Vad behöver jag för utrustning för att meta sutare? Vill prova på det i sommar men behöver nog lite råd och tips för ett lyckat fiske.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Utrustning till sutarmete
Collapse
X
-
Då vill du köra metoden lyftmete. Det innebär att du har ett flöte med en extra vikt moddad på tacklet, 3 cm från kroken, så att flötet sjunker. När sutaren lyfter upp ditt bete (på kroken) lyfter den också vikten och flötet åker upp ovanför ytan. Till själva fisket behövs: storlek 8 krok (Kamasan gör bäst metekrokar), ett flöte likt det här: https://metebutiken.se/collections/f...37651258671292 där nedre delen av flötet glider på linan (helst så lite vikt som möjligt), blyhagel i två vikter (en som passar flötets angivna vikt som finns på flötet för att få ner det till ett bra djup, ett 0,4 blyhagel som ska vara det blyhaglet som sänker ner hela flötet under vattnet), nylonlina 0,20 till 0,25, flötesstopp, ett mjukt spö, en rulle med ca 0.10 till 0,15 flätlina och eventuellt en bankstick att luta spöet mot.
Mäsket till sutarmetet är otroligt viktigt. Jag använder Swedbaits rudakung och sutarkung. I rudakung blandar jag i riven blodpudding och en burk majs (utan spadet), i sutarkung blandar jag bara i en burk majs (också utan spadet), då sutarkung redan har blodlukt i sig. Sättet du blandar mäsket på är helt avgörande för hur bra fiske du kommer få. Till mäsket behöver du: ca 1,5-2 kg mäsk (rudakung eller sutarkung), tre burkar majs, blodpudding (ifall du använder rudakung), två hinkar, ett rivjärn (om du har blodpudding), en plastpåse, en sil med ca 1 cm hål och vatten (från sjön går bra).
Steg 1: Du börjar med att hälla i ca 1,5-2 kg mäsk i en hink. Häller du i sutarkung kan du gå till steg 3.
Steg 2: Riv ner blodpudding med hjälp av rivjärnet och undvik klumpar.
Steg 3: Häll ut majsen på en plastpåse ur en majsburk.
Steg 4: Häll över vatten i mäsket med hjälp av den nu tomma majsburken. HÄR BEHÖVER DU VARA VÄLDIGT FÖRSIKTIGT. Mäsket ska kunna kramas till basebollstora bollar utan att falla sönder, men påväg ner mot botten eller när de nuddar botten ska de falla isär. Blir mäsket för blött faller det isär innan och är det för torrt händer samma sak. Du måste få en bra konsistens på mäsket.
Steg 5: Det här är något många inte brukar göra. Nu ska du använda silen och den andra hinken. Här ska du sila igenom allt mäsk till den andra hinken. Sila lite i taget så blir det bättre än att köra i allt på en gång. Det är viktigt att du silar väldigt noga så att mäsket blir finkornigt. Anledningen till det här är att ditt mäsk blir klumpigt ifall du inte silar det. De här klumparna letar sutaren upp direkt och dessa klumpar äter den upp. Efter detta simmar de iväg ifrån mäskplatsen. Silar du mäsket kommer mäsket istället lägga sig som en finkornig matta på botten. Då känner sutarna lukten av mäsket och rotar runt i botten. Tillslut hittar de ditt bete.
Steg 6: Blanda i majsen.
Steg 7: Gör mäskbollar och släng ut de på en mäskplats. Släng ut 4 till 6 styckna. Efter att hälften av sutarpasset gått åt släng ut 2 till på samma koncentrerade plats.
Steg 8: Släng i en näve majs på mäskplatsen varje halvtimme. Då triggar du sutarnas hörsel och du får i mer lukt på mäskplatsen.
