spö för flötmete (primärt gädda, men även gös) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

spö för flötmete (primärt gädda, men även gös)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• spö för flötmete (primärt gädda, men även gös)

Jaha, ja, jag vet, finns en miljon trådar om spön hit å dit men kände ändå att jag behövde en egen sån tråd med... (*insert nån skämsig smiley som inte funkar).

Jag är ute efter ett spö för å flötmeta gädda och ibland kanske nåt försök på gös kan komma å ske oxå.
    Kommer köra med Abu 444 som rulle, nylonlina (0.40 eller 0.45).
    Jag är väl helst ute efter ett spö lämpat för lite "för många variabler" för att helt få till det om man är väldigt liksom finkänslig men en lagom kompromiss på allt är väl vad jag är efter, flötmete är absolut inte (än iaf) mitt primära sätt att fiska (dragrodd och/eller bonntrolling är min melodi)
    Kommer mest fiska ur båt, men har iaf minst ett ställe jag kommer göra en satsning till i år på och då fiska från land (gädda som gäller där till 100%).
    Därför tänker jag mig kanske ett spö på 10' borde räcka gott och väl, kanske till och med är lite i överkant?

Drömspöet vore egentligen något i glasfiber, som referens kan jag säga att jag tycker skönaste spöet jag äger (och nånsin ägt) är ett abu61... (*insert gammal sur-bakåtsträvande-stofil-smiley som varken finns eller skulle funka om den hade funnits)

haft mängder av spön genom mina år av fiske, men glasfiber är nåt jag jämt kommer tillbaka till... ugly stik kör jag för trolling och allt tungt spinn trots allt man testat genom alla åren.

äger inte ett enda haspelspö annars hade jag troligen inte ens funderat/frågat om spö här utan bara kört iaf året ut på vad än jag hade haft hemma, men, nu så letar man nåt spö ändå.

tips på nåt haspel mellan 7-10' (längre kanske inte gör nåt heller iofs men???).
    mjukt och gärna åt lite parabol aktion är klart att föredra.
    inte ute efter något dyrt heller (såklart, snåljävel man är) utan vill gärna ha någe som både tåler att få stryk och som man inte gråter blod av att se misshandlas...

kör såklart vidare (under jakten på nåt annat spö) med fisket, och då nu efter lite testande av sånt som fanns här hemma stannat vid ett 7' ugly stick med topp från ett nyare ugly klassat 20-40lbs och botten från ett senapsgult gammalt klassat 12-25lbs för lite extra mysig mjuk kraft! gillar det men inte helt super med haspeln och gillade efter lite experimenterande nu sistone inte värst å flötmeta med någon av mina multi/trollingrullar heller...

i vanlig ordning, masser av svammel etc men tips kanske kommer ändå?

mvh/peter
    Senast ändrad av Gädd-jos; 2020-10-15, 07:01. Anledning: stavar som en kratta
    https://www.facebook.com/OKspinners/

Jag är ingen flötmetesexpert, men Wychwood Agitator 10' använder jag till flötestrolling. Jag har ett par stycken och för det priset är det mycket spö för pengarna. Har haft dem några år och de har fungerat utan problem och de är stryktåliga.

Kommentera

Jag hade först vanliga 10 o 11 fots spön men övergick senare till 2 st 14 fots ABU teleskopkastmetespön så att jag fick mjuka och svepande kast. Jag kastade aldrig ut längre än runt 20 m. Sedan var ju dom 2 teleskopspöna alltid färdiga för nya äventyr.
      Jag hade i regel alltid med mig 4 spön. samt ett vanligt för mete efter mört när jag skulle meta gös el. gädda så var jag tvungen att få upp agnfisk ifall jag var i en annan sjö än mitt hemmavatten Ralången. I Ralången hade jag en mörtstuga liggandes i precis jämte en vasskant o fastknuten i några vasstrån så att jag inte avslöjade den med ett flöte.

Ett tips:
      Nu när du ska börja meta gädda o gös så rekommenderar jag dig att du har 2 st 10-12 l plasthinkar med lock till. I locket borrar du upp hål med ett 10-15 mm borr så går det smidigt att byta vatten till betesfisken, men glöm inte att hålla rejält om lock o hink samtidigt som du häller ut vattnet och sedan är det bara att trycka ner hinken under ytan så in färskt vatten. Jag brukade ha 10-15 mört runt 60 g i varje hink.

Har du mer frågor o funderingar så är det bara att fråga så ska jag försöka besvara dom.
      Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

/Stefan

Kommentera

Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inlägg
        Jag är ingen flötmetesexpert, men Wychwood Agitator 10' använder jag till flötestrolling. Jag har ett par stycken och för det priset är det mycket spö för pengarna. Har haft dem några år och de har fungerat utan problem och de är stryktåliga.
        https://karpfiskebutiken.se/index.ph...roduct_id=7782
        tack för tips!!!
        kollar runt lite på den sidan och tyckte att dessa två såg intressanta ut;

tycker de verkade intressant med att det är såpass "smidigt" när man ska röra sig runt i bil etc med det, däremot tycker jag klassningen låter som det kan, i min värld iaf, vara lite väl kralligt??? men det är svårt å veta utan å känna på det såklart...

