Bottenmete - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bottenmete

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bottenmete

Hej
    Efter några års gäddfiske fick jag panik av alla prylar o hets runt fiske (spec gäddfisket) och sålde allt. Prylarna tog över fiskandet och jag bestämde mig för att sluta. Detta var några år sedan och nu känner jag suget igen attt komma ut men vill helst inte hamna i prylhetsen som jag lätt gör. Jag tänkte att jag skulle testa mete och framörallt bottenmete. Jag vill meta efter abborre, platfisk, havsöring och ev gös.

Kan inget alls om bottenmete men har läst på rätt mycket nu under några dagar med glidande och pater noster tackel och det verkar man komma långt på. Jag vill hålla det enkelt. Har idag en pennrulle i 2000 storlek och en 10 fots spö med kastvikt 7-27 och undrar om detta funkar.

Har även kikat på baitrunners i 2500 storlek shimano som verkar riktig nice för detta fiske då man medans man fiskar kan göra andra saker som att göra upp eld eller laga mat: https://www.ribatex.se/products/bait...AaAkNoEALw_wcB

Dock har jag ingen aning när det kommer till spö. Kan ni försöka hjälpa mig med olika spön som skulle passa till denna baitrunner
    ​​​​och till fisket jag vill utöva eller räcker det med det jag har. Har inga problem med att köpa en combo bara man kan hålla det billigt och simpelt. Kom gärna med alla typer av tankar och förslag det skulle uppskattas

MVH

Först och främst skulle jag valt rullen i 4000-storlek, den är dessutom 100kr billigare.

Kommentera

Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg
      Först och främst skulle jag valt rullen i 4000-storlek, den är dessutom 100kr billigare.
      Utveckla gärna
      ​​​

Kommentera

Det låter som att ett barbelspö på 1,75 lbs och 12 fot skulle vara mest allround till ditt bottenmete.
        sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
          Det låter som att ett barbelspö på 1,75 lbs och 12 fot skulle vara mest allround till ditt bottenmete.
          tacksam för svar! Jag har läst igenom många sidor på Mete forumet och ser dig ofta vara aktiv i diskussioner. Vad är det som gör att barbel spöna passar mitt mete bäst tycker du? Det lilla jag får fram är att de är gjorda för åar och strömmande vatten. Vad tycker du om rullen jag har hittat ?

Kommentera

Barbelspöet tycker jag passar utifrån de arter du vill bottenmeta. Du kommer kunna kasta omkring 60 gram med 1,75 lbs. Grövre spö än så blir tråkigt att drilla fisk på.

Alternativt (om du fiskar aktivt och tittar på spötoppen vid bottenmete) kan du ju köpa ett feederspö med hög kastvikt (omkring 100 gram). Då behöver du absolut ingen baitrunner.

Baitrunner är som sagt inget absolut måste då du ju alltid kan lossa slirbromsen. Men ska du ha en är strl.4000 mer allround. Jag äger inga Shimanorullar och kan inte uttala mig om den specifika rullen du länkar till.

Kommentera

Barbelspöet tycker jag passar utifrån de arter du vill bottenmeta. Du kommer kunna kasta omkring 60 gram med 1,75 lbs. Grövre spö än så blir tråkigt att drilla fisk på.

Alternativt (om du fiskar aktivt och tittar på spötoppen vid bottenmete) kan du ju köpa ett feederspö med hög kastvikt (omkring 100 gram). Då behöver du absolut ingen baitrunner.

Baitrunner är som sagt inget absolut måste då du ju alltid kan lossa slirbromsen. Men ska du ha en är strl.4000 mer allround. Jag äger inga Shimanorullar och kan inte uttala mig om den specifika rullen du länkar till.
              skulle detta funka? https://www.waveinn.com/Vattensport-...st/137873662/p

eller

https://www.amazon.se/SHIMANO-Feeder...-goods&sr=1-23
              Senast ändrad av SUPfisher; 2021-02-12, 00:25.

Kommentera

Om du ska välja ett feederspö ska det helst ha minst medium (helst heavy) aktion. Kastvikten säger inte allt om feederspön.

Spöet du länkar till är ett s.k. commercial feeder som är anpassat till mindre fiskar. Det spöet saknar lite ryggrad om du även vill fiska gös och öring.

Så av de spöna du länkar till så ”vinner” barbelspöet.

Kommentera

Om du ska välja ett feederspö ska det helst ha minst medium (helst heavy) aktion. Kastvikten säger inte allt om feederspön.

Spöet du länkar till är ett s.k. commercial feeder som är anpassat till mindre fiskar. Det spöet saknar lite ryggrad om du även vill fiska gös och öring.

Så av de spöna du länkar till så ”vinner” barbelspöet.
                  Sir fish A Lot om jag skulle ta en vanligt spö alltså ingen feeder eller barbel till en baitrunner vad får det för nackdelar? Är det ett 10-60 grams spö 10fot som jag ska sikta in mig på då? Vet du någon spömodell kanske?

Kommentera

Klingor till spinnfiske brukar vara ”snabba” på moderna spön. Men visst går det att hitta spön i den kategorin som passar till bottenmete. Vi hoppas någon kunnigare på den typen av spön ansluter till tråden.

Om du vill ha ett ”vanligt” haspelspö så ska det ha styrkan medium/heavy kastvikt upp till 60-80 gram och gärna halvaktion eller toppaktion så du kan använda tunnare tafsar. Du vill inte ha ett ”snabbt” styvt spö till bottenmete.

Lite svårt för mig att peka på ett konkret spö då jag inte bottenmetar med ”vanliga” spön.
                    Kanske ett Shimano Catana hade funkat (jag har sådana i 9 fot och upp till 100 gram kastvikt till lätt havsmete). De har rätt aktion.
                    Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2021-02-12, 16:03.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
                    113 svar
                    18 228 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg -martin-  
                    Startad av -martin-, 2013-08-08, 17:59