Gäddmetetackel, coated eller uncoated - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddmetetackel, coated eller uncoated

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gäddmetetackel, coated eller uncoated

Hej,

Hade tänkt att börja med lite predatormete. Hade då tänkt att göra egna tackel.

vad är egentligen fördelarna / nackdelarna om
    man använder coated eller uncoated?
    Vilken hade ni valt till främst gäddmete?

//Andreas
    "Så länge det ser bra ut, är det okej"

Ursprungligen postat av Matlust Visa inlägg
    Hej,

Hade tänkt att börja med lite predatormete. Hade då tänkt att göra egna tackel.

vad är egentligen fördelarna / nackdelarna om
    man använder coated eller uncoated?
    Vilken hade ni valt till främst gäddmete?

//Andreas
    Jag gjorde själv egna tackel också genom att köpa stålwire, wirelås och en tång för att nya ihop dom med.
    Man kan göra tacklen med en el. två 3-krokar. Det finns dom som anv- enkelkork också.

Click image for larger version  Name:	Jonssons flöte 45 mm päronflöte o 15 g sänke.jpg Views:	0 Size:	40,6 KB ID:	2563511
    Här har du en ritning på tacklet som jag har haft i ett annat inlägg.
    Click image for larger version  Name:	Ritning.jpg Views:	0 Size:	26,3 KB ID:	2563512
    Har du frågor så är det bara att du hör av dig.
    Nylonlina hade jag när jag metade gös.
    Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

/Stefan

Kommentera

Det kvittar väl i det stora, men kan spela roll om du avser pynta dina tackel med plingeling och annan julgransdekoration då coatingen i regel lägger på lite tjocklek.

Ha den mest utsatta delen av tafsen i stål, så kör du en längre bit uptrace av tx FC el nylon för att sedan skarva på huvudlinnan så inte gäddattacker underifrån klipper huvudlinan.

Om du kör deadbait så är väl inte uptrace lika viktigt om alls..

Lycka till! Finns mängder med kunskap här om du lyckas tämja sökfunktionen ;-)

Kommentera

Isjohnson: Tack för tackeltipset. Det var egentligen olika sorter av wire som jag undrade kring. Då jag mest använt floucarbon tidigare.

johasp20: ok, låter klokt. Då spelar det troligen inte så stor roll för mig. Coated är allmänhet dyrare och står skall hålla mot slitage mm. Då köper jag det jag hittar. Blir nog bli mest deadbait passar mig bäst, bara att bunkra med sill och makrill

skall definitivt ge mig på att bemästra sökfunktionen

Kommentera

Dom större coatade wiresen tycker jag är förjävliga att knyta och hålla på med. Jag virar mina wire runt krokarna för att slippa crimpa och där blir det inget bra när det är så tjockt. Har kört med Darts 7-trådiga titanium wire (på tok för dyrt, men riktigt schysst) samt nu så använder jag drennans 28pund wire. Ibland kinkar det på direkten, ibland klarar dom någon gädda men man kommer nog inte undan att man måste knyta tafsar rätt ofta.

Har själv funderat på fluocarbon, vilket jag tolkade som att du använt själv? Vore intressant att veta varför du vill ev byta mot wire osv. Klart man vill ha saker som håller för att bygga tackel när det är iskallt om fingrarna är ju ingen höjdare.
          2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
          2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
          2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
          8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
          2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

Kommentera

Ursprungligen postat av Matlust Visa inlägg
            Isjohnson: Tack för tackeltipset. Det var egentligen olika sorter av wire som jag undrade kring. Då jag mest använt floucarbon tidigare.

johasp20: ok, låter klokt. Då spelar det troligen inte så stor roll för mig. Coated är allmänhet dyrare och står skall hålla mot slitage mm. Då köper jag det jag hittar. Blir nog bli mest deadbait passar mig bäst, bara att bunkra med sill och makrill

skall definitivt ge mig på att bemästra sökfunktionen
            Varsågod! Det finns olika typer av wire som är både mjuk och lätthanterlig och den som är styvare.
            Köp den mjuka sortens wire och 30-50 lb med tillhörande wirelås.
            Det finns både dyra och billiga wiretänger och du behöver ingen svindyr tång.
            En del tar bet. efter firmamärket.

Jag hade en mörtstuga liggandes i sjön när jag fiskade i Ralången o bodde i Aneby.
            Jag hade den fastknuten i ett par vasstrån inte långt därifrån jag hade min båt i sjön.
            Man ska aldrig skylta med flöten som ligger o guppar i vattnet.
            Jag fyllde på med 2-3 mäskbollar så visste jag att det fanns mört tills nästa gång jag kom till sjön.
            Mitt intensiva fiske efter stor gös i Ralången gav resultat i form av en gös på 11,26 resp. 8,4 kg samma natt samt 15 till över 7 kg.
            Click image for larger version

Name:	Gösar på 11,26 o 8,4 kg.jpg
Views:	398
Size:	64,5 KB
ID:	2563553
            Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

/Stefan

Kommentera

Braindisorder: har kört det mestadels för spinntafsar efter gädda/gös men också när jag ismetat. Körde ca 0,70 med grinner samt 0,49 för gös. Hade inga direkt olyckor med att det gick sönder eller slets mkt.Det jag tycker mindre om är att det känns som att få har minne. Har man dem på tog bins en period så tenderar dem att korva sig, medans jag tycker att wire behåller sin form Har sett att vissa stretchar dem/ värmer men inget jag provat. FC börjat ta slut så tänkte prova wire då alla ”gäddmete experter” verkar köra wire

Sugen på att prova tex 49 strand från savagegear, då den kändes bra och låg bra i pris.
              Någon som erfarenhet av den?

Kommentera

Här finner du alla svar du kan tänka dig, en av sveriges bästa metare http://predatorfiske.blogspot.com/

Kommentera

Wire utan coating är nästan ett måste om man fiskar med död betesfisk. Gösen men även gäddan kan vara kinkiga och spotta ut betesfisken.
                  Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2020-11-21, 00:50.
                  sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

jag har kört på detta viset;

och detta litar jag benhårt på, inte för att jag fått någe fisk (men de e inte tafsens fel utan det är mitt eget fel då jag genom alla åren av dragrodd och spinnfiske tycks ha raderat all kunskap om hur faaaen man får gädda på mete längre???) däremot har jag suttit i några benhårda bottennapp med denna tafsen så litar på den rejält.

jag har gjort mina med darts i 30punds 7trådig utan coating. antar att så gott som alla utan coating går bra att knyta tafs på detta viset men darts var den som råkade finnas hos den lokala butiken så var då ett enkelt val såhär i coronatider då jag gärna stöttar närliggande butiker så långt möjligt (men ändå såklart håller avstånd etc etc etc *insert ängslig-svenne-smiley)

dock lite skillnader i hur jag gör mina, dels skippar jag sån där sleeves, sen så tajtar jag inte riktigt åt öglan runt lekandet så värst hårt utan mer bara "lagom" (då ja skiter i hur de ser ut så länge de funkar) och värmer ändstumpen först efter jag redan gjort öglan så jag verkligen vet att det enda jag värmer är sånt som sedan hamnar virat runt själva tafsen...

mvh/peter
                    Senast ändrad av Gädd-jos; 2020-11-20, 10:31.
                    https://www.facebook.com/OKspinners/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
                    113 svar
                    18 228 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg -martin-