denna verkade intressant med tanke på glasfiber och det låga priset (*insert dum-snål smiley) \(*○*)/
        men dels fanns de ju inte i lager sen så vet ja inte riktigt vad "matchspön" innebär? ser dock ut å kanske ha lite väl snål första spöring för å kö me mitt val av å köra haspel/abu444

men, stort tack för svaret och tipset!!! hur upplever du dina spön vid drillning? mjuka/styva/följsamma?

mvh/peter

Kommentera

Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg
          Jag hade först vanliga 10 o 11 fots spön men övergick senare till 2 st 14 fots ABU teleskopkastmetespön så att jag fick mjuka och svepande kast. Jag kastade aldrig ut längre än runt 20 m. Sedan var ju dom 2 teleskopspöna alltid färdiga för nya äventyr.
          Jag hade i regel alltid med mig 4 spön. samt ett vanligt för mete efter mört när jag skulle meta gös el. gädda så var jag tvungen att få upp agnfisk ifall jag var i en annan sjö än mitt hemmavatten Ralången. I Ralången hade jag en mörtstuga liggandes i precis jämte en vasskant o fastknuten i några vasstrån så att jag inte avslöjade den med ett flöte.

Ett tips:
          Nu när du ska börja meta gädda o gös så rekommenderar jag dig att du har 2 st 10-12 l plasthinkar med lock till. I locket borrar du upp hål med ett 10-15 mm borr så går det smidigt att byta vatten till betesfisken, men glöm inte att hålla rejält om lock o hink samtidigt som du häller ut vattnet och sedan är det bara att trycka ner hinken under ytan så in färskt vatten. Jag brukade ha 10-15 mört runt 60 g i varje hink.

Har du mer frågor o funderingar så är det bara att fråga så ska jag försöka besvara dom.
          stort tack för tips och underbart härlig läsning!

oj oj, 14' låter galet långt för en sån som jag som gillar smidigheten av ett 5 1/2 glasfiberspö, men, de är klart, säkert väldigt trevligt att svinga ut betena med ett sådant spö!
          teleskop låter också väldigt smidigt och bra!!!

mvh/peter

Kommentera

försökte lägga upp en bild nu från mitt fiske, men de sket sig???
            sitter i lite snål blåst men med värmande sol, värmande kaffe (och whisky ;*)
            och guppar i båten... under flötet guppar en huvudlös abborre i hair-rig med cirkelkrok... inget hugg ännu men väldigt trevligt ändå!!! får skylla på den stigande åldern att jag börjar på bli lite av en metare nu!!!

Kommentera

Ursprungligen postat av Gädd-jos Visa inlägg

stort tack för tips och underbart härlig läsning!

oj oj, 14' låter galet långt för en sån som jag som gillar smidigheten av ett 5 1/2 glasfiberspö, men, de är klart, säkert väldigt trevligt att svinga ut betena med ett sådant spö!
              teleskop låter också väldigt smidigt och bra!!!

mvh/peter
              Varsågod! Har man varit med sedan tidigt 60-tal med att börja meta vid föräldrarnas sommarstuga vid bryggan och sedan utvecklat och skaffat sig nya erfarenheter så har man byggt upp en bra kunskapsbank innanför pannbenet.

Ja visst är det långt men det var bra spön att svepa iväg betena med i ett mjukt utkast.
              Det går bra att göra mothugg med så långa teleskopspön för 3-kroken satt nere i halsen på gäddan el. gösen.
              Sedan hade jag ett 11 o ett 8 fot till trolling beroende på om jag var själv el. vi var 2 i båten.
              I flera av sjöarna som jag fiskade i runt Aneby o Huskvarna så var det bara tillåtet med 2 spön/fiskare så därför hade jag i regel alltid 4 spön med mig ifall det skulle bli bom med betesfisken till metet efter gädda o gös.
              Gösarna på fotot är tagna på mete en natt i Ralången. Nästan 20 kg på 2 fiskar.
              11,26 resp. 8,4 kg.
              Click image for larger version  Name:	Gösar på 11,26 o 8,4 kg.jpg Views:	0 Size:	44,1 KB ID:	2562075
              Spöet som syns på bilden är ett 11 fots Vangen och därmed inget teleskopspö med en Ambassadeur 6000.
              Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

/Stefan

Kommentera

vad hette förresten dom där 14' teleskopiska spöna? vore intressant att ha i bakhuvudet så man vet om man råkar ramla över något!
                just teleskopiskt känner jag vore klart skönt och har mer och mer, efter en del fiske med ett 10' trollingspö, kommit till förståelse om att längre är trevligare, minst 12' vill jag numera ha, även om det ofta kommer bli ur båt jag fiskar...

mvh/peter

Kommentera

Ursprungligen postat av Gädd-jos Visa inlägg
                  vad hette förresten dom där 14' teleskopiska spöna? vore intressant att ha i bakhuvudet så man vet om man råkar ramla över något!
                  just teleskopiskt känner jag vore klart skönt och har mer och mer, efter en del fiske med ett 10' trollingspö, kommit till förståelse om att längre är trevligare, minst 12' vill jag numera ha, även om det ofta kommer bli ur båt jag fiskar...

mvh/peter
                  Jag ska leta reda på mina gamla Napp o Nytt från 80-talets början.

/Stefan

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
                  113 svar
                  18 223 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg -martin-