Steg 9: Rigga upp flötet ungefär så här: https://www.sportfiskarna.se/portals...tackel_600.jpg (flötesstopp kopplar du på linan innan du riggar på flötet). Jag brukar sätta på flötet på huvudlinan, sedan koppla ytterligare ett flötesstopp på huvudlinan. Sedan brukar jag göra en 30 cm lång nylontafs där jag knyter en krok i ena änden och en grinnerknut till huvudlinan. Fastnar jag tappar jag bara den 30 cm långa nylontafsen. Eftersom att jag har ett flötesstopp på båda sidor av flötet tappar jag inte flötet. Jag sätter 0,4 g bly-splitshot (det som ska tynga ner flötet under ytan) 3 cm innan kroken. Resterande blyhagel sätter jag på huvudlinan. Kläm inte på dessa för hårt, men de ska inte glida lätt längs linan. Se sedan till så att djupet stämmer. Du ska bara se en halv centimeter av flötet ovanför ytan. När det lyfter och börjar vandra iväg ska du göra ett mothugg. Ha på 2 till 4 majskorn på kroken.
Steg 10: Släng ut flötet på mäskplatsen och vänta tills det hugger.
Hoppas det här hjälpte dig!Senast ändrad av Benjamin S; 2021-03-15, 13:46.
- Gillar 6
-
Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inläggDå vill du köra metoden lyftmete. Det innebär att du har ett flöte med en extra vikt moddad på tacklet, 3 cm från kroken, så att flötet sjunker. När sutaren lyfter upp ditt bete (på kroken) lyfter den också vikten och flötet åker upp ovanför ytan. Till själva fisket behövs: storlek 8 krok (Kamasan gör bäst metekrokar), ett flöte likt det här: https://metebutiken.se/collections/f...37651258671292 där nedre delen glider på linan (helst så lite vikt som möjligt), blyhagel i två vikter (en som passar flötets angivna vikt som finns på flötet för att få ner det till ett bra djup, ett 0,4 blyhagel som ska vara det blyhaglet som sänker ner hela flötet under vattnet), nylonlina 0,20 till 0,25, flötesstopp, ett mjukt spö, en rulle med ca 0.10 till 0,15 flätlina och eventuellt en bankstick att luta spöet mot.
Mäsket till sutarmetet är otroligt viktigt. Jag använder Swedbaits rudakung och sutarkung. I rudakung blandar jag i riven blodpudding och en burk majs (utan spadet), i sutarkung blandar jag bara i en burk majs (också utan spadet), då sutarkung redan har blodlukt i sig. Sättet du blandar mäsket på är helt avgörande för hur bra fiske du kommer få. Till mäsket behöver du: ca 1,5-2 kg mäsk (rudakung eller sutarkung), tre burkar majs, blodpudding (ifall du använder rudakung), två hinkar, ett rivjärn (om du har blodpudding), en plastpåse, en sil med ca 1 cm hål och vatten (från sjön går bra).
Steg 1: Du börjar med att hälla i ca 1,5-2 kg mäsk i en hink. Häller du i sutarkung kan du gå till steg 3.
Steg 2: Riv ner blodpudding med hjälp av rivjärnet och undvik klumpar.
Steg 3: Häll ut majsen på en plastpåse ur en majsburk.
Steg 4: Häll över vatten i mäsket med hjälp av den nu tomma majsburken. HÄR BEHÖVER DU VARA VÄLDIGT FÖRSIKTIGT. Mäsket ska kunna kramas till basebollstora bollar utan att falla sönder, men påväg ner mot botten eller när de nuddar botten ska de falla isär. Blir mäsket för blött faller det isär innan och är det för torrt händer samma sak. Du måste få en bra konsistens på mäsket.
Steg 5: Det här är något många inte brukar göra. Nu ska du använda silen och den andra hinken. Här ska du sila igenom allt mäsk till den andra hinken. Sila lite i taget så blir det bättre än att köra i allt på en gång. Det är viktigt att du silar väldigt noga så att mäsket blir finkornigt. Anledningen till det här är att ditt mäsk blir klumpigt ifall du inte silar det. De här klumparna letar sutaren upp direkt och dessa klumpar äter den upp. Efter detta simmar de iväg ifrån mäskplatsen. Silar du mäsket kommer mäsket istället lägga sig som en finkornig matta på botten. Då känner sutarna lukten av mäsket och rotar runt i botten. Tillslut hittar de ditt bete.
