att man frågar saker om prylar och inte bara tar det man har och lägger tiden på att faktiskt fiska istället, och det får väl stå för dem, men jag tycker det är kul att köpa vettiga grejjer och tråkigt att köpa prylar som är dåliga så därför frågar jag ändå!

Jag har gått över och kör Shimano Stradic 2500 GTM bakbromsad till mitt feedermete.

Trevlig rulle som går fint o stabilt, och har hög utväxling vilket är fint då man vevar mycket.
    Egentligen en för fin rulle för kladdiga feederfisket men kör två sånna på mina spön.

Kommentera

Ursprungligen postat av Kimmen Visa inlägg
      Jag har gått över och kör Shimano Stradic 2500 GTM bakbromsad till mitt feedermete.

Trevlig rulle som går fint o stabilt, och har hög utväxling vilket är fint då man vevar mycket.
      Egentligen en för fin rulle för kladdiga feederfisket men kör två sånna på mina spön.
      Tack för tipset, lite dyrare än jag tänkt till detta men bakbromsat är jag sugen på av nån anledning!

Det där med hög linintagning har jag inte tänkt på, men det borde ju va riktigt najs vid feederfisket ju! Ska åka förbi lokala butiken imorrn eller övermorrn och se om de har nått sköj!

Kommentera

Jag kör shimano nasci på mina feederspön, 2500 och 3000. Mina är på 10 fot, om ditt är längre så kan det vara idé att gå upp till 4000 för att få lite bättre balans om man vill. Spöt står ju dock mest mot en klyka som sagt så är ju inte så petigt egentligen.
        Jag skulle rekommendera shimano helt klart, mitt favoritmärke till all typ av haspelfiske. Värt att tänka på är att man grisar ner rullarna rätt mycket med mäsk/jord/gegg från beten när man metar, rullen kan skrapa i marken när man ställer ner spöt o.s.v så kan faktiskt vara värt att köpa en lite billigare (men bra) rulle för sinnesfridens skull och slippa bry sig så mycket. Jag tror du kan bli nöjd med en shimano för 500-600 spänn för ändamålet, nya Nexave t.ex. verkar trevlig.

Kommentera

Jag ska även jag uppgradera mina kastmete prylar, feeder eller flötes grejer.
          En sak som du kanske är helt ointresserad av är baitfrunner funktion, ej så bra just för feeder men du kanske ska använda setet till annat?

Shimano har en baitrunner dl 2500 som kostar ca 1000kr.

Hjälper dig att krångla till valen....

Kommentera

Feederfisket kräver absolut ingen värsting rulle inte heller baitrunner funktion.
            En vanlig haspel i 2500-4000 storlek, fram el bakbromsad är en smaksak.
            själv har jag funnit att bakbromsad med Shimanos fightingdrag är optimalt för mitt feederfiske.
            Hög utväxling är trivsamt då de kastas o vevas mycket.

Feedermete är kladdigt!
            Så en robust rulle som går att diska rent är bra.

Kör på!

Kommentera

Att diskutera spön och rullar samt metoder är väl det vi ska göra här?

Jag tycker det är skitkul att läsa om olika prylar och metoder, på så vis får man ju idéer och kan utveckla sitt fiske.

Och framförallt så kanske man inte går och köper skitprylar efter lite tips och idéer från varandra ☺️

Kommentera

Var inne på den lokala butiken och snackade lite, det slutade med en shimano Sahara 2500 bakbromsad med fighting drag.

Det var sjukt stort spann på fighting dragen,dhade fått för mig att de va finjustering men den tar ju nästan hela spannet beroende på vart man ställer huvudinställningen.

Lite över i pris mot vad jag tänkt på men jag tror den kommer va perfekt för mig!

Tack för synpunkterna!

Click image for larger version

Name:	20220713_182250.jpg
Views:	316
Size:	951,7 KB
ID:	2603605

Kommentera

Ursprungligen postat av SjonsBaever Visa inlägg
                  Var inne på den lokala butiken och snackade lite, det slutade med en shimano Sahara 2500 bakbromsad med fighting drag.

Det var sjukt stort spann på fighting dragen,dhade fått för mig att de va finjustering men den tar ju nästan hela spannet beroende på vart man ställer huvudinställningen.

Lite över i pris mot vad jag tänkt på men jag tror den kommer va perfekt för mig!

Tack för synpunkterna!

Click image for larger version

Name:	20220713_182250.jpg
Views:	316
Size:	951,7 KB
ID:	2603605
                  Efter jag såg ett klipp med Sportfiskarna om mete på youtube och sen läste din tråd så blir man sugen att ”prova på” hehe.

Nä först ska man försöka klura ut hur och var jag ska hitta lite finare abborrar i skärgården, jag vill göra allt men har försökt intala mej själv att hålla mej till spinnfiske/jiggfiske hehe.

skitfiske på dej och fin bild ☺️

Kommentera

Ursprungligen postat av Zagrag Visa inlägg

Efter jag såg ett klipp med Sportfiskarna om mete på youtube och sen läste din tråd så blir man sugen att ”prova på” hehe.

Nä först ska man försöka klura ut hur och var jag ska hitta lite finare abborrar i skärgården, jag vill göra allt men har försökt intala mej själv att hålla mej till spinnfiske/jiggfiske hehe.

skitfiske på dej och fin bild ☺️
                    Kul att lyckas intressera andra!

Jag tycker verkligen du ska testa på att meta lite, det är väldigt kul och går att variera på så många olika sätt för att passa för stunden!

Nu t.ex sitter jag på altanen vid sommarstugan och knyter tackel och sorterar fiskeprylar, samtidigt har jag ett bottenmete ute med en av mörtarna jag fick igår på kroken för att se om det kan komma förbi nån gädda. Jag räknar kanske inte riktigt med att få något, men det kan ändå pipa till i napplarmet när som helst!

Något som jag också tycker är väldigt kul är att det går att få väldigt många olika arter på mete, I år har jag t.ex fått 15 arter på olika typer av mete, varav 8 jag aldrig sett annat än på bild eller hos fiskbilen innan!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
                    113 svar
                    18 241 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg -martin-  
                    Startad av -martin-, 2013-08-08, 17:59