Steg 6: Blanda i majsen.
Steg 7: Gör mäskbollar och släng ut de på en mäskplats. Släng ut 4 till 6 styckna. Efter att hälften av sutarpasset gått åt släng ut 2 till på samma koncentrerade plats.
Steg 8: Släng i en näve majs på mäskplatsen varje halvtimme. Då triggar du sutarnas hörsel och du får i mer lukt på mäskplatsen.
Steg 9: Rigga upp flötet ungefär så här: https://www.sportfiskarna.se/portals...tackel_600.jpg (flötesstopp kopplar du på linan innan du riggar på flötet). Jag brukar sätta på flötet på huvudlinan, sedan koppla ytterligare ett flötesstopp på huvudlinan. Sedan brukar jag göra en 30 cm lång nylontafs där jag knyter en krok i ena änden och en grinnerknut till huvudlinan. Fastnar jag tappar jag bara den 30 cm långa nylontafsen. Eftersom att jag har ett flötesstopp på båda sidor av flötet tappar jag inte flötet. Jag sätter 0,4 g bly-splitshot (det som ska tynga ner flötet under ytan) 3 cm innan kroken. Resterande blyhagel sätter jag på huvudlinan. Se sedan till så att djupet stämmer. Du ska bara se en halv centimeter av flötet ovanför ytan. När det lyfter och börjar vandra iväg ska du göra ett mothugg. Ha på 2 till 4 majskorn på kroken.
Steg 10: Släng ut flötet på mäskplatsen och vänta tills det hugger.
Hoppas det här hjälpte dig!
- Gillar 1
Kommentera
-
-
Ursprungligen postat av esox88 Visa inläggBenjamin S kungen av pedagogiska förklaringar gör det igen! Galet bra!
- Gillar 2
Kommentera
-
Bra tips! Mycket bra tips. Jag började lite lätt i somras att fiska efter sutare under den varmaste tiden, fick min första på toppknutet när jag metade efter mört och det var en redig fight det. Sen så har jag bara använt mina gädd/karpspön till metet efter sutare vilket kanske inte är optimalt, i stort sett bara slängt ut en jävla massa majs och hoppats på det bästa. Det blev inte så många även om jag hittade ett ställe i en å där det kryllade av dom, men i år kanske man kan försöka ge det ett mer seriöst försök.
Det vore intressant att veta hur många, ni som är duktiga, sutare man kan fånga under några timmars fiske? För mig blev det ju mer lyckoträffar kändes det som.
Det är väl inte som att sitta på bryggan och dra mört/borre på mask antar jag.2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023
Kommentera
-
Ursprungligen postat av BrainDisorder Visa inlägg
Det vore intressant att veta hur många, ni som är duktiga, sutare man kan fånga under några timmars fiske? För mig blev det ju mer lyckoträffar kändes det som.
Det är väl inte som att sitta på bryggan och dra mört/borre på mask antar jag.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inläggRöjer ni fiskeplatsen ? Dom gånger sutare nappat har det varit rakt i näckrosor och byebye sutare ioförsig inte haft nån anpassad utrustning heller utan toppknutet
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Fiske med centrepinav -martin-Gjorde en frankenstein lösning av två gamla flöten och en krok3 Foton
-
Kanal: Mete - Utrustning
2024-09-10, 15:39 -
-
Svar till Fiske med centrepinMartin, flötet du hänvisar till är ett stickflöte för lättare ström. Kan ha för lite bärighet om strömmen...1 Foto
-
2024-09-07, 09:43 -
-
Svar till Fiske med centrepinav -martin-Blev en sväng igen nu på morgonen, PB på öring som efter en snabb fotografering fick gå tillbaka. Och...2 Foton
-
2024-09-05, 13:13 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
|
113 svar
18 228 visningar
0 gillar